בית קברות בפולין.
בית קברות בפולין.צילום: פלאש 90

הממשלה הלאומנית החדשה בפולין הודיעה כי היא מתכוונת לשלול את עיטור הכבוד הגבוה ביותר של המדינה, שהעניק הנשיא לשעבר אלכסנדר קבשנייבסקי להיסטוריון היהודי-פולני המפורסם יאן תומאש גרוס, שפרסם מספר ספרים שעוררו סערה בפולין.

בין הספרים שפירסם גרוס, שהפכו לרבי מכר וחלקם גם לסרטי קולנוע לאחר מכן, ניתן למצוא את "שכנים", "פחד" ו"קציר הזהב".

בספרים חוקר תומאש גרוס את מעורבותם של פולנים רבים במעשי הטבח של שכניהם היהודים והסגרתם לידי הנאצים במהלך מלחמת העולם השנייה. את עיטור הכבוד מנשיא פולין לשעבר הוא קיבל על מחקרים אלו.

אחד מספריו, "שכנים", הפך לסרט קולנוע שנוי מאוד במחלוקת בפולין על טבח ידוובנה בו רצחו פולנים מאות משכניהם היהודים כאשר העלו אותם באש באסם בכפר. כעת טוענת ממשלתה הלאומנית החדשה של פולין כי היא מתכוונת לשלול את עיטור הכבוד.

זעמם של חברי הממשלה יצא בעקבות ראיון שהעניק גרוס בחודש ספטמבר  למגזין הגרמני "Die Welt" ובו טען כי "פולנים רצחו הרבה יותר יהודים מאשר רצחו חיילים נאצים". הוא גם האשים פולנים רבים בהסגרתם של שכניהם היהודים לנאצים.

מלגרוז'טה סדורסקה, דוברת מטעם נשיא פולין אנדז'יי דודה, אמרה כי "התקבלו מעל לאלפיים מכתבים מתובי פולין שדורשים לשלול את עיטור הכבוד של יאן תומאש גרוס, בטענה כי השחיר את פניה של פולין. הנשיא ביקש את חוות הדעת של משרד החוץ הפולני וההחלטה תתפרסם בקרוב".

מנגד, מאות סטודנטים וחברי סגל אקדמי באוניברסיטת פרינסון בארה"ב, שם מלמד תומאד גרוס בשנים האחרונות, ערכו בימים האחרונים צעדות תמיכה בהיסטוריון הפולני ונגד כוונת הממשלה הפולנית לקחת ממנו את עיטור הכבוד.

אגתה ביאליק-רובסון, פרופסור ללימודי יהדות מאוניברסיטת נוטינגהאם, אמרה, "גרוס הוא אחד ההיסטוריונים המוביל בעולם בחקר השואה. כל מדינה דמוקרטית צריכה להשאיר מקום לביקורת של אדם המדבר בשם מיעוטים. גרוס הוא הקול הזה בפולין".