בר מצווה מרגשת ברחובות
(צילום: אולפני רחובות)

תשעה תלמידים מבית הספר 'לטם' ברחובות, שנמצאים על הרצף האוטיסטי הגשימו חלום ועלו לתורה בטקס שהתקיים בשבוע שעבר בבית כנסת בעיר.

באירוע השתתפו ראש העיר רחובות, רחמים מלול, סגנו, זהר בלום, הורי הילדים והרב שי פירון, שר החינוך לשעבר שבעצמו אב לילד על הרצף האוטיסטי.

מדובר בפרויקט שנוצר על ידי בית הספר, בתמיכה של עיריית רחובות ומשרד החינוך, על פי החזון שלכל ילד עם צרכים מיוחדים יש זכות להיות מיוחד וזכות לחיים נורמליים.

לעלייה לתורה, קדם תהליך ארוך של כחצי שנה, שבמהלכו תלמידי כיתה ט' מתיכון אמ"ת המר ברחובות לקחו על עצמם ללוות את בני המצווה וללמד אותם לקראת העלייה לתורה. מנהל התיכון, רפי מימון, שימש כסמכות הדתית, היה אמון על עלייתם לתורה והעביר להם שיעורי הכנה לבר המצווה.

בני ובנות המצווה התחלקו לשתי קבוצות, קבוצה אחת של ארבעה נערים שאינם וֶרְבָּלִים (לא מדברים), וקבוצה אחת של חמישה נערים ורבלים. לכל אחד מתלמידי הקבוצה הוצמד תלמיד מתיכון 'המר'.

בשל העובדה שחלק מבני המצווה אינם ורבלים וקיים קושי לתקשר עמם, ליוותה את הפרויקט מרים אוחיון, קלינאית תקשורת ומומחית שפה, שהביאה עמה תוכנה מיוחדת ('כתיבת הסמלים') ואפליקציה ייעודית בשם "touch chat". בנוסף לקחו חלק בפרויקט אלון נגר ובנימין שוורץ.

באמצעות האפליקציה שהותקנה על 'אייפד', הם הצליחו לומר את הברכות ולתקשר באמצעות לחיצה על הכפתורים המתאימים.

הנחת התפילין החגיגית סימנה את תחילת תכנית בר המצווה שיערכו מחנכי אמי"ת המר עם ילדי "לטם", שתחתם בחגיגת בר מצווה משותפת המתוכננת להתקיים אחרי החגים.

הרב מימון מודה לכל צוות אמי"ת המר וביה"ס לוטם על שיתוף הפעולה המרגש ועל ההתגייסות למען התלמידים "כל ילדי ישראל זכאים לעלות לתורה ולקבל עליהם עול מצוות. אנו בבית החינוך אמי"ת המר נעשה כל שביכולתנו על מנת שגם נערים אלו יזכו בזכות הזו ובשמחת היום המיוחד שלהם, יום בר המצווה" .

תמר פרידמן, מנהלת בית הספר 'לטם' לחינוך מיוחד ברחובות אמרה כי "לאחר האירוע המרגש, הורי הילדים שיתפו אותי בהתרגשות שלהם מהכנסת האורחים החמה והמקבלת לה זכו באמי"ת המר. אנו מחכים בציפייה להמשך התכנית המיוחדת ולחגיגת בר המצווה המשותפת".

עוגה שהכין אחד התלמידים לכבוד האירוע
עוגה שהכין אחד התלמידים לכבוד האירוע(צילום: אולפני רחובות)