קול ברמה
קול ברמהאתר הרדיו

פורום חברות קדישא דורש פיצוי והתנצלות מרדיו קול ברמה בעקבות תחקיר ששודר על התנהלות חברות קדישא השונות ברחבי המדינה - כך נודע לאתר אייס.

במכתב התראה לפני תביעה, ששלח עו"ד אשר אקסלרד מטעם הפורום, המייצג את חברות קדישא הגדולות בישראל, נדרשת התחנה לשלם 100 אלף שקלים, לצד שורה של דרישות נוספות, בעקבות תחקיר ששודר.

לפני שבועיים שודר בתכנית בטיפול נמרץ בהנחיית איציק מצרפי, תחקיר על עלויות שמירת חלקות קבר, כאשר על פי התחקיר מחירה של שמירת קבר אינו קבוע, לאחדים הוא מוצעת הצעה גבוהה וניתן להתמקח על ההצעה. בשידור גם נטען כי בבתי קבורה מוסלמיים אין היטל עבור שמירת קברים.

"מן השידור עלה כי לכאורה חברות קדישא בישראל עושות איפה ואיפה וגובות מחירים שונים ועל-פי שיקול-דעת שרירותי, עבור רכישת חלקת קבר בחיים ו'שמירת מקום'", כתב עו"ד אקסלרד במכתב למנכ"ל קול ברמה, אריאל דרעי. "לו הייתם טורחים לברר את הפרטים לאשורם, הייתם מגלים כי הגם שכל אזרח בישראל זכאי לקבורת חינם, הרי ששמירת מקום קבורה היא בחירה של משפחת המנוח וכרוכה בתשלום, כאשר הכנסות המתקבלות ממכירת חלקות אלו מיועדות לרכישת הקרקע ולפיתוח בתי עלמין וכן לאחזקת החלקות ובית העלמין לאורך שנים".

עו"ד אקסלרד טען כי ראיון שהתבצע עם "מרואיינת בעלת אג'נדה ברורה ומגמתית", "כאשר השדרן ממשיך ומעלה אף הוא טענות והאשמות חסרות כל בסיס", גרמו להשפלה וביזוי חברות קדישא וגרמו להן נזקים עצומים.

לדברי הפורום, משתמע משידור הכתבה כי "חברות הקדישא בישראל פועלות בניגוד לכללי המינהל התקין", ולמעשה נראה כי "מלבד הריח הפוליטי הנודף מפרסומים כגון דא והפופוליזם הנלווה אליהם, גורמים הפרסומים למרשתי ולחברות הקדישא בישראל לנזקים גדולים, ופוגעות פגיעה קשה וחמורה בשמן הטוב".

לדברי הפורום לא ניתן להם אפשרות של תגובה, "תוך כדי שידור המשדר, ביקשו בפורום חברות קדישא להגיב על הדברים, וזאת הן באמצעות יצירת קשר טלפוני, הן באמצעות שליחת הודעות והן על-ידי בקשה בדף הפייסבוק, אך הפקת התוכנית סירבה להעלותם לשידור, ולא אפשרו לנציגי הפורום להגיב על האשמות".

בקול ברמה טוענים כי יאפשרו בחפץ לב להעניק זמן אוויר לפורום ולחברות קדישא כדי לשטוח את טענותיהם, אולם בתחנה עומדים מאחורי התחקיר. "התכנית 'בטיפול נמרץ' בהגשת איציק מצרפי חושפת עוולות ממסדיות כלפי האזרח התמים", נמסר לאייס." במקרה זה נמצא פער במחירים בין מועצה למועצה עבור שמירת קבר מחיים. בנוסף, התברר מעבודות ההכנה לכתבה כי במועצות הערביות אין כל היטל בעבור שמירת קבר. נתונים אלו הוצגו בשידור מבלי לקבוע עמדה כזו או אחרת".

בעניין זכות התגובה, אומרים בתחנה כי "התכנית משודרת במתכונת שידור חי וקודם לתכנית ניסינו להשיג את תגובת המועצות הרלוונטיות אולם הדבר לא עלה בידינו. במקרים כגון אלו מוזמנים העותרים להגיב בשידור חי על פי מתכונת התכנית. לצערנו נציגת פורום חברות הקדישא בישראל פנה במסרון רק לאחר תום התכנית. יחד עם זאת ככל שהפורום יחפוץ בהצגת עמדתו נשמח לעשות זאת באחת התכניות הבאות".