משה יעלון
משה יעלוןצילום: יונתן סינדל, פלאש 90

שר הביטחון, משה (בוגי) יעלון, השוהה במינכן בכנס הביטחון הבינלאומי המתקיים בעיר, ספד הערב (מוצאי שבת) לאלוף במילואים אביגדור (יאנוש) בן גל שהלך לעולמו.

"אלוף במילואים אביגדור (יאנוש) בן גל ז"ל, שהלך לעולמו, היה אחד מאותם מתי מעט מפקדים, שבעשייתם ופועלם עיצבו את צה"ל, חיל השריון ותורות הלחימה שלהם, באופן המשפיע על דורות של לוחמים, עד ימינו, ואף יוסיף וישפיע בעתיד.

"מסע חייו היה מדהים ומיוחד במינו. מילד רך בשנים שנמלט עם אחותו, ללא הוריהם, מאימי הנאצים; דרך הנער שהתקשה למצוא בית ונדד ברחובות; ועד שמצא את ייעודו, בצה"ל, והיה למפקד עטור תהילה, שהוביל, בין היתר, את חטיבה 7, לוחמיה ומפקדיה, לכמה מהקרבות הקשים וההירואיים ביותר במהלך מלחמת יום הכיפורים - קרבות אשר סייעו לבלום את הצבא הסורי ברמת הגולן. לאורך מסלול שירותו הצבאי, גם כשהגיע לדרגת אלוף, היה יאנוש בלב העשייה המבצעית והפיקודית, תמיד במקומות בהם התקבלו ההחלטות הקריטיות ביותר, לעיתים מזומנות תחת אש. לוחם ומפקד ברמ"ח אבריו.

"יאנוש אמר את שעל ליבו, באופן ברור ונחרץ, בישירות האופיינית לו. בחן רב אך בחדות מחשבה ובהירות, נעזר בניסיון העצום שלו והחוויות שצבר במהלך הדרך במבצעים ובמלחמות ישראל, בעיקר אלו ממלחמת יום הכיפורים, אשר עברו גם הלאה ונטמעו בצה"ל ובחיל השריון. ובעיקר זוכר את פקודיו שלא שבו מהקרבות.

"אם אין לך עור עבה, אתה לא יכול להיות מפקד', סיפר לפני כשנתיים וחצי בראיון. 'במלחמת יום הכיפורים אמרתי לעצמי כל הזמן - יאנוש, אתה מישהו אחר. הפנטתי את עצמי. יצרתי לעצמי מערכת הגנה נפשית פסיכולוגית כדי לשרוד את זה. החנקתי את הרגשות, דחקתי אותם הצידה. לא פחדתי למות שם. למות אני מפחד אולי בגלל הגיל שלי עכשיו'. יהי זכרו של יאנוש ברוך".