רכב המחבלים
רכב המחבליםצילום: חזקי עזרא

על רקע ההחלטה במח"ש לבדוק את התנהגותו של מתנדב המשטרה בפיגוע שלשום ביפו, בחשד שירה במחבל אף שכבר לא נשקפה סכנה לחייו, קובע הרב יעקב אריאל כי אסור להרוג מחבל מנוטרל.

נציין כי תיעוד הפיגוע ביפו כבר עורר תגובות נזעמות בקרב פעילי שמאל, ובהם יריב אופנהיימר שצייץ בחשבון הטוויטר שלו: "גם בפתח תקווה וגם ביפו סרטונים מראים כיצד הנטרול הופך להוצאה להורג ללא משפט. באווירה הנוכחית אף כלי תקשורת לא מעז לדווח ולהתמודד עם הנושא".

הרב אריאל, רבה של רמת גן, אומר לערוץ 7 כי במלחמת יחידים אין להרוג את התוקף אם הוא כבר מנוטרל, "צריך לעשות כאן הבחנה ברורה בין מלחמה לפעילות אזרחית. בפעילות אזרחית, אם מישהו בא להרוג צריך למנוע את ההריגה, 'לא תעמוד על דם רעך' אבל אם אפשר לעשות זאת על ידי פגיעה באחד מאבריו. 

"אמנם לעיתים אדם בשעת מעשה לא מסוגל לשקול דברים בצורה מסודרת, הוא צריך לפעול תוך שניות בספונטניות, אבל אם יש אפשרות לשקול והזמן מאפשר, צריך קודם לפצוע ולא להרוג. גם גוי אסור להרוג סתם אם אפשר להימנע מהריגה ואפשר לפצוע, כל זה בתנאים אזרחיים".

לעומת זאת בתנאי מלחמה, דעתו של הרב היא שכל החשבונות בטלים, "במצב מלחמה נלחמים והורגים את האויב וגם שם לא מדובר ברצח המונים חס ושלום, אבל כן יורים פגזים או מטילים פצצות ואי אפשר לשקול פגיעה באחד האברים בלי להרוג, במלחמה לוחמים באויב בין היתר כדי להרוג אותו".

במציאות שלנו, קובע הרב אריאל שמדובר בטרור יחידים של אחד מול אחד, ולכן אם זה אפשרי, צריך לפצוע את המחבל ולא להרוג אותו. "אם אפשר לא להרוג ומספיק לפצוע אז לא צריך להרוג. מה גם שהרג המחבל בסופו של דבר לא מביא תועלת אלא נזק כי על פי האיסלאם יש גאולת הדם, אם פצעת אין גאולת דם אבל אם הרגת למעשה פתחת מעגל שלא יגמר.

"על פי האיסלאם אלה שנהרגים הם שהידים, אז רק שילהבת אותם, לכן מוטב לפעול בחוכמה'', מדגיש רבה של רמת גן. ''אם היו כאלה שהרגו את המחבל הפצוע הם צריכים להיחקר ולהישפט בפרט אם הם עשו זאת מתוך התלהמות".