ברק אובמה ובנימין נתניהו
ברק אובמה ובנימין נתניהוצילום: רויטרס

רמז אמריקני בנוגע לעיכוב הישראלי בחתימה על מסמך ההבנות בנוגע לסיוע האמריקני?

הצעת התקציב של משרד ההגנה האמריקני של ארה"ב לשנת 2017 שפורסמה הלילה כוללת השקעה של 145.8 מיליון דולרים לפרוייקטים הצבאיים המשותפים עם ישראל.

מדובר בהפחתה של קרוב ל-120 מיליון דולרים בהשקעה באפיק זה אל מול מה שהוקצב לשנה הנוכחית.

ממסמכים שפרסמה סוכנות הידיעות רויטרס עלה שמדובר בתקציב המיועד לפרוייקטים כמו כיפת הברזל, מערכת היירוט 'קלע דוד' ומערכת החץ.

האדמירל ג'יימס סירינג, מנהל הסוכנות להגנה מפני טילים של ארה"ב טען בתגובה לפרסום כי שיתוף הפעולה בין הצדדים פורה מאוד.

הוא טען עוד כי ישראל לא ביקשה תקציב נוסף עבור תוכניות ההגנה מפני טילים שלה לשנת 2017, כפי שעשתה לקראת גיבוש תקציב 2016. לדבריו, ניתן עדיין להוסיף תקציב – אך הדבר ייעשה באישורו של הקונגרס.

כזכור, באחרונה רמז ראש הממשלה בנימין נתניהו כי החתימה על מזכר ההבנות המחודש המסדיר את הסיוע האמריקני לישראל, עלול להידחות עד שיתחלף הנשיא בבית הלבן, אי שם לקראת סוף 2016.

נתניהו אמר לשרי הממשלה כי הוא "עדיין לא בטוח שיושג הסכם" והוסיף, "אנחנו ממתינים לראות אם נצליח להביא לתוצאה שתענה על צורכי הביטחון של המדינה".

הוא ציין בפני השרים כי קיימת אפשרות שישראל לא תצליח להגיע להסכם משביע רצון עם הממשל הנוכחי ותיאלץ להמתין למחליפו של הנשיא אובמה בתפקיד – כדי לסגור את הפרטים האחרונים.

האמריקנים בתגובה הבהירו שלא כדאי לנתניהו להמתין, משום שהמצב הכלכלי בארה"ב לא יאפשר גם לנשיא הבא לתת סיוע גדול יותר מזה שיבטיח אובמה.

במערכת המדינית מעריכים כי הפרסום הנוכחי נועד להפעיל לחץ על נתניהו כדי שיזרז את חתימתו על מזכר ההבנות החדש שיסדיר את הסיוע הבטחוני לעשר השנים הבאות.