מלון
מלוןצילום: אדובי סטוק

גל הטרור שהחל בראש השנה, יחד עם המשבר העולמי מגיעים עד לפתח בתי המלון בישראל.

מהנתונים הסופיים של שנת 2015 בבתי המלון המתפרסמים היום על ידי המחלקה הכלכלית של התאחדות המלונות בישראל,   נראה כי ענף המלונאות מתמודד עם משבר בתיירות הנכנסת.

ראשית, לנתוני דצמבר בבתי המלון.

לינות תיירים; בבתי המלון נרשמו בדצמבר כ-533 אלף לינות תיירים, 9%- ירידה לעומת דצמבר אשתקד ו- 28%- ירידה בלינות לעומת דצמבר 2013.

לינות ישראלים; בדצמבר נרשמו בבתי המלון כ-1 מיליון לינות ישראליים, ללא שינוי  ביחס לאשתקד ו-11%+ עליה לעומת דצמבר 2013.

סה"כ לינות תיירים + ישראלים בדצמבר השנה: כ-1.5 מיליון לינות, 3%- ירידה לעומת דצמבר 2014 ו-6%- ירידה לעומת 2013.

לדברי אלי גונן, נשיא התאחדות המלונות בישראל, "אם היינו זקוקים לנתונים הסופיים לסיכום שנת 2015 במלונאות כדי ללמוד על היקף המשבר בתיירות הנכנסת, שהתפתח בחודשים האחרונים – קיבלנו אותם כעת. לרשות משרד התיירות עומד תקציב השיווק הגדול ביותר אי פעם. הציפיות בשטח גבוהות, וכעת חובת ההוכחה חלה על המשרד, להוציא את הכספים הללו בחוכמה, בשיקול דעת, ובתיאום עם התעשייה שלה הניסיון המעשי במכירות לתיירות הנכנסת".

גונן מוסיף, "נתוני התפוסה הנמוכים, והירידה בתיירות הנכנסת מחדדים את רמת התסכול שאנו המלונאים חשים בתקופה האחרונה אל מול השיח הפופוליסטי, שהתפתח בציבוריות הישראלית סביב המחירים הגבוהים של בתי המלון.

כשרואים את התמונה העגומה אצלנו, ולנוכח התחרות הגבוהה בענף המלונאות בין אזורי הארץ השונים ובין רשתות ובתי מלון יחידים, האם מישהו מעלה על דעתו מלונאי, שיכול להוריד מחירים, ומעדיף להישאר עם מלון חצי ריק רוב ימי השנה"?  שואל גונן ומוסיף " הירידה בתיירות הנכנסת מגבירה בשטח את הלחץ של המלונאים סביב עלויות התפעול המטורפות של בתי המלון בארץ בשל רגולציה מוגזמת ורמות מס, שאין להן אח ורע בעולם. האצבע המאשימה שלנו היא כלפי ממשלות ישראל לאורך השנים, למרות בקשותינו החוזרות ונשנות, לא עושות ולו כלום כדי להוריד את עלויות התפעול יוצאות הדופן של בתי המלון בארץ, שהן בעשרות מונים גבוהות מאירופה, ובטח ממדינות אגן הים התיכון.

אנחנו כבולים באזיקים רבים: עלויות ארנונה הגבוהות בעולם לבתי מלון, שאינן מתחשבות ברמות התפוסה, המונופול של הרבנות, עלויות אבטחה ייחודיות לישראל, חוקי עבודה יוצאי דופן עקב תוספות שבתות וחגים, שוב ללא תקדים בעולם הרחב, חובות משונות שקיימות רק בארץ שמשמען: תוספת כוח אדם במצבת העובדים, כך למשל: תקנים למפעילי בריכות, למצילים ועוד. מחירי המזון והמשקאות הגבוהים, מן העולם וכן מע"מ מלא המוטל על הישראלים הגבוה משמעותית ממתחרותינו באירופה הגובות מהישראלים מע"מ מופחת".

"אני קורא לממשלת ישראל, ובראש ובראשונה ולמשרד התיירות, לשנות את השיח, לבחון איך מסירים חלק מהאזיקים ההיסטוריים, המונחים על צוואר המלונאים,  מה שנכון לכל תקופה, וודאי בתקופת המשבר הנוכחי, שכדי לעוברו בשלום, עלינו למצוא פתרונות תוך שיפור היכולת התחרותית והורדת מחירים והתוצאה תהיה: תרומה גבוהה לתעסוקה ולצמיחה במשק".

ולסיכום, תמונת המצב של שנת 2015, ינואר – דצמבר במלונות, מגלה שתיירות הפנים שוב גדלה. לפחות בכך יש נחמה.