"מקווה שהוא ואחרים ילמדו לקח מהתקרית". רזי ברקאי
"מקווה שהוא ואחרים ילמדו לקח מהתקרית". רזי ברקאיצילום: משה שי, פלאש 90

סערת התבטאותו של העיתונאי רזי ברקאי והשוואתו בין כאבן של משפחות חיילי צה"ל שגופותיהם מוחזקות בידי החמאס לבין משפחות המחבלים, ממשיכה לעורר הדים

בראיון ליומן ערוץ 7 מספר פרופ' אלי פולק, יו"ר אגודת 'לדעת' על היקף רחב ביותר של תלונות שמגיעות מכל רחבי הארץ נגד ברקאי והתבטאותו, תלונות העוברות דרך אתר 'לדעת'. "ההתקוממות של הציבור ואי ההבנה של הציבור מה קורה כאן רחבה מאוד ואומרת דרשני", הוא אומר.

בדבריו מציין ומסביר פרופ' פולק כי "האגודה לזכויות הציבור לדעת מציבה אתר שבו ניתן להגיש תלונות על נושאים רבים. קיבלנו עשרות תלונות על הנושא, לא כולם מירושלים תל אביב או מקום מסויים בארץ, אלא מכל הארץ. הדבר מבטא מחאה וסלידה רחבה מאוד ממה שקרה כאן".

עוד מספר פולק כי פנה לרן אליקים, נציג תלונות הציבור של גל"צ, בבקשה שזה יחשוף גם הוא את כמות התלונות שהגיעו אליו בנושא זה ואת התפרוסת שלהם מרחבי הארץ על מנת שיובן עד כמה הדבר מקומם ומסעיר את הציבור בישראל. להערכתו אליקים קיבל מספר גבוה הרבה יותר של תלונות מזה שהאגודה שלו קיבלה וחשיפת הנתונים תבהיר את ממדי הסערה.

"אנחנו לא מבינים למה ברקאי לא מבין שהוא טועה בגישה שלו", אומר פולק ומוסיף כי גם החלטתו של מפקד גלי צה"ל, ירון דקל, לבטל את התלונות ולעבור לסדר היום גם היא מקוממת ואינה מקובלת.

בהמשך הדברים נשאל פולק אם לתפיסתו נכון ללכוד שדר על אמירות שנאמרות תוך כדי שידור חי ולעיתים אינן מוצלחות אך מבקשות לבטא עמדה מסוימת או לחדד שאלה כלשהי. לדבריו אכן כן, נכון וניתן להבין את המציאות המורכבת של שידור חי, אך במקרה רזי ברקאי אין לשכוח את השידור שהיה למחרת, כאשר הוא עצמו הועלה לשידור לעימות מול אביו של הדר גולדין הי"ד וחזר על דבריו מבלי לחזור בו ומבלי להתנצל או להבין את הבעייתיות שבדברים. "אחרי 24 שעות רזי ברקאי חזר על אותה השוואה בין אמו של הטרוריסט לבין אמו של חייל שנשלח להגן על מדינת ישראל ומחכה לקבל את גופת בנה. הוא חוזר על זה ולא מבין את ההבדל בין אם לחייל לאם לטרוריסט. הוא לא אמר שהוא מתנצל ובכך היה גומר את הסיפור, אלא המשיך, ובפני מי הוא אמר את הדברים? בפני המשפחה עצמה שמחכה לגופת בנה. הדבר הזה לא מובן ולא מקובל".

כאשר מפקד גלי צה"ל מחליט להתעלם וכאשר השדר עצמו אינו מתנצל או חוזר בו, מה נותר לציבור המתקומם לעשות? לטעמו של פולק הציבור יכול לעשות לא מעט על מנת להביא לשינוי. "הציבור יכול לעשות שני דברים – ראשית, הבעת מחאה שהיא חשובה ונשמעת. מעבר לכך הוא יכול לפנות לנבחרים לנקוט באמצעים כנגד מה שנעשה כאן. העובדה היא שהפוליטיקאים מילאו פיהם מים. מישהו מהפוליטיקאים שלח מכתב למפקד גלי צה"ל או שאילתא בכנסת? הציבור צריך לקרוא לנבחרים שלו מכל קצות הקשת ולומר 'בשביל מה אתם יושבים שם? אנחנו משלמים על התחנה הזו'".

פרופ' פולק קורא גם כעת לציבור הרחב לא להבליג ולשמור את תלונתו אצלו אלא לכתוב דרך אתר 'לדעת' תלונות שיועברו לגורמים הרלוונטיים.

לקראת סוף השיחה עמו נשאל פרופ' פולק אם הוא זוכר או מכיר מקרה מהעבר בו תלונות והתקוממות ציבורית הובילה לשינוי משמעותי אצל אי מי משדרני ועיתונאי ישראל. לדבריו כעת הוא אינו יכול לשלוף מענה מדוייק המוכיח זאת היסטורית, אך הוא משוכנע שתלונות וקובלנות הביאו לתוצאות. "אין ספק שהיו מקרים שתלונות של הציבור גרמו לחשיבה שנייה. יש מקרים של אמנון אברמוביץ' שנאלץ להתנצל. להגיד שזה שינה את ההתנהגות שלו? לא, אבל היו מקרים של התנצלויות ושל שדרים שחזרו בהם. הדברים הללו משפיעים בהרבה רמות. שדר רוצה שיאהבו אותו ולא שישנאו אותו. הוא קשור למה שאומרים עליו ולכן הדברים פועלים מעל ומתחת לפני השטח".