המשרד הממשלתי האחראי על סוגיית צער בעלי חיים הוא משרד החקלאות. שר החקלאות אורי אריאל
המשרד הממשלתי האחראי על סוגיית צער בעלי חיים הוא משרד החקלאות. שר החקלאות אורי אריאלצילום: יונתן סינדל, פלאש 90

בראיון ליומן ערוץ 7 מתייחס השר אורי אריאל לפרשת ועדת השרים לענייני התיישבות ולסוגיית הפשרה ברחבת הכותל, פשרה לה הוא מתנגד.

בראשית הדברים נשאל אם אכן מפלגתו 'הבית היהודי' דרשה ועדת שרים שתוכל לסייע להתיישבות אך קיבלה משהו אחר לחלוטין, ועדת שרים שאולי תסנדל את ההתיישבות. השאלה נובעת מהרכבה של הוועדה, הרכב המותיר את אריאל עצמו ואת השרה שקד כסמנים הימניים היחידים בה לצד ראש הממשלה, השר דרעי, השר ליצמן, השר כחלון והשר גלנט, הרכב המותיר את שקד ואריאל במיעוט.

לדבריו אכן כן "ביקשנו ועדת שרים לענייני התיישבות שהוסכמה עם הליכוד בהסכם הקואליציוני. ראש הממשלה לא רצה להקים ועדה כזו ואחרי לחצים הוא הסכים, ובסוף עשה ועדה שלא מתאימה לעניין ואולי היא אפילו הפוך ממה שרצינו".

עם זאת מבהיר אריאל כי ינקוט על פי העיקרון הוותיק של 'מעשיך ירחקוך ומעשיך יקרבוך' ויבחן את הוועדה על פי תפקודה בפועל, ולדבריו אם יתברר כי הוועדה אינה פועלת על פי המצופה ממנה הרי שהוא עצמו יעזוב אותה. הוא אינו רואה כל סיבה להיות עלה תאנה בוועדה הפועלת בניגוד למטרותיה ולכן יעזוב את הועדה, כך כאמור אם יתברר שפעילותה מנוגדת למטרות לשמן קמה.

אריאל מציין בדבריו כי סדר יומה של הועדה נתון בידי העומד בראשה, קרי ראש הממשלה, או ממלא מקומו, היינו השר דרעי. הם שיקבעו את סדר היום, כך שלא כל בקשה שתוגש לדיון בוועדה אכן תידון, אלא על פי רצונו של היו"ר. להערכתו של השר אריאל סוגיית הבתים בחברון לא תעלה בוועדה וממילא גם דיון לא יתקיים. הוא מציין כי ראש הממשלה הבטיח לקיים דיון דיווח בקבינט אודות הבתים המדוברים. "נראה אם זה יתקיים ומה ידווחו שם", הוא אומר ומציין כי לו עצמו אין נתונים באשר לשלבי הבדיקה המתבצעים כעת סביב רכישת הבתים.

בשיחה עמו, שהתקיימה זמן קצר לפני ישיבת הממשלה, מתייחס השר אריאל גם לפרשת הפשרה המוצעת סביב רחבת הכותל, פשרה לפיה יוקצה מקום מיוחד בחלקו הדרומי של הכותל עבור רפורמים וקונסרבטיבים. "אני אצביע נגד. יש כאן שינוי משמעותי של ההבנות והסטטוס קוו. לוקחים חלק מהכותל המערבי שהוא קדוש לכל אורכו, ומאפשרים לוועדה לנהל אותו וישבו שם קונסרבטיבים ורפורמים, מה שלא היה מעולם".

אריאל מוסיף ומציין כי ההכרה ברפורמים ובקונסרבטיבים שתתקבל בעקבות המהלך תהיה צעד ראשון "וההמשך ידוע". עוד הוא מציין כי מבדיקתו מקדמי ההצעה לא נועצו ברבנים הראשיים. "זה דבר שהוא יותר ממוזר, לא קביל ולא ראוי".

לטעמו של השר אריאל כל המהלך בו נוקטים הרפורמים אינו אלא חרחור ריב ומדון שכן השר בנט כבר אישר להם הקמתה של רחבת תפילה, אך הם אינם מגיעים למקום להתפלל כיוון שמטרתם אחרת – מדון וקבלת הכרה רשמית.

"אחרי הכרסום הגדול במעמד הרבנות הצבאית יש כאן כרסום במעמדה של הרבנות הראשית. אנחנו כבית יהודי צריכים לשנות ולפעול אחרת ולא להסכים לשינויים האלה, שכל אחד מהם גורר דברים רבים מאוד. אלו תקדימים שאחר כך יובילו למחוזות שאף אחד לא רוצה להגיע אליהם".