ראשי יו"ש: רוצים להיות אזרחים שווי זכויות

מטה היישובים להפשרת ההקפאה ביהודה ושומרון ממשיך בפעילותו במטרה לבטל את הקפאת התכנון השקטה שמוביל ראש הממשלה בנימין נתניהו.

כ-40 ראשי יישובים ביהודה ושומרון הגיעו אמש (שני) לסדרת מפגשים בכנסת, עם שר הקליטה זאב אלקין וחברי סיעת הבית היהודי: שרת המשפטים איילת שקד, סגן שר הביטחון הרב אלי בן דהן, יו"ר סיעת הבית היהודי שולי מועלם וח״כ מוטי יוגב, ח״כ ניסן סלומינסקי וח״כ בצלאל סמוטריץ'.

במפגש שהתקיים עם שר הקליטה אלקין דרשו ממנו נציגי היישובים לפעול לביטול מיידי של ההקפאה ודרשו לחדש את הליכי התכנון והשיווק. 

עידו מאושר, יו״ר היישוב עלי, אמר כי ״שטחי יהודה ושומרון הפכו לשטח הפקר עם בטחון אישי ששואף לאפס. איך קורה דבר כזה?! נמאס לנו להרגיש אזרחים סוג ד׳. אנחנו רוצים להיות אזרחים נורמאלים שווי זכויות״. 

הנוכחים ביקשו לחזק את השר אלקין על הנכונות להקשיב ולפעול יחד עם המתיישבים, ״ברגעים הקשים של ההתיישבות אנחנו מגלים מי ידיד אמת ומי רק יודע לבקש את קולנו בבחירות״.

בסיום המפגש סיכמו המשתתפים עם השר אלקין על המשך עבודה משותפת שלו עם צוות משותף של מטה היישובים. ״היה לי חשוב לקיים את הפגישה הזו כי אני רואה את עצמי כחלק מציבור המתיישבים וכשליח של הציבור הזה לכנסת ולממשלה. חלק גדול מהעשייה הציבורית שלי הוא פעילות יומיומית למען חיזוק ההתיישבות ביו״ש.

אלקין: כדאי לזכור שאם הבחירות היו נגמרות אחרת היינו מתכנסים כאן עכשיו לדיון חירום איך למנוע פינוי של מאות אלפי מתיישבים וחזרה לגבולות 67'.
''אני לא חולק על הבעיות שהצגתם או על חומרתן", הדגיש אלקין. ''יש קשיים ויש בעיות שחלקן מסיבות אובייקטיביות וחלקן ניתן לשנות ונמשיך להיאבק על זה ביחד. מצד שני חשוב לראות את התמונה הכוללת שבשבע השנים האחרונות קודמו הרבה מאוד נושאים חשובים ביותר להתיישבות, ולמרות הלחץ הבינלאומי ההולך וגובר הצלחנו להגדיל בצורה דרמטית את ההתיישבות ביו״ש ולהפסיק את ההידרדרות של מדינת ישראל לתהום של ויתורים ופינויים.

''אתם צודקים שזו הממשלה הכי לאומית שיש וחובה עלינו לנסות לפעול כמה שיותר לחיזוק ההתיישבות ופתרון הבעיות אבל כדאי תמיד לזכור שאם הבחירות היו נגמרות אחרת היינו מתכנסים כאן עכשיו לדיון חירום איך למנוע פינוי של מאות אלפי מתיישבים וחזרה לגבולות 67'. הפרסום על סיכומי הרצוג אבו מאזן מסוף השבוע הזה הוא תזכורת מהי האלטרנטיבה לממשלת ימין ומה הסכנה הגדולה הטמונה בה״, כך אלקין.

צילום: פלאש 90
צילום: פלאש 90

במפגש עם עם חברי סיעת הבית היהודי קבלו המשתתפים על כך שהמפלגה לא מנצלת את כוחה הפרלמנטרי כדי ללחוץ על ראש הממשלה לשבור את ההקפאה. 

אביחי בוארון ממרכזי המטה אמר כי ״יש קשר עמוק בין היעדר הבניה לטרור הגובר. הערבים רואים שאנחנו לא בונים ומבינים שמדיניות הממשלה היא ברורה - לפגוע בהתיישבות. המדיניות הזאת מעודדת אותם לצאת ולפגע בנו״

מעטי בלומברג מאש קודש סיפרה, ״אני רוצה לבנות בית ואני לא יכולה. אני לא יכולה לקבל משכנתא. למה? דברים שאמורים להיות בכל מקום לא מגיעים אלינו. הכל בגלל פוליטיקאים?"

