כתבים זרים בשדרות
כתבים זרים בשדרותחזקי עזרא

בכנסת התקיים היום (שלישי) דיון מיוחד בוועדת המשנה ללוחמה משפטית סביב האופן בו מסוקרת ישראל בתקשורת העולמית.

בראיון ליומן ערוץ 7 מספר יו"ר תנועת 'ציונות משפטית', אייל כהן, על פנייתה של התנועה ללשכת העיתונות הממשלתית על מנת שזו תשלול את תעודות העיתונאי מעיתונאים זרים המסלפים דיווחים ומכפישים את ישראל במודע ובמכוון.

בראשית דבריו מציין כהן כי לע"מ היא גוף של מדינת ישראל שתכליתו היא תיווך מול הכתבים הזרים, וככזו היא מנפיקה תעודות עיתונאי לעיתונאים הזרים על מנת לאפשר להם את סיקור מושאי כתבותיהם, אך בפועל "אנחנו נחשפים לעוד ועוד מקרים של הטיות דיווחים שמגיעים לקהל שלהם".

כשהוא מתבקש להציג דוגמאות לעיוותים סילופים והטיות מסוג זה מזכיר כהן את פרשת מוחמד אדורה, פרשה בה כתב תחנת הטלוויזיה הצרפתית 'פרנס2' פרסם סרטון בו האשים את חיילי צה"ל בהרג הילד מוחמד אדורה, ילד שככל הנראה נורה בסוף על ידי שוטרים פלשתיניים. "עוד לפני פרסום הבדיקה יוחס הירי לחיילי צה"ל, נוצרה מהומה גדולה וסערה בקרב ערביי ישראל", מזכיר כהן ומציין כי "רק לאחר משפטים שונים בצרפת הסתבר שהדיווח הזה לא נכון".

דוגמאות נוספות להטיה מכוונת של סיקור עיתונאי מציג כהן כשהוא מספר על אירוע שהתרחש במהלך מבצע "צוק איתן" כאשר כתב ה-BBC ג'ון דוניסון פרסם תמונה של ילדה סורית הרוגה והציג אותה כאילו נהרגה במהלך הפצצת מטוסי צה"ל בעזה. כך גם את דיווחו של כתב MSNBC איימין מוהידין, בן לאב מצרי ואמה "פלסטינית", במהלך סיקור ניסיון הפיגוע בשער שכם בחודש אוקטובר האחרון על כך שהמחבל התוקף שנורה כלל לא אחז בסכין למרות שסרטון הוידיאו ששודר באולפן הראה אחרת, ואת סיקורן של אמצעי תקשורת זרים, בהם אל-ג'זירה, CBS, גרדיאן, טלגרף ורויטרס את הפיגוע בשער שכם בירושלים, בו נרצחה שוטרת מג"ב הדר כהן הי"ד ונפצעה חברתה השוטרת רווית מירילאשווילי. בדיווח זה זעקו הכותרות על הרג "פלסטינים" בידי משטרת ישראל, תוך הצנעת העובדה כי מדובר במחבלים שנורו במטרה לנטרלם.

לדברי כהן כאשר זו הזירה ההסברתית תקשורתית עמה מתמודדת ישראל אל לה לסייע ולארח את אותם עיתונאים מסלפים ולהעניק להם את הזכויות הניתנות לעיתונאי רשמי המקבל תעודת לע"מ. כהן מציין בדבריו כי עיתונאי יוכל להמשיך בעבודתו גם ללא התעודה, אך לפחות לא יזכה לסיוע הישראלי לעבודתו המכפישה את ישראל.

לטעמו החלטה של שלילת תעודות העיתונאי מעיתונאים מכפישים ובחינת סנקציות כלפי רשתות תקשורת שמכפישות את ישראל באופן שיטתי תהווה גם מסר עבור עיתונאים לגבי העתיד. "אנחנו לא מונעים חופש עיתונאות, אבל דורשים הוגנות. אנחנו לא מצפים שיהיו אוהבי ישראל, אבל לכל הפחות שלא ישתמשו באירוח הטוב שמדינת ישראל מאפשרת להם ובכניסה למקומות להפצת שקרים וסילופים".

כהן ממליץ ללשכת העיתונות לבצע את שיקול הדעת אם לתת תעודת עיתונאי או לא עוד בשלב הבקשה, וכאשר נאסף מידע אודות עיתונאי כלשהו ולפיו מדובר באדם מסלף, מטה דיווחים ומכפיש את ישראל במכוון ולא כטעות מקרית הרי שיש לשקול אם לתת לו את התעודה מלכתחילה.

להערכתו של כהן המהלך אותו מציעה התנועה שלו ללע"מ יתקבל בהבנה בעולם, שכן לא מדובר בגירוש עיתונאים או הגדרתם כאישיות בלתי רצויה, אלא בסך הכול מניעת הטבה הניתנת על ידי המדינה.

בהתייחסו לדיון שמתקיים היום (שלישי) בכנסת הוא מציין כי ראוי ונכון שהמחוקק ייתן את דעתו לקבוע חוקים ומגבלות ברורות לעיתונאים זרים ולא להותיר את ההכרעות בנושא זה לידיה של שכת העיתונות הממשלתית, אך מאחר והיא כעת הרגולטור האחראי הרי שהיא הכתובת לבקשתה של תנועתו של כהן.