הר הבית
הר הביתצילום: מרים אלסטר, פלאש 90

מסתבר שחשיבה מקורית סביב המאבק בטרור אינה בהכרח נחלת המומחים לענייני ביטחון ומדיניות בצבא או בממשלה. הנה לכם רעיון פשוט ששיגר אלינו, למערכת ערוץ 7, גולש בשם אבנר שקרצי.

ההצעה של אבנר פשוטה וניתן לנסח אותה בפשטות: כל עוד נמשכים הפיגועים אין כניסת ערבים להר הבית. זהו. בלי פלסופים ובלי התחכמויות – יבצעו פיגועים לא יעלו להר.

הרי, אומר לנו אבנר, הם טוענים שהם אוהבים את מסגד אל אקצה ודואגים לשלומו וכו' וכו' ולמעשה כל הפיגועים אינם אלא ביטוי לאהבה המופלאה הזו למסגד, אז בואו נבחן את האהבה הזו: אוהבים את המסגד? תפסיקו עם הטרור. מאוד פשוט.

קראתי את הצעתו של אבנר ואמרתי לעצמי שבטח פספסתי משהו. לא יתכן שאף אחד לא מצא לנכון להציע מהלך פשוט כל כך. בטח יש איזה מכשול, איזו תסבוכת נוראה שעלולה להתרחש אם נעשה את זה, אבל ככל שאני קורא את דבריו של אבנר הם נשמעים לי יותר ויותר הגיוניים.

נכון, יהיו כמה ממחוזות מרץ והסביבה שיגידו שמדובר בענישה קולקטיבית, ונכון, המלך עבדאללה יגיד שיש לו זכויות בהר ולא ייתכן שנעשה כל מה שאנחנו רוצים בלי להיוועץ בו, ונכון שהגאון ההוא מהאו"ם יגיד שזה פוגע בהליך המדיני, ונכון שב'הארץ' יגידו שזה פגיעה בחופש הפולחן, אז מה? בדיוק בשביל זה התברך ראש ממשלתנו בכישרון רטורי ובדיוק בשביל זה נועד תקציב ההסברה של מדינת ישראל, להסביר שמכל צורות הענישה זו דווקא הכי פחות כואבת – אין ירי, אין עצורים, אין אסירים, אין גז מדמיע, אין פצועים ואין הרוגים. רק פרידה מהר הבית. זה הכול. לא צריך להיות רני רהב כדי להסביר את ההגיון שמאחורי העניין.

בקיצור, יתכבד נא ראש ממשלתנו ובנאום מנוסח היטב יבהיר מבעוד מועד על הצעד שבו מתכוונת ממשלת ישראל לנקוט, שוב בנוסח הקליט כל כך 'יתנו יקבלו, לא יתנו לא יקבלו – יתנו שקט יקבלו עלייה להר, ולהיפך', ובנוסף יקדים כמה שיחות הבהרה מקדימות למנהיגים חשובים, ומכאן והלאה ישאיר לפלשתינים את מבחן הנאמנות להר הבית.

יהיו מהומות והפגנות בואדי ערה? יבהיר להם ראש הממשלה שבדיוק לזה הוא התכוון ויסגור את ההר עד לבוא השקט. יתחילו זריקות אבנים ביפו ובנצרת? יוסיף ההר להיות סגור. לא מסובך. יש לי תחושה שהם יבינו את העניין בתוך כמה ימים.