מנהרה מתחת גבול הרצועה
מנהרה מתחת גבול הרצועהפלאש 90

בראיון ליומן ערוץ 7 פורס תא"ל במיל' יוסי לנגוצקי, הנחשב למומחה המוביל למאבק בתופעת המנהרות, תחזית קודרת באשר למתרחש בדרום, אך גם באשר לצפון, שם לטעמו נחפרות כבר כעת מנהרות מהן לא יכולה מערכת הביטחון להרשות לעצמה להתעלם.

לנגוצקי, ששימש כיועץ בהתנדבות לרמטכ"ל למלחמה במנהרות, זוכה עיטור המופת ופעמיים זוכה פרס ביטחון ישראל, ומי שפיקד על היחידה הטכנולוגית מבצעית של אמ"ן, נשאל אם ניתן לחקות את דרך ההתמודדות של הנשיא המצרי א-סיסי עם המנהרות, קרי הצפתן. במענה הוא מזכיר את פערי הענק בין אורכו של ציר פילדלפי עמו מתמודדים המצרים לעומת למעלה משישים קילומטרים של גבול הרצועה, הגבול עמו ישראל מתמודדת.

לזאת מוסיף לנגוצקי וממהר להבהיר את מוקד הדאגה המתחלק בין הדרום לצפון. "כרגע מדברים על רצועת עזה, אבל באותה רמת מודאגות צריך לחשוש מהמתרחש בצפון. זה שזה כרגע לא אקטואלי לא אומר שזו לא פצצת זמן שממתינה לנו".

בדבריו מקפיד לנגוצקי לציין כי החשש ממנהרות לא אמור להיות מותנה ברעשי החפירה ששומעים או לא שומעים תושבי האזור. "גם אם לא שומעים רעשים זה לא משנה את העובדה - מנהרות לשטחינו למיטב שיפוטי נמצאות גם בצפון וגם בדרום".

ומה באשר לתגובת המערכת וההתייחסות לאיום? לנגוצקי מזכיר כי מאז הכריז לפני כעשר שנים על היקף הבעיה והצורך בתכנית חירום של ממש והוסיף וחיווה את דעתו על הצורך לטפל בנושא באופן מקצועי מתואם עם מינהלת מדעית, מאז הוא ממודר לחלוטין, המערכת כועסת עליו ושום ועדה לא זימנה אותו לחוות את דעתו על הסוגיה. "אני לא נעלב אישית, כמובן, אבל דברים מעידים על העניין".

ממשיך לנגוצקי ומתאר את המציאות התת-קרקעית המדאיגה והמטרידה על פי תפיסתו והבנתו. "בגדול, המצב מאוד לא טוב. אם עושים או לא? אני מניח שעושים ואולי גם עושים הרבה. אני מוכן להסתכן ולומר בנושא העשייה ולומר שאני חושש שחלק מהדברים זה סגירת שערי האורווה אחרי שהסוסים כבר נגנבו, ואין צורך להרחיב..." הוא אומר ומסכים לתחושה שהפעולות שנעשות כעת בגבול הרצועה מתבצעות לאחר שהמנהרות חצו זה מכבר את הגבול והן כבר בשטחינו.

"אני לא רוצה לדבר על הפתרון שמבצעים עכשיו. אם ישאלו אותי הגורמים המקצועיים אומר את דעתי. אני לא מכיר את הפרטים ורק משער, אבל זו תמונת המצב לתפיסתי. מבחינת זמן ומרחב, והדברים ידועים וכבר נאמרו על ידי אנשים רבים, בצד השני מבינים שאנחנו אמורים לעשות משהו, וראה את האבסורד.

''כחלון מודיע שייתן תקציב. וקודם לא היה תקציב? איך זה יכול להיות? אחרי שחרור שליט ושחרור אלף וכמה מחבלים, אני זועק כבר עשר שנים שיחטפו עשרה אנשים ונצטרך לשחרר חמשת אלפים.

"תתעוררו, אז עכשיו מישהו נותן תקציב? איך זה נשמע? זה איום ונורא. רק זה שמישהו אמר שהוא שומע רעש זה מביא להעברת תקציב, הרי הם לא הפסיקו לחפור. העיתונות מדהימה אותי שאחרי צוק איתן יצאו בכותרות ש'החמאס שוב חופר מנהרות'.

