איתן כבל
איתן כבלצילום: הדס פרוש, פלאש 90

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ איתן כבל, קיימה היום (שלישי) את הדיון השלישי במסגרת השימוע הציבורי לבלימת הקטל בכבישים, שעסק בטיפול בעבירות התנועה בבתי המשפט לתעבורה.

היו"ר כבל ציין בפתח הדיון, "בתי המשפט הם אבן מרכזית במלחמה, והשאלה היא האם הגורם הזה עושה מה שמצופה ממנו והאם הוא מקבל את הכלים לבצע את המשימות המצופות ממנו. אין אחד מאתנו שלא נתקל בנהיגה פרועה של מישהו אחר על הכביש, מי שלא מרחם על עצמו ועל סביבתו אין שום סיבה בעולם שבתי הדין יתייחסו אליהם בסלחנות".

לדבריו, "פעם אחר פעם אנחנו פוגשים את מידת הסלחנות לעבריינים, צריך שאנשים יחשבו על כל הדברים האלה לפני שהם גודעים חיים של אנשים. יש חוק בישראל ואני מצפה שהשופטים ידעו להחמיר כי זה חלק מכוח ההרתעה".

מנכ"ל אור ירוק, שמואל אבוהב אמר כי "מה שמשפיע על הרתעה זה סבירות להיתפס, ענישה מידתית והזמן בין ביצוע העבירה לשיפוט וענישה. למרות האכיפה המצומצמת של המשטרה, בית המשפט עמוס ולא מסוגל לעמוד בעומס. השופטים לא יכולים אפילו לצאת להפסקה ודנים בכ-50 תיקים ביום".

אבוהב הוסיף כי בתי המשפט קבעו למשטרה רף של 90 אלף מועדי משפט בשנה – ואם המשטרה עברה את המכסה היא לא יכולה לאכוף.  "התוצאה שהמשטרה נאלצת לבטל אלפי דוחות בשנה. מעבר לזה שזה מעקר ומחליש את יכולת השוטרים, זה גורם למשטרת התנועה להוריד את רמת האכיפה ולהפחית במבצעים. התוצאה הבאה היא הסדרי טיעון – המערכת מכוונת להסדרי טיעון מקלים".

היועץ המשפטי של הנהלת בתי המשפט, עו"ד ברק לייזר סיפר כי "ב-2014 נפתחו 104 אלף תיקים, שהם 31% מסך כל התיקים הפלילים במדינה. 106 אלף תיקים נסגרו, שהם 48% מכלל התיקים הפלילים. מערכת בתי המשפט מצליחה לסגור יותר תיקים משנפתחו ואורך חיי תיק בממוצע הוא 6 חודשים. בבתי המשפט יש 40 תקנים ועוד 2 תקנים בבתי משפט מחוזיים, שדנים בערעורים. בהיבט הזה יש מצוקה מאוד גדולה. העומס שמוטל הזה הוא לא חריג מהעומס שמוטל במערכת בתי המשפט באופן כללי. אין ספק שמינוי שופטים נוספים לבתי משפט לתעבורה זה צורך חיוני ולא מדובר בתקציבים חריגים במיוחד".

היו"ר כבל אמר בתגובה, "מערכת המשפט, שהיא רגל מרכזית במאבק נגד הקטל, נכשלה ונכשלת מדי יום בתפקידה. מה שאמרנו עכשיו זה קצה קצהו של ההתייחסות בדוח של מבקר המדינה שצפוי להתפרסם מחר, והמבקר בעצמו יגיע בשבוע הבא לדיון בנושא יחד עם הוועדה לביקורת המדינה".

עו"ד לייזר השיב, "לקבוע שהמערכת נכשלה זה אמירה מרחיקת לכת. מה שכושל זה התמודדות המערכות באופן מסונכרן. מעבר לזה אזכיר שהשמיכה היא קצרה".

על כך ענה ח"כ כבל, "במקום שאתה מבקש לקחת אותי אף אחד לא אשם. יש לפתחנו צרות מצרות רבות, ההבדל הוא שפה 355 אנשים, בהם ילדים, סיימו את חייהם וסיימו מעגל שלם של חיים גם של אלה שנשארו בחיים. זה כל ההבדל. לא באנו להאשים אף אחד, אבל המטרה היא להגיד מי צריך לבצע איזה משימות, כדי שלא נצטרך להגיע לרגע שבו נצטרך להאשים".