אביחי מנדלבליט
אביחי מנדלבליטצילום: אמיל סלמן, פלאש 90

הממשלה אישרה בצהריים (ראשון) את מינויו של מזכיר הממשלה, אביחי מנדלבליט, לתפקיד היועץ המשפטי לממשלה הבא.

אביחי מנדלבליט, שהיה בעברו פרקליט צבא ראשי, כיהן עד עתה כמזכיר הממשלה. שרי הממשלה הצביעו פה אחד על המינוי אותו הציגה שרת המשפטים אילת שקד. השר יואב גלנט בחר שלא להשתתף בהצבעה.

בראשית ישיבת הממשלה הציגה שרת המשפטים שקד את שלבי עבודת הוועדה, תהליך הקמתה, החלטת הוועדה והמלצתה על מועמדתו של ד"ר אביחי מנדלבליט כמועמד יחיד.

פירוט נוסף ניתן ביחס לקיומן של טענות נגד המינוי, והשרה ענתה לכל אחד מהן. באשר לטענה כי הוועדה בחרה רק שם אחד ברוב של ארבעה קולות אמרה השרה כי למרות בקשתה להביא בפניה שלושה מועמדים ברוב של ארבעה קולות, ומאחר שהוועדה לא הצליחה להגיע להכרעה שכזו בעבור שני מועמדים נוספים, השרה מקבלת את המלצת הוועדה ומוותרת על הדרישה.

באשר לטענה בנוגע למעורבותו של מנדלבליט בפרשת הרפז, ענתה השרה כי ראשית, כלל חברי הוועדה העלו את מועמדותו של אביחי מנדלבליט כמומלץ מטעמם לתפקיד היועמ"ש, עובדה המעידה על כך שאינם סברו כי מתקיימת מניעה למינויו.  שנית, אמרה השרה כי היועמ"ש קבע כי אין לו הערות ביחס להצעת המחליטים. פירוש הדבר כי היועמ"ש אינו רואה מניעה למינוי זה ויגן עליו בעתירות כאלו ואחרות, אם יוגשו.

בעניין טיעון הצינון אמרה השרה כי בהעדר מקור נורמטיבי המחייב בתקופת צינון אין עניין או טעם לפסול את מינוי של מנדלבליט. כמו כן, ציינה כי דעתם של רוב חברי הוועדה הייתה כי אין מניעה בעניין זה, ובסופו של יום החליטה  הוועדה להעלות את מועמדתו של מנדלבליט ולהמשיך את תהליך הבחירה בו.

בתגובה למינוי אמרה שרת המשפטים איילת שקד כי "ד"ר מנדלבליט בעל ניסיון רב בכל תחומי המשפט. ניסיונו הרב בתור שופט, סנגור צבאי ראשי, פצר ומומחה למשפט בינלאומי מקנה לו יתרון רב לביצוע תפקיד היועמ"ש. מהיכרותי עם ד"ר מנדלבליט אני בטוחה כי הוא יהיה יועץ מקצועי ועצמאי שיאפשר לממשלה לבצע את מדיניותה במסגרת החוק".

מוקדם יותר היום אישרה הממשלה פה אחד את מינויו של פרופ׳ אבי שמחון לראש המועצה הלאומית לכלכלה ויועצו הכלכלי של ראש הממשלה.

"אבי שמחון הוא איש ראוי, בעל יכולות ניהול והובלה", אמר ראש הממשלה נתניהו, "הוא מחויב לכל אזרחי ישראל ולכלכלת מדינת ישראל. שמחון הוא אדם שקול שמכיר את רזי הכלכלה. הוא איש של כלכלה חופשית ובריאה ומחויב למדיניות הממשלה".