איילת שקד
איילת שקדצילום: יונתן סינדל, פלאש 90

שרת המשפטים, איילת שקד, פנתה לרבנים הראשיים וביקשה כי ימנעו את אישור התקנת התקנות של מועצת הרבנות הראשית, אשר מטרתן לסכל את מועמדותם של דיינים ספציפיים לכהונה בבית הדין הרבני הגדול.

מדובר ביוזמה של נשיא בית הדין הרבני הגדול, הראשון לציון הרב יצחק יוסף, לשנות את המצב הקיים היום לפיו כל דיין שכיהן שלוש שנים בבית הדין האזורי יכול להגיש את מועמדותו לדיין בבית הדין הרבני הגדול.

התקנות החדשות אמורות לעלות להצבעה היום (שני) בישיבת מועצת הרבנות הראשית.

על פי דיווח שפורסם אתמול באתר "וואלה", הרב יוסף מבקש לשנות מהותית את תנאי הכשירות לכהונה בבית הדין הרבני הגדול. בין התנאים שמבקש הרב יוסף לקבוע: הארכת תקופת כהונת המינימום בבית הדין האזורי לפני הגשת מועמדות לבית הדין הרבני הגדול, וכהונה קודמת כאב בית דין (ראש הרכב) בבית דין אזורי.

אולם, התנאי העומד בלב ליבה של המחלוקת הוא הדרישה שמבקש הרב יוסף להוסיף לתנאי הכשירות, והיא "חוות דעת מטעם נשיא בית הדין הרבני הגדול".

החשש שעולה בקרב דיינים, בעיקר כאלו הנחשבים "ליברלים" בפסיקתם, הוא שתנאי זה ימנע את קידומם של דיינים אלו לכהונה בבית הדין הגדול.

בפנייתה מבקשת השרה שקד מהרב הראשי להיכנס להידברות עם חברי הוועדה לבחירת דיינים ולקבל את ההחלטות בהסכמה רחבה, וזאת על מנת למנוע מצב שבו התקנות החדשות מהוות למעשה מסלול לעקיפת הוועדה.

לדברי שקד, "שינוי התקנות מהווה עקיפה של חוק הדיינים שעליו הופקדה הוועדה לבחירת דיינים ומייתר את עבודת הוועדה כוועדה בוחרת ועצמאית".

בלשכתה של שקד מציינים כי שרת המשפטים, יו"ר הועדה לבחירת דיינים ורוב חברי הוועדה לא יתנו ידם לפגיעה קשה בחופש הבחירה של הוועדה האמונה על בחירת דיינים מקצועיים לבית הדין הגדול.