לוחמי מג"ב
לוחמי מג"בצילום: פלאש 90

בעיריית ירושלים נדונה הכוונה להקמת מתחם חינוך ערבי בצמוד למפקדת מג"ב. במג"ב מביעים דאגה מהמתחם העשוי לאיים על המפקדה, לחלוש עליה ולהפריע לתפקודה בשעת חירום.

בשבוע הבא יתקיים בעיריית הבירה דיון בהתנגדויות שהוגשו להקמתו של מתחם הענק הערבי שיוקם, כך על פי התכנון, בין שכונת שייח' ג'ארח לשדרות בר לב בסמיכות של מטרים בודדים ממפקדת משמר הגבול.

ההתנגדות להקמתו של המתחם הוגשה מטעם משמר הגבול ובה מפורטת מהות תפקידו של הכוח הקיים במקום והחשש הכבד מהפגיעה בכוחות בשעת חירום ובשגרה.

במסמך סעיפי ההתנגדות נכתב כי התכנית "ממוקמת בסמיכות לנכס ביטחוני ממשלתי – מתקן מג"ב יהודאי. מתקן זה ממוקם במזרח ירושלים בסמיכות לשכונת שייח' ג'ארח ובסמיכות לכפרים ערביים, מה שמגדיל את הסבירות לניסיו פיגוע בבסיס.

המבנה המוצע ממוקם במרחק של עשרה מטרים מצפון למתקן מג"ב וגבוה ממנו ב-24 מטר. הבניין עשוי להוות איום על מתקן מג"ב והלוחמים השוהים בו. תצפית זו מסוכנת מבחינה ביטחונית שכן במתקן שוהים ומנהלים פילות של מספר רב של יחידות. הסמיכות המוצעת של התכנית למתקן מג"ב והפרשי הגבהים מהווה איום ביטחוני ( ההדגשה במסמך המקור. ש.כ.) ותחייב הקמת ונקיטת שורה של אמצעי אבטחה נוספים".

לסעיף ההתנגדות הביטחוני הזה מוסיפים במג"ב סעיפי התנגדות המבוססים על תכנון לקוי וחריגה מהוראות קיימות. על פי האמור מדובר במתחם המתוכנן להתפרס על פני חמש קומות מעל הקרקע וארבע קומות תת קרקעיות ובתוכו בתי ספר, גני ילדים,בריכה, אולם מופים, חדר אוכל וחדרים טכניים.

כאמור, בעירייה אמורים לקיים בשבוע הבא דיון באישורה של התכנית. לקראת הדיון המדובר אומר חבר מועצת העיר, אריה קינג, המחזיק בתיק האבטחה והחירום במועצה כי מדובר בתכנית שחובה לדחותה, "תכנית זו תביא מאות נערים ערביים למפתנו של כביש בר לב הראשי. כמחזיק תיק החירום והביטחון בעיר אני מודיעכם שבניית בית ספר מקיף זה במיקומו המוצע, תגרום לסכנה מוחשית ומיידית על כל נוסעי כביש 1 (בירושלים), רחוב חיים בר-לב", מסביר קינג.

מעיריית ירושלים נמסר בתגובה "שטח התכנית מיועד למבנה ציבור ובעלי הקרקע הגישו לעירייה תכנית להקמת מוסד ציבורי – בית ספר, גני ילדים ועוד. כבכל תכנית ניתן להגיש התנגדויות הנדונות בוועדות המקומית והמחוזית. הממונה על הדיור הממשלתי הגיש התנגדות לתכנית והתנגדותו תידון בישיבת הוועדה המקומית הקרובה".