אוחנה יוגב ושטרן בפאנל
אוחנה יוגב ושטרן בפאנלצילום: תא נאמני תורה ועבודה

תא הסטודנטים של תנועת נאמני תורה ועבודה באוניברסיטה העברית קיים בשבוע שעבר פאנל שעסק בנושא השבת, בעקבות 'חוק השבת' של ח"כ מיקי זוהר והדיון הציבורי שהתעורר על דמותה של השבת במדינת ישראל.

בפאנל השתתפו חברי כנסת מכמה מפלגות. ח"כ אלעזר שטרן (יש עתיד), חה"כ הטרי אמיר אוחנה (ליכוד) וח"כ מוטי יוגב (הבית היהודי).

בדיון נשאלו חברי הכנסת על עמדתם בנוגע לסוגיית השבת הבוערת; האם על המדינה להתערב בנושא המסחר בשבת, מה מקומן של הרשויות המקומיות בנושא והאם ניתן להגיע להסכמות בנוגע לתחבורה ציבורית בשבת.

ח"כ מוטי יוגב נשאל האם יש אפשרות להגיע להידברות בנושא הסטטוס קוו בשבת - ועל אף שחברי מפלגתו לא התבטאו בסערת חוק השבת - אמר כי "יש אפשרות שאינם יהודים יפעילו את התחבורה הציבורית בשבת, וזו אפשרות סבירה בישראל".

"צריכים לקבל פתרון ברמה התת-ציבורית, לא דרך המדינה אלא מערכת שמאפשרת מתחת לרמה הממשלתית המדינית וכן יוצרת את האפשרות למי שבכל זאת יש  את המצוקה הזו ורוצה לבקר את קרוב משפחתו בשבת לעשות זאת", הוסיף יוגב

לשאלה אילו ערכים מנחים את חברי הכנסת בנושא השבת אמר ח"כ אוחנה מהליכוד, "על המדינה למשוך ידיה כדי לאפשר לכל אחד לנהל את חייו כרצונו ולאפשר את כל הפרשנויות, הליכוד היא המפלגה הפלורליסטית ביותר בגלל הייצוגיות של החברה הישראלית ולכן התנגדתי לחוק השבת".

בתגובה לדבריו תקף ח"כ שטרן ואמר, "הליכוד אינה מפלגה ליברלית והם פועלים באופן גלוי נגד פלורליזם דתי. אני לא מסכים לכניעה לערכים כדי להישאר בשלטון. לכל אחד יש את הזכות לחוות את השבת שלו והליברליות צריכה להיות מעשית, אמנת גביזון מדן ממחישה שיש גוונים ביהדות ויש לאפשר להם לחוות את השבת בצורה שונה".

בסערת הדיון עלתה הטענה כי לשבת יש ערך סוציאליסטי של מנוחה מימי העבודה. בהקשר זה נשאלו חברי הכנסת מדוע משתמשים בטיעון הסוציאלי של מתן אפשרות לעובדים לשבות בשבת רק בעניין המסחר ובנושא פתיחת מוסדות התרבות והבילוי הטיעון הזה לא תקף.

ח"כ שטרן השיב לכך ואמר שהוא אינו משתמש בטיעון הסוציאליסטי, "אבל קניה של רכוש בשבת מונעת ממני לרכוש במשך השבוע, לעומת זאת רכישה של אוכל או חוויה הוא חד פעמי, ככה לא תהפוך לעבד סוציאליסטי". ח"כ אוחנה הגיב לכך ואמר כי הוא אינו מתחבר לטיעון פטרנליסטי, לדעתו "אין להחליט מה טוב לאנשים".

תני פרנק, ראש תחום דת ומדינה בתנועת נאמני תורה ועבודה שהנחה את הפאנל הוסיף, "הפאנל המחיש שיש סיכוי וישנה חשיבות רבה להגיע להבנות בנושא השבת. הבעיות לא ייעלמו מאליהן אלא רק יצופו שוב ובצורה קיצונית יותר. על חברי הכנסת לנסות ולהגיע להסכמה רחבה ככל הניתן בנושאים האלו. ככל שיימנעו מהסדרה כך השסע בין קבוצות אוכלוסייה שונות בחברה הישראלית בסוגיית השבת רק ילך ויעמיק".