שיתוף פעולה? חצי האי קרים
שיתוף פעולה? חצי האי קריםרויטרס

איגור קולומויסקי, איש עסקים יהודי-אוקראיני הנחשב לאחד מעשירי אוקראינה, הגיש תלונה נגד ממשלת רוסיה בבית המשפט האירופי בהאג, לאחר שלטענתו ניטלה ממנו הזכות להפעיל טרמינל בשדה התעופה בחצי האי קרים לאחר הכיבוש הרוסי.

קולומויסקי, המתגורר לסירוגין בישראל ובשווויץ, הגיש את התביעה לבית הדין האירופי בהאג לאחר שלטענתו חברה שבבעלותו, שהחזיקה בחוזה להפעלת טרמינל בשדה התעופה סבסטופול בחצי האי קרים, אינה יכולה עוד לבצע את עבודתה לאחר כיבוש חצי האי על ידי רוסיה.

בתביעה שהגיש נגד רוסיה סיפר קולומויסקי כי החברה שבבעלותו מחזיקה בחוזה המאפשר לה להפעיל את טרמינל הנוסעים עד שנת 2020, אלא שלאחר הכיבוש הרוסי נלקחה ממנו הזכות להמשיך ולהפעיל את הטרמינל.

הוא טוען כי הפסדיו מסתכמים ב 15 מיליון דולר ודורש לקבל פיצויים מממשלת רוסיה. הוא הוסיף עוד כי רוסיה הפרה הסכם דו צדדי שחתמה עם אוקראינה להפעלת שדה התעופה בחצי האי קרים.

קולומויסקי נחשב לאחד האנשים העשירים באוקראינה, כאשר הוא הבעלים של בנק פרטי ובנוסף מחזיק בחברות בתחומי האנרגיה, תעופה, מתכות, וגם הקים ערוץ חדשות יהודי. הוא נחשב לאחד מיריביו החריפים של פוטין, וכאשר כיהן כמושל איזור דנייפרופטרובסק פעל כנגד הבדלנים הרוסיים והמורדים הפרו-רוסיים.

בתגובה לתביעתו של קולומויסקי הודיעה רוסיה כי לבית המשפט בהאג אין סמכות לשפוט בנושא הזה וכי היא אינה מתכוונת לקחת חלק בהליכים המשפטיים.

כעת יצטרכו השופטים להחליט האם ימשיכו בתביעה גם ללא השתתפותה של רוסיה. בית המשפט כבר פסק בשנת 2014 כי על רוסיה לשלם 50 מיליארד דולר כפיצויים למחזיקי מניות בענקית הנפט "יוקוס", אולם רוסיה מסרבת לבצע את פסק הדין.