תא"ל במיל' אמציה פצי חן
תא"ל במיל' אמציה פצי חןצילום: יוני קמפינסקי

מפקד סיירת שקד לשעבר, תא"ל במיל' אמציה חן (פצי) קורא בערוץ 7, לראשי המדינה להחזיר את רוח היוזמה לצה"ל ולשקם את ההרתעה שלדבריו שאינה קיימת.

"אם נערה בת 12 לא פוחדת לגשת לחיילים עם סכין, משהו דפוק אצלנו". לדבריו כל ההצעות שמועלות היום לפתרון המצב, הן הצעות סרק.

"כל הפתרונות שמעלים ראש הממשלה, שרים, ח"כים ועיתונאים, כמו מיגון, סגר, התנתקות חד צדדית, גרוש משפחות, כל הפתרונות נוסו זה זמן וכולם נכשלו. זה בזבוז חמצן וחשיבה. צריכים להודות ולומר ביושר שהגוף שצריך לספק בטחון, קרי צה"ל, מאז מלחמת ששת הימים אינו מספק את הסחורה. אנחנו חווים הקזת דם יהודי לאור היום ברחובות ישראל והגוף הענק הזה שמאות אלפים משרתים בו, לא פועל נגד ההשתוללות ברחובות".

פצי קורא להנהגת המדינה, לחזור לתחילת שנות ה-70 אז פעל צה"ל ביוזמה בתוך שטח האויב, "צריך להניף את הדגל ולצאת למלחמה, יש ניסיון שצברנו באינתיפאדה בשנים 72-71, אז הדברנו את הטרור. תפיסת הביטחון הלאומית שאותה קבע בן גוריון היתה העתקת הלחימה לשטח האויב. אין שום אפשרות להתמודד מול התקוממות עממית אלא במיצוי עוצמה, ואני לא מתכוון שצריך לעמוד מול מחנה פליטים ולפתוח באש, ההפך הנכון, אתה צריך להשיג הכרעה ובמקום להקיף את העיר, אז לעשות סריקות בכל בית באותו רובע, להיפגש עם כל בני הבית ולהמחיש להם את העוצמה. ומכיוון שאתה הריבון, לצרף כמערכות עזר את כל סממני השלטון, כולל בית משפט נייד, גביית חובות, מים וחשמל ותוך כדי שאתה סורק אתה מאתר סדנאות לייצור נשק וחומרי חבלה".

לדבריו ראשי הצבא של היום, לא חושבים כאנשי צבא, "לפני שבועיים סערה הארץ על הדברים של הרמטכ"ל איזנקוט בעניין ריקון מחסנית על ילדה בת 12, אני לא שמעתי אותו אומר דברים שהוא היה חייב להגיד. גדי אינזקוט היה סגן רמטכ"ל בצוק איתן, הוא היום צריך להגיד לעם האם הופקו הלקחים כדי שבמפגש הכוח הבא בעזה, שהוא מפגש וודאי, תהיה הכרעה. גדי איזנקוט מעצים את חולשת צה"ל בעצם זה שהוא מספר לנו על ילדה בת 12 שמגיעה עם סכין לחיילי צה"ל זה אומר שאין הרתעה".

"תסלח לי הרמטכ"ל, אתה מנסה להראות לנו שאתה אדם אורבני או שקול, אתה רמטכ"ל שצריך לספק לנו בטחון. יש לנו איכות גבוהה בפיקוד הגבוה של הצבא, אבל הם לא מבינים בצבא. היוזמה צריכה להיות אצלנו, צריכים לפעול ברוחו של בן גוריון, ולהעתיק את הלחימה לשטח האויב".