איראן. ארכיון
איראן. ארכיוןצילום: רויטרס

באיראן נערכים לבחירות, ובהיערכות הזו נכלל גם גל מעצרים של אמנים ועיתונאים. בראיון לערוץ 7 מעריך כתב הג'רוזלם פוסט לענייני ערבים והמזרח התיכון, אריאל סולומון, כי מדובר בתופעה כמעט קבועה בעת האחרונה, עיתונאים נעצרים ואין מי שיגיב על כך.

"הבחירות שם הן בדיחה גדולה. זה לא בחירות אמיתיות", הוא מזכיר, "כל המועמדים עברו סדרה של בדיקות והמנהיגים קובעים מי יכול לרוץ ומי לא. המשחק מכור. יש אנשים שמדברים על כך שיש שם דמוקרטיה אבל זה לא רציני".

על מעצר העיתונאים הוא אומר: "זה קורה כל הזמן. הם לוקחים אנשים לכלא מסיבות שונות - אנשים שכותבים נגד המשטר או כל מעשה שנראה בעיניהם כמנוגד למשטר או לאיסלאם. המקרה האחרון לא שונה ממעצר העיתונאים האמריקאים".

עם זאת הוא מוסיף ומעריך כי לנוכח ההפגנות הסוערות בשנת 2009 המשטר האיראני יהיה זהיר הרבה יותר, ומשום כך הוא מפזר מאות אלפי אנשי משטרה בחוצות על מנת לבלום גלי התנגדות ומחאה, אם יבואו, ובהקשר זה בהחלט ייתכן ומעצר עיתונאים יקבל תנופה מיוחדת.

ומה באשר לתגובה כלשהי של איגודי עיתונאים בינלאומיים? מסתבר שהאיראנים לא מוטרדים מהאפשרות שמישהו יפעל כדי להעניש אותם על המעשה. "לא אכפת להם. יש להם הרבה תקשורת ואתרים באנגלית והם עושים עבורם תעמולה. הם הופכים בשקרים כל דבר כדי להגן על עצמם", אומר סולומון. "הם בטוחים שהם עושים את מה שנכון להם ולכן מותר להם לעשות הכול, גם לשקר".

והאם יש סיכוי שיהיה מישהו בעולם הדיפלומטיה הבינלאומית שיפעל נגד מגמה זו של מעצר עיתונאים? סולומון סבור שגם כאן לא יהיה מי שיקום, בעיקר לנוכח הסכם הגרעין שנחתם עם איראן והאינטרסים הכלכליים שנבעו ממנו למדינות וגורמים בינלאומיים רבים.

"לצערי אין מנהיגים באירופה או בארה"ב שמוכנים לגבות מהם מחיר. הם כבר עשו את הדיל על הגרעין. הם כבר מקבלים כספים בעקבות הדיל הזה. כולם עכשיו לצד איראן שנמצאת בעלייה, וכולם נגד דאע"ש שהם האויב של איראן. אין מנהיג בעולם שיהיה מוכל לגבות מהם מחיר. הם עושים את כל מה שהם רוצים. גם רוסיה איתם. אולי דברים ישתנו אם ייבחר בארה"ב נשיא רפובליקני חזק".