תוקף בחזרה. אפי נוה
תוקף בחזרה. אפי נוהצילום: מרים אלסטר, פלאש 90

ראש לשכת עורכי הדין, עו"ד אפי נווה, תוקף בחריפות בראיון לערוץ 7 את דקאן המרכז האקדמי "שערי מדע ומשפט", פרופ' אביעד הכהן, המתנגד להארכת תקופת ההתמחות במשפטים משנה כיום לשנה וחצי.

כזכור, פרופ' הכהן אמר אתמול כי אין משמעות להארכת תקופת ההתמחות אם היא לא תלווה ביישום של התכנית לפיקוח ראוי על תוכן ההתמחות וליצירת מקומות התמחות נוספים. "ההתמחות בפועל מבוזבזת לצערנו במקרים רבים על צילום מסמכים והכנת קפה לבוס ולצערנו יש מתמחים שזה מה שהם עושים", אמר.

עו"ד אפי נווה טוען בתגובה כי פרופ' הכהן תמך בעבר ביוזמה, אך משום מה נסוג ממנה כעת, "זו יוזמה ברוכה בשילוב כוחות חסר תקדים של האקדמיה ולשכת עורכי הדין שרוצים להשביח את המקצוע. אני מאוד מופתע מהדברים שאינם נכונים, מה גם שאביעד הכהן הסכים ותמך במתווה ופתאום הוא עושה זיג-זג וחוזר בו".

לדבריו הטענה של פרופ' הכהן כאילו תקופת ההתמחות עוברת על המתמחים בהכנת קפה וביצוע שליחויות, אינה נכונה, "כל הפוסל במומו פוסל, אני מציע לפרופ' הכהן להסתכל על המכללה שלו, שבה אחוזי ההצלחה הם מהנמוכים ביותר, אולי הם מנצלים את תקופת הלימודים להכנת קפה".

"אנחנו רוצים להשביח את המקצוע, לעלות את הרמה ולכן הסכמנו שיהיה נציב פיקוח על ההתמחות, תבוצע ביקורת על כל מאמן ומתמחה ותהיה סמכות לנציב לשלול רישיון של מאמן שהופך את המתמחה לנער שליחויות או פקיד, לכן כל הטרוניה של אביעד הכהן אינה במקומה", מוסיף נווה.

נווה טוען כי ההתמחות של שנה בלבד אינה מספיקה, "בעבר ההתמחות הייתה שנתיים וזה קוצר לשנה וחצי ואז לשנה. זה לא מספיק, ההתמחות של שנה וחצי זה המינימום. ולדעתי מי שעושה תואר נוסף בכלכלה או מנהל עסקים רק משביח את עצמו והוא יעשה התמחות של שנה בלבד, בתנאי שיהיו לו שמונים שעות של פרקטיקום שבהם הוא ילמד משפט מעשי וידע איך להכין תצהירים וכו', כך שיוכל כבר בהתמחות לעשות עבודות משפטיות".

לדבריו הבחינות במשפטים לא יהיו יותר רק בשינון וזיכרון, אלא גם בבחינת הניתוח וההבנה של הסטודנט, "המבחן יכלול גם מהות ודין מהותי. יהיה במבחן קייס משפטי לסטודנט לראות את הניתוח המשפטי וההבנה המשפטית. ייתכן שלא כולם יעברו, אבל כמו שברפואה רק חמישים אחוז עוברים, או בראיית חשבון חמישים אחוז עוברים, אין סיבה שבמשפטים יעברו שבעים אחוז.

"כן, התלמידים יצטרכו ללמוד טוב יותר, היום יש כאלה שלא מגיעים ללימודים במכללה או באוניברסיטה ומסיימים את הלימודים רק בעזרת שינון וזיכרון. הם לא מבינים מימינם ומשמאלם, והם עורכי הדין שהורסים את המשילות של המדינה בכל מיני תביעות סרק רק כדי להתפרסם. כשיש מצב של אלפי עורכי דין מובטלים הם מייצרים עתירות סרק לבג"ץ כדי להתפרסם", טוען נווה.

עו"ד נווה מעיד, "אני נתקל בתיקים שאני משפשף את העיניים ולא מאמין. אדם נוסע לחופשה בתורכיה, מחליק בבית המלון ושובר את הרגל ותובע את סוכן הנסיעות. ואתה יודע מה, פרופ' אביעד הכהן שמבקר את ההסדר הזה, צריך לבדוק כמה סטודנטים שלו מגישים תביעות סרק. כשיושבים ומסכמים משהו ומגיעים להבנות, תכבד את ההבנות ואל תצא נגדן, היית שותף להן, זה לא מכובד".

פרופ' אביעד הכהן לא מסר תגובה לדברים.