"גם לעצורים יהודים מגיעות זכויות אדם"

עשרות בני אדם, ביניהם בני משפחות של העצורים בפרשת דומא שעוברים עינויים בחקירותיהם, הפגינו הערב (חמישי) מול ביתו של ראש השב"כ יורם כהן בירושלים.

המפגינים מוחים על העינויים אותם עוברים הנערים העצורים במתקני השב"כ.

מוריה, אחת המשתתפות, אמרה כי "הגענו לכאן מול ביתו של ראש השב"כ אשר ארגונו מבצע בימים אלו פשעים. לא ניתן לשתוק אל מול העוול הנורא והעינויים אשר עוברים הנערים במרתפי השב"כ.

"לא יתכן כי במדינת ישראל 2015 ינהגו כך בקטינים בחדרי החקירות. יש לפרק את המחלקה היהודית בשב"כ לאלתר", הוסיפה.

"עינויים בחדרי החקירות"

ההפגנה מול ביתו של ראש השב"כ נערכה לאחר מסיבת העיתונאים שכינסו עורכי הדין שמייצגים את העצורים בפרשת דומא.

במהלך היממה האחרונה הותר לחלק מהעצורים להיפגש עם עורכי דין שהזדעזעו מהפרטים ששמעו על חקירת הצעירים בשב"כ שכוללת לדבריהם עינויים קשים שנעשו לראשונה בישראל.

עורך הדין עדי קידר אמר במסיבת העיתונאים כי זהו "יום עצוב למערכת המשפט ואכיפת החוק. בחדר החקירות בשב''כ לנחקר אין זכות. אין דין ואין דיין ומותר לעשות הכל כולל בגופו של העצור.

"נפגשתי אתמול עם קטין אחרי 21 יום וראיתי אדם אחר לחלוטין שקרה לו דבר קשה מאוד. קצינים בכירים בשב"כ נכנסו לחדר החקירות והשתמשו בשיטות עינויים ואלימות פיזית בקטין", סיפר קידר.

עו"ד קידר תיאר את ששמע מהעצור. "נמנעה ממנו שינה, הוא אזוק בידיו וברגליו. נכנסים חוקרים בכירים ומתחילים לבצע בו תקיפות אכזריות באיברים רגישים בגוף עד שבשלב מסוים הוא כבר לא הרגיש כלום כולל בעיטות וסטירות".

קידר סיפק עדות על עצור נוסף בפרשה, "נמנעה ממנו שינה במשך שלושה ימים. החוקרים החלו למתוח את ראשו לאחור והוא הקיא בצורה קשה. לאחר שראה רופא שאמר שהוא צריך מנוחה עדיין המשיכו את ההתעללות".החוקרים החלו למתוח את ראשו לאחור והוא הקיא בצורה קשה. לאחר שראה רופא שאמר שהוא צריך מנוחה עדיין המשיכו את ההתעללות

עו"ד איתמר בן גביר הכריז כי נפל דבר בישראל. "לפי החומר בידיים שלנו, הרצח של דומא טרם פוענח. מדינת ישראל התהדרה בדמוקרטיה אבל זהו יום שחור למדינת ישראל''.

הוא תיאר כי "חוקרי השב''כ מתעללים ומרביצים ואף אחד הם לא נותנים את הדין. אנחנו דורשים מהשופטים לעצור את החקירה. אנחנו דורשים שההתעללות הזו תיפסק''.

עו"ד אביחי חג'בי אמר במסיבת העיתונאים כי "צדק צריך לרדוף בצדק. מציירים כאילו מדובר בחקירה מוצדקת ונותנים לשב''כ את כל הקרדיט. זה דבר שלא היה ולא נברא. מתקיימות פגיעות פיזיות ופגיעות בנפש. נחצו כל הקווים האדומים ואת זה בית המשפט והשופטים יצטרכו לבחון''.

עו"ד קידר נשמע משוכנע באומרו "עניין דומא גוסס והולך להסתיים. צר לנו לאכזב את בוגי". לדבריו ''יכול להיות שחלק מהנחקרים הודו באירועים אחרים אך למיטב הבנתי הם לא הודו בכלום. יש גרסאות של החשודים על אירועים אחרים אבל זאת לאחר עינויים ואנחנו מבינים שאותם חשודים יאמרו הכל רק כדי לא לחזור להתעללות של השב''כ".

קידר טען בתוקף, "רצח דומא לא פוענח ואין בידי השב''כ שום דבר. יכול להיות שיצאו כתבי אישום על רכוש אבל לא על דומא".

תגובת שירות הביטחון הכללי:  

"בתקופה האחרונה נחקרת התארגנות טרור יהודי, אשר פעיליה חשודים בביצוע פיגועי טרור חמורים, אשר בין היתר סיכנו חיי אדם, קודשי דת ורכוש. התארגנות זו מאופיינת באידיאולוגיה קיצונית, אנטי-ציונית, אשר שמה לה למטרה לפעול באמצעים אלימים לשינוי סדרי המשטר במדינת ישראל. זאת, לרבות באמצעות ביצוע פיגועי טרור אשר יקדמו את מטרותיה.

"פיגועי הטרור אשר על-פי החשד בוצעו בידי ההתארגנות, הובילו בין השאר, לרצח שלושה פלסטינים חפים מפשע, וכנגזרת מכך תרמו לערעור היציבות באזור והשפיעו לרעה על מצב הביטחון.

"לנוכח האיום הביטחוני המשמעותי הנשקף מפעילותם בשטח של חברי ההתארגנות, והחובה לסכל מבעוד מועד את כוונתם להמשיך ולבצע פיגועי טרור חמורים העלולים להוביל לפגיעות בנפש, נעצרו לחקירה מספר פעילים מרכזיים בהתארגנות הטרור, ואלה נחקרו באופן אינטנסיבי על אודות החשדות המיוחסים להם.

"לצערנו, מאז ביצוע המעצרים, שב"כ מזהה מאמץ יזום ומתמשך שמטרתו להכפיש את הארגון ועובדיו ולשבש את פעילותו המבצעית. ניסיון זה ראוי לכל גינוי ואין בו בכדי לרפות את ידי שב"כ מהמשך פעילותו, כשליחם של אזרחי מדינת ישראל, ותחת ערכים ממלכתיים.

"יודגש, שהחקירה עדיין מצויה תחת צו איסור פרסום ואנו מנועים מלהתייחס (לפי שעה) לפרטים על אודות תכניה והפעולות הננקטות במהלכה. עוד יודגש, כי שב"כ הינו ארגון ממלכתי שייעודו הראשון במעלה הינו סיכול איומי טרור וכל פעולותיו, לרבות החקירות המנוהלות על ידו, מבוצעות על פי הוראות החוק והפסיקה ונתונות לפיקוח הדוק של כלל הגורמים הרשמיים הנוגעים בדבר".