יעלון בסוף השבוע
יעלון בסוף השבועצילום: אריאל חרמוני/משרד הביטחון

שר הביטחון משה (בוגי) יעלון שוהה בסוף השבוע במינכן, ומשתתף בכנס הביטחון הבינלאומי המתקיים בעיר.

במהלך הכנס קיים שר הביטחון יעלון שורת פגישות מדיניות וביטחוניות עם שרי הגנה, חוץ ודיפלומטים בכירים מרחבי העולם. שר הביטחון יעלון נפגש בין היתר עם שרי ושרות ההגנה של גרמניה, צרפת, בריטניה, איטליה, קנדה, גאורגיה, נורבגיה ופינלנד; שר החוץ הפולני; ויו"ר סבב"א יוקיה אמאנו.

ביומו הראשון של הכנס נפגש שר הביטחון יעלון עם עבדאללה מלך ירדן. בפגישה דנו השניים ביחסים הבילאטרליים בין ירדן לישראל, בהתפתחויות האחרונות במזרח התיכון ובאפשרויות לקדם את תהליך השלום בין ישראל לפלסטינים.

בפגישות עם שרי ההגנה נדונו המצב במזרח התיכון, סוגיית הפליטים המגיעים לאירופה, המלחמה בסוריה העמקת שיתופי הפעולה הביטחוניים עם המדינות השונות.

במהלך פגישותיו עם שרי ההגנה אמר יעלון, "איראן היא דאגה קיומית מבחינתנו. כשהאיראנים אומרים שצריך למחוק את ישראל מהמפה, אנחנו מתייחסים לאמירות הללו ברצינות. אנו עוקבים אחר יישום הסכם הגרעין, כי לאורך שנים ארוכות האיראנים מרמים בכל הנוגע לתוכנית הגרעין שלהם. אם בשלב מסוים הם יחושו בטוחים, בעיקר מבחינה כלכלית, הם עלולים לפרוץ לפצצה.

גם אם יקיימו את ההסכם, 15 שנים זה מעבר לפינה. אנו רואים סימנים לכך שמדינות בעולם הערבי מתכוננות להשיג נשק גרעיני, כי הן אינן מוכנות לשבת בשקט עם איראן גרעינית או על סף פצצה גרעינית. הרוב המכריע של הציבור האיראני לא אוהב את המשטר בטהראן, אבל אין לו הרבה מה לעשות. לכן חייבים ללחוץ על המשטר האיראני בכל הקשור למעקב אחר תוכנית הגרעין, לסוגיית הפצת נשק וטרור, פיתוח וייצור טילים בניגוד לאמנות בינלאומיות ובנושאי זכויות האדם.

"איראן היא מחוללת הטרור הגדולה ביותר בעולם. יש כיום לאיראנים שליטה בבגדד ובביירות, והם חותרים להגמוניה מלאה גם בדמשק ובצנעא. הציר הזה, של טהראן-בגדד-דמשק-ביירות הוא חלום בלהות למזרח התיכון, והמשמעות שלו לאזור ולשאר העולם עלולה להיות הרת אסון. איראן ממשיכה לחמש ארגוני טרור באזור, ופועלת בכל העולם, כולל באירופה ובאמריקה, כדי לבנות ולהחזיק תשתיות טרור רדומות שיופעלו בבוא העת.

"המצב בסוריה מורכב מאוד, וקשה לראות איך המלחמה שם והרצח ההמוני ייעצרו. סוריה כפי שהיכרנו אותה לא תתאחד מחדש בעתיד הנראה לעין, ובשלב מסוים אני מניח שנראה שם מובלעות, בין אם מאורגנות ובין אם לא, של הזרמים השונים שחיים ונלחמים שם. גם איראן וגם דאעש בסוריה - מדובר בשתי אפשרויות גרועות. הן גרועות לישראל, למזרח התיכון ולעולם המערבי. כל עוד איראן נמצאת בסוריה, המדינה לא תחזור למה שהייתה, ובוודאי גם תתקשה להתייצב כמדינה המחולקת למובלעות, מאחר והכוחות הסוניים המקומיים שם לא יאפשרו זאת. זהו חלק מהמאבק הסוני-שיעי, והסונים אינם מתכוונים לוותר בו.

לשרת ההגנה של גרמניה, אורסולה ואן דר-ליין, אמר שר הביטחון יעלון, "היחסים בין הממסדים הביטחוניים של שתי המדינות העמיקו מאוד תחת הנהגתך במשרד ההגנה. גרמניה היא ידידה גדולה של מדינת ישראל, ותרומתכם לביטחוננו גדולה. אני מבקש להודות לכם על הבחירה לרכוש את המל"ט 'הרון', ויודעים שעשיתם את הבחירה הנכונה. לאחרונה הגיעה לחיל הים הישראלי צוללת נוספת שיוצרה בגרמניה וסייעתם לנו ברכישתה, ועל כך אני מבקש להודות לכם. זו עדות נוספת ליחסים העמוקים בין גרמניה לישראל ובין הממסדים הביטחוניים של שתי המדינות".