מכסי ביוב
מכסי ביובצילום: יוהניס סיניג

עבודת צילום ענקית של האמן הגרמני יוהניס סיניג, המודפסת על קנבס ובה רואים מכסי ביוב, מוצבת החל מהיום (חמישי), ב"קיר" שבגן הבוטני מכללת אורנים בטבעון.

נשמע הזוי? בהחלט לא. די ללכת ברחובות הערים והישובים, להתבונן על מכסה הביוב וללמוד על ההיסטוריה של המקום.

הסמלים מלמדים המון על עברו של היישוב, פרנסת תושביו (די ללכת כדוגמא, ברחובות הוד השרון ולראות את פרי ההדר על המכסים) ולהבין.

יוהניס סיניג, צלם וסופר ומשנת 1990 הוא חוקר ומצלם את הפירמידות במצרים. בשנים 1993-1995 ליווה את האמן מיכה אולמן בתהליך תכנון, תיעוד והקמת ה'סיפריה' בברלין. משנת 1995 מציג עבודות צילום בנושא מיכסי ביוב ברחבי העולם.

'הקיר' הושק לפני כחודש גן הבוטני שבקמפוס מכללת אורנים והוא מצופה טיח אפור בגובה 2 מטר וברוחב של 4 מטרים, שניצב במרחב הפתוח, ואינו חלק משום מבנה. כל ייעודו הוא לשאת עבודות אמנות עכשוויות, על חזיתו הקדמית ו/או על חלקו האחורי.

המושג "קיר" עשוי לרמוז על קירות וחומות ידועים אחרים, העולים בדעתנו כחומות של הפרדה, אלא שמטרתו של ה"קיר" הזה היא  דווקא לייצג את יכולתו של האדם לגבור על חומות והפרדות, ליצור במשותף ולחלוק דעות ורעיונות. את הקיר הזה ניתן להקיף סביב ולראות משני צידיו.

בשנות השישים, בגרמניה, עזבה קבוצה של אמנים את הגלריות המסורתיות ויצאה החוצה כדי  לעבוד באתרים עירוניים פתוחים ובטבע. האמן יוזף בויס שנחשב לאביו הרוחני של 'הקיר', נהג לומר: "כל אחד הוא אמן". מכאן, שכל המשתתפים בפרויקט הפיסול החברתי הנקרא "מקיר לקיר", כולל הגננים הדואגים לצמחים בסביבה, הם אמנים.

הכניסה לגן חופשית ופתוחה גם לציבור הרחב שאינו קשור למכללה.

הגן הבוטני בקמפוס מכללת אורנים הוקם בשנת 1958 בתמיכת הקרן הקיימת לישראל, כחלקת איקלום לעצים שהובאו מרחבי העולם. סביב חלקת האיקלום צמח גן לתפארת, המשתרע היום על 40 דונם ומכיל לא פחות מ-900 מינים של צמחים.

הגן, שהינו ריאה ירוקה בלב הקמפוס, ובתוכו שביל ביומימיקרי יחיד במדינה, מהווה נכס יקר ומשאב בלתי נדלה למגוון פעילויות מסוגים שונים, למחקר בנושא טבע, מדע וסביבה ולבילוי ייחודי.