אובמה בנאום מצב האומה
אובמה בנאום מצב האומהצילום: רויטרס

נשיא ארה"ב ברק אובמה הוא המנהיג העולמי הפופולרי ביותר בפייסבוק עם 46 מיליון "לייקים" (עוקבים) בדף הקמפיין שלו  (Barack Obama campaign page).

בצמוד אליו, במקום השני, אפשר למצוא את ראש ממשלת הודו נרנדרה מודי, עם יותר מ-31 מיליון עוקבים בדף האישי שלו, Narendra Modi ו-10.1 מיליון עוקבים בדף המוסדי שלו, PMO India, שנמצא במקום השלישי.

נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן, נשיא אינדונזיה ג'וקו וידודו ונשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי, משלימים את רשימת חמשת המנהיגים הפופולריים בעולם, עם יותר מחמישה מיליון עוקבים לכל אחד.

כל הנתונים הללו עולים ממחקר חדש, שכותרתו "מנהיגי העולם בפייסבוק", של פירמת היח"צ והייעוץ התקשורתי הגלובלית ברסון-מרסטלר (Burson-Marsteller), המיוצגת בישראל על ידי חברת MSComms – פתרונות מדיה ויח"צ.

מהמחקר עולה, כי בנובמבר 2015 יצר הממשל האמריקני דף מוסדי רשמי של נשיא ארה"ב (POTUS) שהצליח לצבור 1.3 מיליון "לייקים" תוך פחות מחודשיים מיום הקמתו וכבר נמצא היום בין 30 הדפים הפופולריים ביותר של מנהיגי עולם.

לנרנדרה מודי יש את העוקבים האינטראקטיביים ביותר עם יותר מ-200 מיליון אינטראקציות ב"קהילת" הפייסבוק שלו ב-2015 (המספר הכולל של לייקים, תגובות ושיתופים), יותר מפי חמישה משל אובמה. עם זאת, הפוסטים של הבית הלבן אולי מושכים הרבה פחות לייקים מאלו של מודי, אך הם זוכים לשיתופים בתדירות הגבוהה ביותר.

לכמות הלייקים  יש אמנם חשיבות, אך נתון זה אינו  בהכרח מיתרגם ליותר מעורבות של הגולשים. כדי לקבוע "דירוג של מעורבות" יחסית למספר הלייקים לדף, מחבר המחקר את המספר הכולל של הלייקים, התגובות והשיתופים לפוסט בכל דף ב-2015, ולאחר מכן מחלק נתון זה במספר הלייקים לדף.

על פי מדד המעורבות, הנשיא הנבחר החדש של ארגנטינה, מאוריסיו מאקרי, הוא "הנשיא הבלתי מעורער של פייסבוק", עם שיעור מעורבות דו-ספרתי – כמעט 12%. הדף של ברק אובמה, לעומת זאת, על אף היותו הדף האהוד ביותר, נמצא בתחתית הרשימה במדד שיעור המעורבות לעוקב, 0.89% בלבד. אחרי מאקרי, במקום השני במידת המעורבות, מדורג ראש ממשלת קמבודיה הון סן (8.58%) ובמקום השלישי והמכובד- ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו עם 8.11%.

אחריו במדד המעורבות, נמצאים הדפים של משרד ראש ממשלת עיראק, נשיאת ברזיל לשעבר דילמה רוסף והדף של הבית הלבן, אשר נהנים אף הם משיעורי מעורבות גבוהים יחסית לכמות עוקבים, של יותר מ-7%.