הרב שמואל אליהו
הרב שמואל אליהוצילום: עמנואל מימון

בראיון ליומן ערוץ 7 התייחס הרב שמואל אליהו, בעבר מרבני ועדת הייעוץ למד"א, לתחקיר הערוץ הראשון שבו נחשפו מספר מקרים של הטרדות מילוליות ופיזיות שעוברות מתנדבות צעירות בידי עובדים בוגרים מאנשי הארגון.

הרב אליהו מציין כי הקמתה אז של ועדת הרבנים הייתה בדיוק על עניינים שכאלה לאחר שנודע על דבר קיומם של חדרי מנוחה משותפים לגברים ולנשים עבור צוותי הכוננות. הרב מבהיר כי חדרי המנוחה הללו הם חדרי שינה לכל דבר, גם אם השוהים בהם לבושים הרי שהדבר בלתי תקין לחלוטין, ואכן לאחר שהדברים הובאו לטיפולו של מנכ"ל מד"א, אלי בין, הוחל בשינוי. "אלי בין הבטיח לטפל בזה, ואכן טיפל בזה אבל בכמה מקומות זה עדיין קיים", מעיר הרב אליהו.

בדבריו מדגיש הרב אליהו כי הרבנים לא הגיעו לפעילותם במד"א בשל ענייני שבת וכשרות אלא בדיוק בשל הבעיות הללו כפי שהתבררו בתחקירים שונים בין השאר גם ב'עולם קטן' ובכלי תקשורת נוספים.

"התרענו על הבעיות הללו. נראה היה לנו שאלי בין מודע לבעיה, אבל אני לא מבין למה זה לא מחלחל למטה, לשטח, אבל כשראיתי את הכתבה לגמרי לא התפלאתי. הדברים שערורייתיים, אין מילה אחרת. כל אחד אומר שזה מקרה נקודתי, כפי שדובר מד"א הגיב, אבל זו תגובה שנקלטת טוב לציבור, הציבור, כך אני שומע מחברים, לא השתנתה, או השתנתה רק קצת מאז שטיפלנו בזה. אנשים לא מיישמים את ההמלצות ואת הפתרונות".

כשהוא נשאל אילו פתרונות יכולים להיות יעילים למקרים מעין אלו אומר הרב אליהו – מצלמות ונהלים. לטעמו התקנת מצלמות באמבולנסים אינה מהלך מסובך ומורכב כל כך. לזאת הוא מציין כי הצעתו אינה חלה רק על אמבולנסים אלא על מקומות שבהם המציאות מורכבת וקשה יותר, "יש מקומות מסובכים יותר מאלה שהיו בכתבה, כמו נקודות ההזנקה. יש תחנת מד"א שיש בה הרבה אנשים, ויש נקודת הזנקה של אמבולנס יחיד שנמצא ליד דירה בשכונה מרוחקת, ובה יכולים להיות איש ואישה לבדם במשך משמרת של לילה שלם. זה ממש בעייתי. אמבולנס הוא עוד בעיה אבל זו בעיה קטנה כי זה תוך כדי נסיעה. בתחנה זה הכי פחות בעיה, וגם שם יש בעיות כמו חדרי הלינה".

"דיברנו על הבעיות הללו והייתה נכונות של המנכ"ל, אבל אולי ההנהלה שלו...", מעלה הרב אליהו סברה ומציין כי הכול תלוי במודעות, "פנינו למד"א ואמרנו שיש תלונות אבל אתם לא מתייחסים. הבנות אומרות שבמקום להאשים את המטריד מאשימים אותן. זו הייתה הפעם הראשונה לפני הקמת ועדת הרבנים, בפעם השנייה ראינו שעדיין אין שינוי  ואחר כך בפעם השלישית שוב ראינו שאין שינוי... כלומר שלוש פעמים מתברר שהמצב לא בריא ולא מתוקן".

ובאשר לנהלים, אומר הרב אליהו כי מדובר בנהלים פשוטים שיגדירו מי נוסע עם מי וכיוצא באלה, "בחורה בת 15 לא יכולה לנסוע עם נהג בלילה. זה מזמין צרות. גם אם תכתוב נוהל זה מזמין צרות. קבענו בתחילת הדרך שמד"א יתנהל בנושא ההפרדה המגדרית כמו בצבא. יש הגדרות ברורות של מה מותר ומה אסור ומה קורה עם מי שמעד. לפי הכתבה מי שמעד חזר להיות יו"ר ועדת המשמעת. זו לא בעיה נקודתית אלא בעיה מערכתית".

באשר לטענות לפיהן לא ניתן להאשים כעת את כל הנהגים או את כל העובדים בשל חטאי היחידים שולח הרב אליהו שאלה לחלל האוויר: האם רעייתו של אותו נהג מסכימה שהוא ייסע בלילה עם נערה בת 15? והאם הוא עצמו יהיה מוכן שבתו שלו תיסע עם נהג אחר בלילות?

תחקיר: הטרדות מיניות במגן דוד אדום