רון דרמר
רון דרמרצילום: פלאש 90

שגריר ישראל בארה"ב רון דרמר העביר באחרונה מכתב שכתבה אסתר פולארד לנשיא האמריקני ברק אובמה, ובו בקשה להקלה בתנאי שחרורו של בעלה יהונתן, כך נחשף הערב (שלישי) ב"הארץ".

המכתב הועבר לבכירים בבית הלבן, אך לא ברור אם אכן הגיע לידיו של הנשיא אובמה.

נציין כי בית משפט פדרלי בארה"ב הורה אתמול לוועדה המיוחדת העוסקת בתנאי שחרור אסירים, למסור הבהרות נוספות באשר לתנאים המגבילים שנלווים לשחרורו של יהונתן פולארד.

השופטת הפדרלית, קתרין פורסט, דנה בעתירה שהגישו עורכי דינו של פולארד, נגד המעקב הצמוד כלפיו - כולל הצמדת צמיד לקרסולו והשתלת תוכנות מעקב שונות במחשבו האישי.

"אם אכן יש מידע סודי שפולארד, למרות השנים שעברו, עדיין יכול לחשוף, ההגבלות סביב תנאי השחרור שלו צריכות להישאר בתוקף, אבל אם זה לא המצב - ייתכן ויש צורך לדון בדברים מחדש", אמרה.

השופטת אף הוסיפה כי לדעתה ההחלטה להחזיר את הנושא לדיון נוסף בוועדה הפדרלית המיוחדת, הוא צעד ראשון חשוב, "ואני חושבת שזה הדבר הנכון לעשות כעת".

בדיון טענו נציגי משרד המשפטים האמריקני כי ההגבלות החלות על פולארד "קשורות באופן סביר לנסיבות של ביצוע הפשע, כדי להבטיח שהוא לא יוכל להפיץ את המידע המסווג שהיה בעבר ברשותו. "רוב המידע שהיה ברשותו של פולארד נותר גם כיום מסווג", טענה רבקה טיניו, נציגת המשרד.

מנגד, הבהיר אליוט לאואר, פרקליטו של פולארד כי המידע שבידי מרשו חסר ערך, שכן שלושים שנים הוא היה ספון עמוק בכלא והאינפורמציה שהשיג בשנות ה-80 אינה רלוונטית כלל.