נפתלי בנט
נפתלי בנטצילום: מרים אלסטר, פלאש 90

שר החינוך נפתלי בנט הורה להפסיק את פעילות ''שוברים שתיקה'' בבתי הספר. בראיון ליומן ערוץ 7 הוא מתייחס להחלטה ולביקורת המוטחת בו משמאל בעקבותיה.

בין השאר מתייחס השר בנט גם לעימות בין גורמי ימין לנשיא המדינה, ראובן ריבלין סביב השתתפותו בכנס בו לקחו חלק גם אנשי השמאל הקיצוני מ''שוברים שתיקה''.

בפתח הדברים נשאל השר בנט מהן הפעילויות שאותן קיימו אנשי ''שוברים שתיקה'' בבתי הספר. הוא סיפר כי עד אתמול לא ידע כלל על קיומן של הפעילויות הללו, אך הסתבר לו שאנשי הארגון הקיצוני מגיעים להרצאות כפי שמגיעים פעילי ארגונים נוספים.

השר מציין בדבריו כי אין לו התנגדות לקיומם של דיונים מאוזנים גם בין גורמי שמאל קיצוני כדוגמת 'שלום עכשיו' ובלבד שמולם יוצב צד מאזן מימין. באשר ל''שוברים שתיקה'' הוא מחדד ואומר כי "מדובר על חבורה שעניינה הוא לא טוהר הנשק. טוהר הנשק הוא גם ענייני לא פחות מכל אחד אחר.

''עניינם זה לצאת לפרלמנטים בעולם ולטנף ולהכפיש את חיילי צה"ל במסכת שקרים ולצייר אותם כפושעי מלחמה ואנשים כאלה שפוגעים בחיילי צה"ל ומסכנים אותם ממש אין לי שום עניין שיכנסו למערכת החינוך. מהרגע שגיליתי את זה פניתי למנכ"לית והוריתי לה למצוא דרך חוקית להוציא אותם מבתי הספר. מצאנו דרך חוקית ואנחנו מיישמים את זה עכשיו".

בנט נשאל אם לא צפוי לצוץ בזמן הקרוב יועץ משפטי כלשהו שיקבע בפניו שהעניין אינו בסמכותו. בנט מגיב ואומר: "אני לא יודע. בוא נראה. השיטה שלי היא לפעול ולמשול. נבחרנו כממשלה למשול והיועמ"ש לייעץ. אני מתכוון להמשיך ולמשול כדרכי ולאור השקפת עולמי שעל פיה נבחרתי. כך עשיתי בנושא סל התרבות. אני לא שר חינוך של ימין או שמאל אלא של כולם אבל אני בהחלט מתכוון לממש את תפיסותיי".שאלו אותי 'מה עם חופש הביטוי?', אבל אני שר החינוך ולא שר לתרבות והליכות 

בנט מחדד ומבהיר כי החלטתו אינה נוגעת רק ל''שוברים שתיקה'' אלא לכל גורם הפועל נגד חיילי צה"ל ומסית נגדם. "באופן כללי אני נורא מאמין במנהלים והמנהלות בישראל. אני מעביר להם סמכות וסומך על שיקול דעתם. כאן מדובר בארגון שפשוט משקר. הייתי בקבינט מלחמה ב'צוק איתן' ואני זוכר איך ביטלנו תקיפות ומבצעים מחשש לפגיעה בלא מעורבים.

''הייתי גם חייל וקצין הרבה שנים בקלנדיה עזה וג'נין ואני יודע מה אנחנו עושים ביו"ש. הסיפורים שלהם פשוט לא קשורים למציאות. הם מדברים על חיסול ורצח של ערבים על לא עוול בכפם. אין דברים כאלה. אני מכיר את זה. כולנו היינו שם. הם מדברים על גניבות וקשירת משפחה כדי לראות בטלוויזיה כדורגל. אין דברים כאלה ולכן אין מקום לארגון כזה במערכת החינוך בישראל".

עוד נשאל השר בנט אם החלטתו אינה שולחת את הארגונים הללו לפעול מול תיכוניסטים מחוץ לכותלי בתי הספר והפעם כנרדפים, כמחתרתיים, כמי שבא לחשוף את מה שהשלטון מסתיר מהציבור. בנט משיב: "אני שר החינוך ולא שר לענייני נימוסין. בתוך מערכת החינוך אי אפשר להכניס תכנים נגד חיילי צה''ל ולכן גם הוצאתי הצגה שהיללה רוצחים של חיילים.

''שאלו אותי 'מה עם חופש הביטוי?' אבל אני שר החינוך ולא שר לתרבות והליכות. מי שרוצה לפגוש את אנשי 'שוברים שתיקה' מחוץ לכותלי בתי הספר אין לי מה לעשות בעניין, אבל ככל שזה קשור אלי הם לא ייכנסו לבתי הספר".

צילום: מרים אלסטר, פלאש 90
צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

בשמאל תוקפים את החלטת בנט ומגדירים אותה כמציאות שבה החינוך שבוי בידי מפלגות הימין. יו"ר מרצ, חברת הכנסת זהבה גלאון, אומרת בתגובה לדברי בנט כי "ההחלטה לא לאפשר לארגון שוברים שתיקה להיכנס לבתי ספר חותרת תחת החינוך לדמוקרטיה ופלורליזם, והצורך לטפח ביקורתיות בקרב בני נוער. חשוב שדווקא צעירים העומדים בפני גיוס יכירו בחשיבות ובחיוב של חשיפה והתראה על עוולות וחריגות בפעילות הצבא".

בנט שומע את הדברים וקובע כי "חלקים בשמאל הגיעו למקומות הזויים של הגנה על ארגונים שמכפישים את חיילי צה"ל. אני לא מבין מה לאיש שמאל ציוני להגן על ארגון כזה, אבל יבושם לה... זו לא הבעיה שלי".הוא הנשיא שלנו ואסור להסית נגדו, אבל הוא גם צריך לשקול איזה דברים הוא רוצה לומר ואיזה לא לומר

על קמפיין 'השתולים' של תנועת אם תרצו הוא אומר "אני לא עוסק בקמפיינים אלא בחינוך. ברגע שהדברים הגיעו אלי פעלתי. אין לי בדל סימפטיה לארגונים שממומנים על ידי מדינות אירופיות, שפועלים נגדנו מבפנים כדי לבודד אותנו ולהוציא אותנו מהמחנה הבינלאומי. אין לי אליהם שום סימפטיה ואהדה".

ומה באשר לביקורת שהוטחה בנשיא המדינה על השתתפותו באירוע בו השתתפו גם אנשי ''שוברים שתיקה''? בימין הגדירו את האירוע כמתן לגיטימציה לארגון המכפיש ואילו הנשיא עצמו טען שעמד בכנס לצידם ולהגנתם של חיילי צה"ל.

השר בנט משיב ואומר כי אין בכוונתו לתת ציון לנשיא המדינה, אך עם זאת יש לזכור ש"הנשיא הוא לא מעל ביקורת. זה בהחלט לגיטימי לבקר אותו. גם לי יש ביקורת על חלק מהדברים שהוא אמר. הוא לא היה צריך לומר ש'בני עמי בחרו בדרך הטרור'. זה גרם לנו נזקים בעולם.

''בכמה ראיונות בתקשורת הבינלאומית עימתו אותי עם דבריו. זה בהחלט לגיטימי לבקר אותו, אבל אסור להסית נגדו. הוא הנשיא שלנו אבל הוא גם צריך לשקול איזה דברים הוא רוצה לומר ואיזה לא לומר. אני לא אחראי על התבטאויותיו".