יריב לוין
יריב לויןצילום: תומר ניוברג, פלאש 90

האם הרכב ועדת השרים להתיישבות משתנה אט אט בשל לחץ פנימי בליכוד? ראש הממשלה הודיע השבוע כי החליט להוסיף לרשימת חברי ועדת השרים החדשה שר נוסף מטעם הליכוד – יריב לוין. נתניהו גם ביקש משרי הליכוד להסמיך אותו לאשר הוספת שר נוסף מטעם המפלגה בעתיד.

מי שעמד מאחורי המהלך הוא השר זאב אלקין. "מרגע שפורסמה הרשימה, סברתי שההרכב חסר וצריך נציגות יותר משמעותית של שרי הליכוד. גם מבחינה פרסונלית היה בזה היגיון, כי אם יש שני שרים מטעם כולנו – לליכוד מגיעים שישה שרים ולא שניים", הוא אומר בשיחה עם 'בשבע'.

מה התרחש בפועל?

"שוחחתי בעניין הזה עם ראש הממשלה מספר פעמים, וכתוצאה מהשיחות הללו הודיע ראש הממשלה כי הוא נענה חלקית לדרישה הזאת והוסיף את השר יריב לוין. לצערי הוא לא קיבל את עמדתי שצריך להוסיף עוד שרים, אלא הודיע שהוא שומר לעצמו את הזכות למנות שר נוסף".

מי יכול להיות השר הנוסף? אלקין מספר לנו כי בשיחות סגורות דובר הן עליו עצמו והן על השר חיים כץ לתפקיד. אלקין מצהיר מיד כי אמנם הנושא חשוב לו מאוד, אך אין לו בעיה שחברים אחרים יקדימו אותו בוועדה. הוא גם מבהיר כי בכוונתו להמשיך במאבק כדי להוסיף לוועדה עוד שרים מהליכוד, שישפיעו על ענייני ההתיישבות.

יעלון: אל תטיפו לי

ובעוד הליכוד מחזק אחיזה בוועדת השרים להתיישבות, מצבם של הבתים בחברון לוט בערפל. שבוע כבר עבר, אבל מערכת הביטחון, בניגוד להבטחותיה בישיבת הממשלה – טרם עדכנה על התקדמות הליכי בדיקת הרכישה.

ביום שני, שעות אחדות לפני ישיבת סיעת הליכוד בכנסת, שלחו 31 ראשי רשויות וסניפים במפלגה שמשמשים גם כחברי מרכז, מכתב ובו דרישה משר הביטחון להחזיר את המתיישבים בחברון לבתי רחל ולאה, מהם גורשו לפני כשבועיים.

"מתיישבי חברון הם עמוד האש ההולך לפני המחנה ומהווים את ראש החץ להתיישבות כולה", פותחים ראשי הרשויות את מכתבם, ומציינים כי "המתיישבים רכשו בתים במיטב כספם. במהלך שנעשה על פי חוק ועל פי הכללים המקובלים".

במכתבם קוראים חברי המרכז לשר הביטחון להשיב את המתיישבים לבתיהם, ולפעול על פי המנדט שנתן לו הבוחר "בממשלת ימין המונהגת בידי תנועת הליכוד, מובילת המחנה הלאומי, התומך בהתיישבות יהודית בארץ ישראל כולה. אפשר באופן מיידי חזרתם של הרוכשים היהודים ובני משפחותיהם לבתיהם".

בין החותמים על המכתב ראשי הערים גבעת שמואל וקריית גת, ראשי המועצות האזוריות נחל שורק, מרום גליל ושומרון, וראשי סניפים בערים גדולות, ביניהן רמת גן וראש העין.

יוסי דגן, ראש המועצה האזורית שומרון, שיזם את המהלך, הבהיר: "אנחנו קוראים לשר הביטחון לפעול על פי המנדט שניתן לו. אנחנו מבקשים לחזק אותו בעת הזאת, שלא ייכנע ללחצים מבית ומחוץ ויפעל באופן חוקי לטובת ההתיישבות וארץ ישראל".

יעלון עצמו התייחס לנושא הבתים בליכודיאדה שהתקיימה בסוף השבוע שעבר, וטען כי הוא לא מקבל את הביקורת המוטחת בו: "אנחנו יודעים גם להילחם בטרור וגם ליישב את יו"ש ועל פי החוק במדינה יהודית ודמוקרטית. לי לא מטיפים בעניין ההתיישבות. יש כאן חוק ואנשים לא יכולים לקחת את החוק לידיים''.

הוא הוסיף: "אני אשמח לאשר את האכלוס של הבתים בחברון, תאמינו לי. אבל מי שרוצה את טובת ההתיישבות לא פולש לבתים ללא היתר ובלי אישור ממשלה. נעשה את זה על פי החוק. אם רוצים לעשות פרובוקציות ולהשתלח בי ובנתניהו - סבבה, אבל אסור לנו להשתתף בזה".