מיצתה את מהלכי הפחתת הריבית. הנגידה קרנית פלוג
מיצתה את מהלכי הפחתת הריבית. הנגידה קרנית פלוגצילום: פלאש 90

בנק ישראל פרסם היום (שני) את הדוח החצי-שנתי על יציבותה של המערכת הפיננסית המקומית, בכל הנוגע לאירועים שהתרחשו עד סוף דצמבר 2015.

בבנק מציינים כי המערכת הפיננסית המקומית המשיכה להפגין יציבות בחודשים האחרונים, על רקע מדיניות מוניטרית מרחיבה בארץ ובעולם ולמרות הטלטלות בשווקים הפיננסיים העולמיים. עם זאת, המערכת הפיננסית חשופה לשני סיכונים מהותיים:

עם זאת, בבנק ישראל מדגישים כי המערכת הפיננסית חשופה לסיכון הנשקף מריבית נמוכה לאורך זמן. בדומה למשקים מפותחים אחרים, גם בישראל הביאו הריבית הנמוכה והשתטחות עקום התשואות לעלייה חדה של מחירי הנכסים. עלייה זו יצרה סיכונים, ואלה עלולים להתממש בתרחישים מסוימים של עליית הריבית.

בבנק מציינים כגורם סיכון משמעותי את החשיפה של המערכת הפיננסית לשוק הדיור, זאת מאחר שהבנקים ממשיכים להיות חשופים במידה ניכרת למשכנתאות ולענף הבינוי והנדל"ן.

עם זאת מזכירים בבנק ישראל כי הפיקוח על הבנקים הטיל בשנים האחרונות מגבלות,  שנועדו להפחית עבור הלווים את הסיכון שהם יתקשו לעמוד בהחזר המשכנתא, ולצמצם את הסיכונים הנשקפים למערכת הפיננסית משוק הדיור. אכן, נראה כי ישנו שיפור מתמשך באיכותו של תיק האשראי לדיור. במקביל המערכת הפיננסית חשופה למחירי הנכסים הפיננסיים, הן ישירות – דרך ההחזקה בנכסים אלה – והן בעקיפין, דרך השפעתם של מחירי הנכסים הללו על יכולתן של החברות להחזיר את ההלוואות שקיבלו מהבנקים ומהמשקיעים המוסדיים.

עוד מציינים בבנק ישראל כי המערכת הפיננסית חשופה לסיכון של הדבקה פיננסית בין-לאומית – התפשטות של ירידות שערים חדות בשווקים ממדינה אחרת לישראל.

מוקד הסיכון ליציבות הפיננסית העולמית נדד מהמשקים המפותחים למשקים המתעוררים, ובפרט התגברו הסיכונים הנובעים מהטלטלות שעובר המשק הסיני, מהירידה המתמשכת במחירי הסחורות, ומהמאזן של משקים מתעוררים בעלי חוב גבוה במט"ח. שורת הבדיקות המוצגות בדוח מובילה למסקנה שמשבר אפשרי כתוצאה מסיכונים אלה צפוי להשפיע על ישראל במידה מוגבלת בלבד, בתנאי שהוא לא יתפשט למדינות המפותחות ולא יהפוך למשבר גלובלי.