בית מרקחת
בית מרקחתצילום: thinkstock

כתב העת המדעי האמריקאי בתחום הנוירולוגיה Jama Neurology מציג נתונים אופטימיים ביותר אודות ניסוי קליני שהתקיים ע"י מרכז הרפואי הדסה וחברת 'בריינסטורם סל ת'רפיודיקס' (Brainstorm Cell Therapeutics), חברה ביוטכנולוגית ישראלית אמריקאית המתמחה בפיתוח שיטות טיפול במחלת ניווניות.

ביומן ערוץ 7 שוחחנו עם פרופ' דימטריוס קרוסיס, מנהל המרכז לטרשת נפוצה במרכז הרפואי הדסה, העומד מאחורי הניסוי.

עיקרו של הניסוי הוא חיקוי מנגנון התיקון העצמי שקיים בגופו של כל אדם מול פגיעות כפצעים ושברים גם למנגנון המוח. הניסויים, שהחלו בשנת 2011, ניצלו את תאי הגזע של המטופל באמצעות 'השתלה עצמית', שבה נשאבו תאי גזע ממח העצם, העשרתם באמצעות NurOwn (פרוטוקול ייחודי של חברת Brainstorm), והזרקתם חזרה לנוזל המוח והשדרה בשיטה שפותחה בידי חוקרי הדסה.  26 חולי ALS השתתפו בניסוי, שנערך בביה"ח הדסה בירושלים.

פרופ' קרוסיס מציין את שביעות הרצון מהתוצאות לפיהן לא נמצאו השפעות שליליות בניסוי קליני של הזרקת תאי גזע לנוזל המוח והשדרה,וכמעט 90% מכלל המטופלים הראו סימני האטה בקצב התפתחות המחלה, לפי בדיקת מדדי תפקוד נשימתי ומוטורי.

לאחר השלב הראשוני של הניסוי שנועד להבטיח בטיחות הטיפול, בוצע שלב נוסף ובו נבחן הניסוי כבדיקה עיוורת כפולה במרפאת  Mayo, בביה"ח Massachusetts General Hospital, וב-University of Massachusetts Memorial Medical Center, שם מתקיימים ניסויים זהים לאלו שנערכו במרכז רפואי הדסה.

פרופ' קרוסיס ממשיך ומתאר את הניסוי ואומר כי באחרונה התקבלו תוצאות שידרוג המחקר והניסוי והתוצאות נראות חיוביות והדברים משמעותיים ביותר בעיקר לנוכח העובדה שמחלת הALS אינה מתאפיינת בעליות ומורדות אלא אך ורק בהתדרדרות קבועה. כאשר הניסוי מעלה הצלחות שאינן רק בלימת קצב התפתחות המחלה אלא גם שיפור מסויים בנשימה ובתפקוד המוטורי הדבר מעודד ביותר ונותן תקווה לשלבי ההמשך של המחקר.

קרוסיס מוסיף ואומר כי תקוותו היא שעם השלמת שלבים אלה של המחקר, שלבים שיוכיחו את הצלחתו בעתיד הרחוק יותר ניתן יהיה לאבחן אצל חולים פוטנציאליים את המחלה בשלבים מוקדמים מאוד, לזהות למי מהחולים סיכוי להגיב טוב לטיפול להעניק להם את המענה שיבלום את המחלה בשלביה הראשונים.

"פתחנו דלת משמעותית אולי לעידן חדש בטיפול", הוא אומר בזהירות, אך ממכלול ההתעניינות הבינלאומית במחקרו ומתוצאות הניסוי עד כה נראה כי בהחלט מדובר בבשורה של ממש.