הריסת בית המחבל
הריסת בית המחבלצילום: דובר צה"ל

שאלה:

השבוע פנו לראש הממשלה ולשריה המשפחות שבניהן נרצחו בידי מחבלים. המשפחות ביקשו מראש הממשלה לגרש את משפחות המחבלים לעזה.

שאלתנו היא האם הדרישה הזאת מוסרית. הרי נאמר בתורה: "לֹא יוּמְתוּ אָבוֹת עַל בָּנִים וּבָנִים לֹא יוּמְתוּ עַל אָבוֹת". (דברים כד טז). למה ההורים והאחים של הרוצח צריכים להיענש בגללו?

תשובה:

יש מקרים שבהם התורה אומרת כי גם המשפחה של המפגע צריכה לסבול. כך היה עם אבימלך שלקח את שרה וכל בית אבימלך סבל בגללו. כך היה עם קרח ועדתו שכל משפחתו נבלעה באדמה בגללו. ההסבר לעונש שמקבלים בני המשפחה כתוב בתורה בסיפור על המולך. שם כתוב כך: " וְאִם הַעְלֵם יַעְלִימוּ עַם הָאָרֶץ אֶת עֵינֵיהֶם מִן הָאִישׁ הַהוּא בְּתִתּוֹ מִזַּרְעוֹ לַמֹּלֶךְ... וְשַׂמְתִּי אֲנִי אֶת פָּנַי בָּאִישׁ הַהוּא וּבְמִשְׁפַּחְתּוֹ וְהִכְרַתִּי אֹתוֹ וְאֵת כָּל הַזֹּנִים אַחֲרָיו". הנה התורה מספרת כי כאשר החברה לא מטפלת באיש החוטא, כל משפחתו סובלת.

הגמרא במסכת שבועות (לט.) מקשה: "תניא אמר רבי שמעון, אם הוא חטא, משפחתו מה חטאה? לומר לך, אין לך משפחה שיש בה מוכס, שאין כולה מוכסין, ושיש בה לסטים שאין כולה לסטים, מפני שמחפין עליו". כל המשפחה מחפה על הפושע הזה, מכיוון שכולם נהנים מפירות גזלתו. לכן כולם נענשים.

ואם תשאל, הרי יש שם מבוגרים וילדים, חלקם חזקים שיכולים לעצור בעדו ולא עוצרים, וחלק חלשים שלא יכולים לעצור בעדו. למה התורה אומרת שכל המשפחה נענשת? התשובה היא שאי אפשר לחייב את השופט לבדוק מי חיפה על הפושע ומי לא. אם התורה תדרוש מהשופט לחפש ולדקדק מי חיפה ומי לא חיפה, הוא לא יוכל להעניש את אלה שנתנו לפושע גיבוי, והוא עצמו בחדלונו ייתן גיבוי לפושע ולסביבתו. במקרים כאלו צריך בית הדין לענוש גם בלי הוכחת פשע.

כך כתוב בשו"ע (חומ ב' א'): "אם רואים שהעם פרוצים בעברות ושהוא צורך שעה, היו דנין בין מיתה בין ממון, בין כל דיני עונש, ואפילו אין בדבר עדות גמורה". שופט שלא מעניש כי הוא רוצה למצוא הוכחת אשמה לכל אחד ואחד מבני המשפחה גורם נזק גדול.

הגמרא מספרת על דיון שהיה בין החכמים בירושלים לפני החורבן, שרצו חכמים לדון את בר קמצא למיתה על כך שקטרג בפני קיסר רומא על ירושלים ורצה לגרום לחורבנה. באותה שעה עמד רבי זכריה בן אבקילס ומנע מהם לדון אותו למיתה כי לא הוכח שהוא הולך במעשיו להחריב את ירושלים. בסופו של דבר הלך בר קמצא והסית את קיסר רומא וירושלים נחרבה. בית המקדש נשרף, מאות אלפי יהודים נרצחו באכזריות ועם ישראל גלה לבין האומות לאלפי שנים. עמד רבי יוחנן ואמר: "ענוותנותו של רבי זכריה בן אבקילס החריבה את ביתנו ושרפה את היכלנו והגליתנו מארצנו" (גיטין נח).

אסור לחזור אל הצדקנות והטהרנות שנותנת אפשרות לרשעה להשתולל בעולם. צריך לאמץ את ההצעה של המשפחות השכולות - הצעה שנותנת פתרון לבעיה שממשלת ישראל לא הצליחה לפתור זה כמה חודשים. כשהנער או הנערה המפגעים ידעו שכל משפחתם תגורש לעזה או לסוריה יום אחרי הפיגוע, הם יחשבו פעמיים אם כדאי להם להיות שהידים. ממשלת ישראל מחויבת להגן על אזרחיה, והיא צריכה לאמץ את הפתרון הזה או פתרון אחר שיעצור את הטרור, אי אפשר להמשיך לחיות עם פיגועים שנמשכים יום אחרי יום. ממשלת ישראל חייבת לקבל את הפתרון, שעל פניו נראה כל כך הגיוני וצודק.

הצטרפו עכשיו למנויי "מקום בעולם",

מגזין הנוער של עולם קטן. לדפדוף בגליון לדוגמא לחצו כאן