כמעט ארבעה מבין כל חמישה בני נוער בישראל נתקלו באנטישמיות ברשתות החברתיות ובאינטרנט, ומדובר רמה הגבוהה ביותר שתועדה מזה שלוש שנים - כך עולה מסקר חדש של הליגה נגד השמצה.

הסקר, שהקיף 500 בני נוער בין הגילאים 15 ו-18, נערך על ידי חברת גיאוקרטוגפיה והעלה שמספר שיא של בני נוער ישראלים נחשפים לשנאה באינטרנט.

84 אחוזים מבני הנוער הישראלים מדווחים כי היו עדים לתוכן אנטישמי גלוי באינטרנט בשנת 2015. מבין אלה, 16 אחוזים אמרו שהתוכן הופנה אליהם באופן אישי.

לשם השוואה, בשנת 2013, 69 אחוזים מבין בני הנוער דיווחו שנתקלו בתוכן אנטישמי, ו-13 אחוזים אמרו שהתוכן הופנה ישירות אליהם.

מרבית המגיבים אמרו שהם נתקלו בתוכן אנטישמי לפחות פעם בחודש ולעתים פעם בשבוע. היו כאלו שהשיבו שהם נתקלים באנטישמיות ברשת על בסיס יומיומי.

"כחברה מפותחת המתמצאת היטב בטכנולוגיה באזור לא יציב כמו המזרח התיכון, זה לא מפתיע שבני נוער ישראלים נחשפים יותר מאי פעם לשנאה על בסיס אנטישמי במדיה החברתית", אמר ג'ונתן גרינבלט מנכ"ל הליגה נגד השמצה.

הוא הוסיף כי "הנתונים משמשים תזכורת חשובה לגבי הכוח של רשתות חברתיות, המנוצלות לעתים בידי אלו המבקשים להרעיל את האינטרנט באמצעות שנאת יהודים".

הסקר פתח בהגדרת האנטישמיות, הציג לבני הנוער צורות שונות של גילויים אנטישמיים ושאל האם נתקלו בגילויים אנטישמיים שכאלה באינטרנט. 

94% מהנשאלים דיווחו כי נחשפו לתוכן אנטישמי באמצעות פוסטים בפייסבוק ובתגובות באתרי אינטרנט. 92% העידו כי נחשפו לקריקטורות אנטישמיות, תמונות וסמלים אנטישמיים.

89% מהמשיבים אמרו כי נתקלו בעמודים אנטישמיים ברשתות החברתיות, 88% העידו כי צפו בקטעי וידאו או שירים אנטישמיים ו-73% סיפרו כי נתקלו באתרי אינטרנט אנטישמיים

בני הנוער נשאלו במסגרת הסקר על החשיפה לתוכן אנטישמי ברשתות חברתיות פופולריות. הנתונים העלו כי 76% נחשפו לגילויי אנטישמיות בפייסבוק, 47% נחשפו לכך ביוטיוב, 39% באינסטגרם, 31% בטוויטר ו-18% בוואטסאפ.

כמעט 40 אחוזים מבין אלה שנתקלו בתוכן אנטישמי אמרו שהם לא עשו כל פעולה ישירה על מנת לדווח עליו או לתת לו מענה, לעומת 33 אחוזים בשנת 2013.

הסקר גם בחן את מידת חשיפתם של בני הנוער לתוכן אנטי ישראלי ברשת. מספר גבוה דומה של בני נוער דיווחו שנחשפו לתוכן אנטי ישראלי.  82% אמרו שהם נחשפו למסרים או תוכן אנטי ישראלי בהודעות בפייסבוק, בציוצים ובעמודים ברשתות החברתיות. מרבית בני הנוער דיווחו שנחשפו לתוכן אנטי ישראלי לפחות פעם בחודש.