לוין ואלקין
לוין ואלקיןצילום: פלאש 90

שר הקליטה זאב אלקין ושר התיירות יריב לוין יציגו היום (רביעי) בפני ראש הממשלה את שורת ההתניות לפיהן יועבר המענק בגובה כ-15 מיליארד שקלים לסיוע הרשויות הערביות בישראל.

השרים אלקין ולוין יציגו את התכנית מתוקף מינויים לוועדת השרים שיועדה לעסוק בסוגיה ולהכין אותה להצבעה ואישור בממשלה, הצבעה הצפויה להתקיים בישיבת הממשלה הבאה, ביום ראשון הקרוב.

בין ההתניות שעל רשויות המגזר הערבי יהיה לעמוד בהן על מנת לקבל את סיוע המיליארדים ניתן למצוא מכסה מינימאלית לגיוס לשירות אזרחי, התנערות מגורמים מתסיסים וממרידים נגד המדינה ומוסדותיה, מאבק גורף בתופעת הבנייה הבלתי חוקית ועוד.

בעבר עוררו התניות אלה גל של ביקורת בקרב חברי הכנסת הערבים שטענו כי מדובר בתביעת נאמנות לראש הממשלה, תביעה ההופכת את הבטחותיו של נתניהו לסיוע למגזר לשקר ולבדיחה. מנגד בראיון ליומן ערוץ 7 התייחס השר לוין לטענות והסביר את נחיצות ההתניות על מנת לקבל את התמיכה המדוברת.

"אין טעם שהמדינה תזרים סכומי עתק למקום שבו הכספים הללו ירדו לטמיון. לכן כאשר דנים בהעברת כספים שתכליתם פתרון עומק לבעיות שבישובי המיעוטים צריך לוודא שהכספים ינוצלו באופן שבו הבעיות תיפתרנה", אמר לוין ופירט כמה מהבעיות המרכזיות שיש לטפל בהן במגזר הערבי, ובהן בעיקר בעיית התשתיות הרעועות, היעדר אכיפת חוק וסדר, ובנייה בלתי חוקית.

"אין טעם להזרים כספים לתשתיות כשהוונדליזם יביא להרס זמן קצר אחרי שהקבלן ייצא מהשטח. לכן אנחנו חושבים, וזו המטרה, ליצור אבני דרך שיבטיחו שבכל העברת כספים הדברים אכן יטופלו. כך למשל, לא יועברו כספי תשתיות מבלי שתוקם תחנת משטרה או מערכת שיטור שתבטיח את שמירת הסדר. באופן דומה קיימת בעיה קשה בתחום הבנייה בכלל ולא רק הבנייה הבלתי חוקית – אין בנייה לגובה והבנייה גורמת על השתלטות על שטחים נרחבים. גם לדבר הזה צריך לשים סוף. הרי לא יתכן שנעביר כספים לתשתיות שהמגורים בהם הם צמודי קרקע ולא בנייה רוויה ועלות התשתיות גבוהה הרבה יותר. משום כך הגיוני לדרוש שרשות מקומית תציג תכניות לבנייה רוויה ובהתאם יוזרם כסף לתשתיות".

"מעבר לכך, נקודה חשובה נוספת היא שהחלטת הממשלה קבעה שיינתנו הטבות לישובים שיציגו נתונים גבוהים של גיוס לצבא או לשירות לאומי או אזרחי. אין ספק שרשות מקומית שבמוסדות החינוך שלה פועלים למנוע שירות לא ניתן לצפות תגבור של כספים לאותה מערכת, וכמובן גם להיפך. נכון לתגבר את אלה שמעודדים גיוס ושירות".

עוד הוסיף לוין ואמר כי מדובר במבחן לנכונות הערבית להשתלב במדינה באופן אמיתי. "ברור לחלוטין שאם נאמר עד היום שהישובים הללו מקופחים ומצבם קשה והתשתיות רעועות, דברים שבחלקם נכונים, הרי שהפעם אנחנו מעמידים בפניהם ברירה מאוד פשוטה וחושפים את האמת – הנה אנחנו נכונים לסייע, אבל אנחנו מצפים שתהיה נכונות אמיתית להשתלב. מי שחושב שיקבלו כספים שבסופו של דבר יתורגמו לתמיכה ועידוד לטרור הדבר הזה ככל שהוא תלוי בי - לא יקרה".

לדבריו הסכום שהוקצה לטובת הסיוע, 15 מיליארד שקלים, לא ממתין בקופה סגורה עד לביצוע מיזמים כאלה ואחרים, אלא מדובר בסכום שיכול לרדת באופן משמעותי, והדברים תלויים במידת שיתוף הפעולה שתתגבש מול רשויות המגזר הערבי.

"יכול להיות שתהיה בניה רוויה בהיקף רחב והדבר יביא לניצול מלא של ההטבות. יכול להיות שהסכום הכולל יהיה נמוך בהרבה כי לא תהיה בנייה רוויה. כך גם בכל נושא האכיפה – אם יהיה ניתן להקים את כל תחנות המשטרה שאנחנו מתכננים הכספים באמת ינוצלו. אם יתברר שמסיבות שונות הדבר לא יתקדם ההיקף יהיה קטן בהרבה. לכן המספר הסופי יהיה תלוי באופן שבו ניתקל בשיתוף הפעולה ובאופן שהדברים יתקדמו".