"הוא הרי מעולם לא הפסיק. למה שיפסיק? הרי עבורם דרך הפעולה של המנהרות היא העיקרית שעומדת בפניהם. הם במצוקה גדולה ועושים מאמץ גדול מאוד. הם מוכשרים וערמומיים ואני מודאג מאוד. מאחר הם יודעים שהמערכות שלנו תהיינה בקרוב אפקטיביות אז מבחינת השיקול שלהם הוא לפעול מוקדם ככל הניתן".

לנגוצקי שב ומסרב להתייחס לסוגיית הרעשים ששומעים תושבי הדרום וניסיונות ההרגעה של מערכת הביטחון. לטעמו מדובר בלא יותר מאשר פיקנטריה של עיתונות ותקשורת. "רעשים ממנהרות או לא, נניח את זה בצד. ההנחה שאני חושב שצריכה להיות בפני מערכת הביטחון, ואני לא מחדש להם דבר, היא שיש מנהרות בשטחנו, שמתכוונים להיכנס ולחטוף ואין בזה ספקות.

"לא צריך רעשים כדי לדעת את זה. זו עובדה. הקולות וההקלטות הם רעש נחמד לעיתונות, אבל זה לא לעניין. אני מאמין באמונה שלמה שהם כורים מנהרות תקיפה לתוך שטחנו בכמה יעדים, ואני חושש שהם יצטרכו לפעול מוקדם יותר מאשר מאוחר".

כאמור, לנגוצקי מוצא את גבול הצפון כגבול מאוים במנהרות טרור לא פחות מאשר הדרום, וכשהוא נשאל אם האדמה הקשה בצפון והמרחקים ששם אינם משנים מעט את פני התמונה, הוא משיב ואומר כי אמנם יש הבדל בצפון לעומת הדרום, אך כדי להיות מציאותיים יש להפנות את תשומת הלב למנהרות שכרו בצפון קוריאה על מנת להחדיר מאות לוחמים לדרום קוריאה, וצפון קוריאה שומרת על קשרים הדוקים עם חיזבאללה. המנהרות ההן נכרו באבן גרנית הקשה הרבה יותר מסלעי הדולומיט שבצפון הארץ, אורכן של המנהרות היה כמה קילומטרים ועוביין שני מטרים על שני מטרים.

"אני טוען כבר עשר שנים שלא יתכן שדבר כזה לא קורה בשטחנו. אם רק יחצבו כל יום מטר אחד ניתן לעשות חשבון של אלף מטר בשטחנו בשלוש שנים. את זה שהלבנונים יודעים לכרות מנהרות אנחנו יודעים משתי המלחמות בלבנון. ראה בגוגל איך חיזבאללה חפרו מנהרות מלבנון לסוריה. זה דבר הכי טריוויאלי שיכול להיות אבל כדי להרגיע את התושבים אמרו שאין מנהרות, אז הרגיעו, כנ"ל לאנשי עוטף עזה, הביאו מכשירי קדיחה. נו, אז הביאו מכשירי קדיחה, אז מה?".

"אני אומר עניינית - ישנן מנהרות בשטחנו ומדינת ישראל הזניחה את הנושא ונכשלה בזה. אין דבר יקר לי יותר ממדינת ישראל וממערכת הביטחון וזה שאני יוצא בביקורת והופך לאויב העם זה מעיד על דברים שאני לא רוצה להגדיר אותם", אומר לנגוצקי.

לקראת סוף דבריו מוסיף ואומר לנגוצקי כי לפני עשר שנים הציע הצעה לפיה יתנדב לשנה או שנתיים יחד עם אנשי המכון הגיאופיזי הממלכתי, המכון שאינו חשוד באינטרסים כלכליים ואחרים, "ואדאג לסגור את רצועת עזה במערכת חכמה בעשרים מיליון דולר. לא הסתכלו עליי בכלל. שום ועדת חקירה לא בדקה את הטיעון שלי. האגו הורג את בני האדם.

"אף אחד לא רוצה שיבוא מישהו מבחוץ ויראה שניתן לעשות דברים באופן טוב יותר ממנו, אבל מה לעשות שבניסיוני הצבאי והאזרחי אני משוכנע שיכולתי לעשות את זה. בוגי יודע מה עשיתי ולכן הוא שמח כשבאתי והתנדבתי, אבל בלי כל הברבורים, בוא נתמצת את הדברים – יוסי לנגוצקי הציע בכתובים בשנת 2005 יחד עם המכון הגיאופיזי לישראל לעשות את מה שרוצים לעשות היום בשני מיליארד, בעשרים מיליון דולר, את כל הרצועה במערכת שהייתה עושה דברים נפלאים והיום לא היינו במצב הזה".