אריה דרעי
אריה דרעיצילום: יונתן סינדל, פלאש 90

שר הפנים, אריה דרעי, סירב להאריך את מעמד ה"תושב ארעי" של ראיד זיוד, אביו של המחבל עלאא ראיד אחמד זיוד.

הבן, אשר ביצע את הפיגוע בגן שמואל בחודש אוקטובר האחרון, דרס שני חיילים ודקר שני אזרחים, ביניהם נערה בת 15. בכתב האישום שהוגש נגדו, הואשם זיוד בסיוע לאויב בזמן מלחמה.

האב הוא תושב הרשות הפלסטינית שנישא לישראלית, ומתוקף איחוד המשפחות קיבל מעמד של תושב ארעי מסוג א5. מעמד זה מעניק לאב את כלל הזכויות הסוציאליות והרפואיות מהמוסדות בישראל. 

כעת, בעקבות החלטת השר דרעי ובהמלצת גורמי הביטחון הוחלט כי עקב מכלול הנסיבות, לרבות העובדה שהפר את התחייבויותיו ויצר קשר עם בני משפחה ברשות הפלשתינאית שהינם מחבלי טרור, לא תוארך תושבותו הארעית. 

במשרד הפנים מציינים כי משמעות ההחלטה בטווח המידי היא ביטול כלל זכויותיו בישראל. "השר דרעי ממשיך בהחלטתו הנוכחית במדיניות המתנגדת לשימוש בתושבות הישראלית לרעה ובביצוע פיגועים, בחסות תושבות זאת", אומרים בלשכת השר.

במשרד מציינים כי ביטול אזרחות או תושבות עקב הפרת אמונים לישראל הינם צעדים שננקטו בעבר אך בפעמים מעטות בלבד ואינם דבר שבשגרה. השימוש בצעדים אלו נעשה רק כאשר נוצר הכרח לביצוע צעד שכזה. 

הביטול, אומרים במשרד הפנים, הינו תהליך מוסדר, הכולל בין היתר ביצוע שימוע לפני ביטול תושבות ואילו ביטול אזרחות מחייב קבלת אישור היועמ"ש לממשלה וכן אישור בית המשפט.

בעשור האחרון בוטל מעמד תושבות ל-13 ערבים עקב הפרת אמונים, ביניהם חברי חוליית 'סילוואן', חברי הפרלמנט הפלשתינאי, הנהג שהסיע את המחבל שביצע פיגוע בדולפינריום ואך לפני כשבועיים בוטלה תושבות הקבע של שלושת המחבלים שיידו אבנים בירושלים בערב ראש השנה והרגו אזרח ישראלי. בנוסף בוטלה תושבותו של המפגע באוטובוס בשכונת ארמון הנציב בירושלים, שם נרצחו שלושה ישראלים ונפצעו נוספים.

 בתקופה זאת נשללה אזרחותם של שני ישראלים בגין הפרת אמונים. במשרד הפנים מציינים כי אי הארכת תושבות של בן משפחה של מפגע היא צעד חריג.

"נגרום למחבלים שיוצאים לבצע פיגועים להבין שלמעשים שלהם יהיו השלכות גם על בני משפחותיהם", אמר הבוקר דרעי.