דיון סוער היום (רביעי) במליאת הכנסת על חוק השבת של ח"כ מיקי זוהר (הליכוד), אף על פי שסוכם מראש כי ההצבעה על החוק נידחת למועד אחר.

הצעת החוק מבקשת לקבוע כי אדם לא לא יוכל להפעיל בית עסק בימי המנוחה, אלא אם קיבל לכך היתר מאת שר הכלכלה. 

בנוסף, נאסר להתנות חוזה בפתיחת עסק בימי המנוחה, או לקבוע סעדים בחוזה בשל אי פתיחת עסק בשבת. מי שקיבל היתר להעסקת עובד בשעות המנוחה השבועית, יהיה רשאי להפעיל את בית עסקו ביום המנוחה השבועי, בהיקף שנקבע בהיתר.

על הפרת הוראות החוק המוצע אפשר יהיה להטיל עיצום כספי, וכן תיקבע עבירה שהעונש עליה מאסר שנה או קנס. כמו כן, הפרת איסור הפעלת העסק הוא עוולה אזרחית כלפי בעלי עסקים אחרים, ונקבעה חזקה לגבי שיעור הנזק שנגרם.

ח"כ זוהר הציג את ההצעה ואמר, "החוק הזה הוא חוק יהודי סוציאלי אבל אם לא תהיה הטענה של חוק של כפייה דתית למה כל הסוציאליסטים יצביעו נגד החוק?

"אנחנו יודעים שהציבור התל אביבי תמך במחנה הציוני ולציבור התל אביבי יש בעיה עם החוק שלי", אמר זוהר. ''המחנה הציוני מפחדים מרון חולדאי ומוותרים על העקרונות הסוציאליים בשביל להרוויח קולות תל אביבים. שמעתי את הביקורת בשבועות האחרונים ושמעתי מאיפה היא מגיעה – מקבוצות כוח שמשפיעות על התקשורת''.

לדבריו מטרת החוק היא להגן על עסקים חלשים. "איפה הסוציאליזם הנאור שלכם? לאן הוא נעלם? תל אביב שכחה את הרעיון היהודי פעם אחר פעם. המדינה הזאת תישאר לנצח מדינה יהודית ודמוקרטית וככזו היהדות תחייב אותנו ליום מנוחה אחד בשבוע והוא יהיה ביום השבת, תרצו או לא תרצו.

"תקראו לי כופה דתי, חשוך ומשיחי, אני אלך עם דרכי באמונה עד הסוף. הניצחון שלי הוא הניצחון של עם ישראל", הוסיף ח"כ זוהר, "ההצבעה נידחת למועד קרוב ואני מדגיש למועד קרוב מאוד".

הדברים עוררו סערה גדולה בקרב חברי האופוזיציה כשבמהלך הדברים רבים מהם נקראו לסדר והוצאו מהאולם בהם חברי הכנסת מיקי לוי, יואל חסון, מיכל רוזין, חיים ילין ואיציק שמולי.

יו״ר ״ישראל ביתנו״, ח"כ אביגדור ליברמן, אמר כי ״מיקי זוהר הפך את הליכוד ליהדות התורה - אבל לא ניתן לו להפוך את ת״א לבני ברק״.

מנכ"ל תנועת ''ישראל חופשית'', מיקי גיצין, תקף את הצעת החוק. "השימוש של ח"כ זוהר ביהדות כדי לייצר הון פוליטי הוא נמוך ונלוז. היה ברור מהרגע הראשון שההצעה לא תעבור. חבל שח"כ זוהר מייצר שסעים כדי להבין שצריך להגיע להסכמות. טוב שהקואליציה ניטרלה את ההצעה לפני שנוצר עוד נזק", אמר.

גם בתנועת נאמני תורה ועבודה לא מרוצים מחוק השבת. "כאנשים דתיים אנו סבורים כי צמצום הפעילות המסחרית בשבת הוא מהלך מבורך אך לצד זאת ובמקביל, יש לאפשר פעילות קהילתית של תרבות ורוח, אשר יש בהן כדי לענות על צרכיהם של כלל אזרחי ישראל", נמסר.

"אנו שמחים על כך שח"כ זוהר נענה לקריאתנו מאתמול לדחיית הדיון לצורך ניסיון להגעה להסכמה רחבה ככל הניתן, אנו נסייע להגיע לפשרה בעניין ברוח אמנת גביזון מדן", הוסיפו אנשי תורה ועבודה.