"המשך ההקפאה בפועל היא אמירה ברורה שאפילו ממשלת הימין ויתרה על יהודה ושומרון. האם זו האג'נדה שלכם?! האם לשם כך נבחרתם?!'', שאל הושעיה הררי - מנכ"ל הישוב רחלים. 

יו"ר סיעת הבית היהודי ח''כ מועלם רפאלי אמרה במפגש כי ''הבניה שמתבצעת בפועל כיום ביהודה ושומרון היא למעשה השאריות של תכניות בנייה ישנות שאושרו בוועדות התכנון. בפועל אין תכניות חדשות והסטטוס של קרקעות אינו ברור.

''המשמעות של ייבוש ועדות התכנון היא שאין תכניות בנייה חדשות, וזוהי למעשה משמעות ההקפאה. יש לשנות את ההתייחסות לאיו"ש ולאמץ את דו''ח אדמונד לוי ובאמצעות ההכרה הפורמלית שהבנייה באיוש חוקית ולגיטימית, לחזק את מפעל ההתיישבות".

שקד: השב"כ נוקט באמצעים שלא היו עד היום

"אנחנו עושים ככל שאנחנו יכולים לשחרור הקפאה ואישור תב"עות", אמרה שרת המשפטים איילת שקד, "יש דברים שאנחנו מצליחים ויש שלא. אנחנו מנצלים סיטואציות פוליטיות כדי לקדם בנייה, זאת תקופה קשה דווקא בגלל שהממשלה היא ממשלה לאומית וזה מדאיג גם אותי".

שקד: אנחנו מנצלים סיטואציות פוליטיות כדי לקדם בנייה, זאת תקופה קשה דווקא בגלל שהממשלה היא ממשלה לאומית וזה מדאיג גם אותי.
שרת המשפטים הדגישה שוב, "אנחנו עושים הכול. אני לא רואה תועלת ללכת לבחירות בגלל הקפאה. כל 'הבית היהודי' מנצל הזדמנויות פוליטיות כדי לקדם בנייה ביהודה ושומרון". 

בנוגע להסדרת הבתים ביהודה ושומרון שנבנו על קרקע פלסטינית אמרה שקד כי רק ''חצי שנה אני במשרד המשפטים, הקמנו את ועדת ההסדרה ואני מאמינה שיתחילו לראות פירות ושינוי".

"כדאי שתושבי יהודה ושומרון שחברים בליכוד יעשו גם פעילות שתשפיע על חברי הכנסת, שרים וראש הממשלה כדי לקדם בנייה. גם בליכוד יש סיטואציות פוליטיות שיאפשרו קידום בניה", הסבירה.

שקד נשאלה גם על העדויות על עינויים שעוברים עצורי פרשת דומא. "בסמכותי לוודא שלא עוברים על החוק ושלא מפרים זכויות נחקרים. פניתי ליועמ"ש ולראש השב''כ מספר פעמים ושניהם התחייבו שהכול על פי החוק ובפיקוח בית המשפט.

"אני יודעת שהחקירה לא פשוטה ונוקטים שם באמצעים שלא נקטו עד היום בחקירות", סיפרה שרת המשפטים. ''הם טוענים שיש הסיבות הנכונות ובתי המשפט אישרו את זה. אני יודעת שזה קשה. הם עובדים מעל הקצה של הספקטרום. מכל המידע שהגיע אליי זה במסגרת החוק. מעבר לזה אני לא יכולה להוסיף בפורום הזה".

ח״כ בצלאל סמוטריץ' הוסיף כי ״אין לי אלא להסכים עם מרבית התחושות שהעלו נציגי הישובים. שורש הבעיה נעוץ בדבקותו של רה"מ ברעיון המסוכן של שתי מדינות, תוך הקפאת ההתיישבות ביו״ש.

''לצד הדברים הטובים שאנו עושים בקואליציה אנחנו שותפים בעל כורחנו להמשך שחיקת העמדה הישראלית בדבר זכותנו על חבלי יו״ש. אנו נדרשים למחשבה רצינית ושימוש תקיף יותר במנופי הלחץ שעומדים לרשותנו בקואליציה הזו - שלא קיימת בלעדינו".

סגן שר הביטחון הרב אלי בן דהן הבטיח, "בתפקידי אמשיך לחזק את התשתיות ביו"ש ואת מרכיבי הביטחון ביניהם את תאורת הכבישים והצמתים ועוד. אני מקווה שבעזרת ה' נצליח להביא לבניה הולכת וגדלה בישובי יו"ש. המשימה אינה פשוטה אך אנו עובדים בכיוון כל העת".