"שיח שמוביל לאובדן זהות והתבוללות". מסגד בעכו
"שיח שמוביל לאובדן זהות והתבוללות". מסגד בעכוצילום: יוסי זמיר, פלאש 90

סטודנטיות להוראה מתוכנית המצטיינים רג"ב חויבו על ידי משרד החינוך לקחת חלק בכנס שנערך השבוע (ד') בעכו.

הכנס שנערך תחת הכותרת 'ביחד נגיע רחוק' עסק בנושא הדו-קיום וכלל סיורים בכנסיות, מסגדים ובתי כנסת בעיר. לסטודנטים הובהר כי אם לא ייקחו חלק בסיור - יפסידו את מלגת המצטיינים, המכסה את שלוש שנות לימודיהם האקדמיים.

21 סטודנטיות להוראה ממכללות שונות בארץ, אשר משתתפות בתוכנית המצטיינים, חתמו על מכתב פנייה למשרד החינוך ובו ביקשו לאפשר להן שלא להשתתף בכנס. זאת בטענה שהתכנים והסיורים בו נוגדים את אמונתן. במשרד החינוך דחו את בקשתן והתעקשו שלא להעניק פטור מהכנס המתוכנן.

"כנס עם מגמתיות פוליטית"

את הכנס השנתי לסטודנטים שנה א' של תוכנית המצטיינים של משרד החינוך, מפיקה מכללת סכנין להכשרת עובדי הוראה בשיתוף עם עיריית עכו, תוכנית רג"ב ואגף של"ח וידיעת הארץ. במסגרת הכנס התקיימו סיורים בעכו הכוללים דגשים של דו-קיום וכניסה למסגדים וכנסיות בעיר.

סטודנטיות רבות ממכללות דתיות, ובהן מכללת אפרתה, מכללת הרצוג, מכללת אורות ישראל, מכללת שאנן, המכללה בירושלים ומכללת חמדת הדרום, נדהמו לגלות את תכני הכנס ופנו עוד קודם לכן לד"ר רמה קלויר, רכזת התוכנית, בבקשה דחופה לקבל פטור מהשתתפות ביום שכזה. "הצטערנו מאוד לגלות שבתוכנית הכנס יש מגמתיות פוליטית וערכים שלא תואמים את אמונתנו בתורת ישראל", כתבו הסטודנטיות לד"ר קלויר. "בסיורים בכנס מתוכננים ביקורים בכנסיות, דבר שסותר את ההלכה היהודית. כותרת הכנס 'ביחד נגיע רחוק' קוראת לשיח שמטרתו היא יצירת דו-קיום וקירוב בין העמים. תחושתנו היא ששיח בסגנון הזה נובע מתרבות שמנסה להתיך אותנו, ערבים ויהודים, לישות אחת מעורבת. קירוב הדעת יתר על המידה מוביל לסכנת התבוללות ולאובדן זהות", כתבו הבנות והוסיפו: "הניסיון לאלץ אותנו להשתתף בשיח שמקבל דעות לפיהן יש לעמים נוספים זכויות על הארץ, הוא פגיעה בחופש הדת והמצפון שלנו". הסטודנטיות ביקשו לשנות את מתווה הפעילות בכנס, ואם הדבר לא יתאפשר - לקבל פטור.

בקשותיהן של הסטודנטיות נדחו. נח גרינפלד, מנהל האגף להכשרת עובדי הוראה במשרד החינוך, השיב כי "לאחר בירור הנושא לעומקו, כולל עמדת החינוך הדתי, אני לא מוצא מקום לפטור אותך מהשתתפות בכנס". גרינפלד הוסיף כי "הכנס הוא חלק בלתי נפרד מהמחויבות לתוכנית. באשר לתגובתנו לאי השתתפות בכנס, הנושא יישקל בהמשך". לטענת גרינפלד, עמדת החמ"ד שהתקבלה לבקשתו היא: "לא נוכל לתת גיבוי לעמדות האלה (המובאות במכתב הסטודנטיות). צריך להבהיר לסטודנטים שאין שום איסור הלכתי בהשתתפות ביום העיון. פרשנותם להלכות גר תושב ולמציאות החיים הנוכחית בישראל ולמטרות יום העיון היא פרשנות פוליטית לפי השקפתם ועל אחריותם בלבד, או על פי עמדה הלכתית שאינה מחייבת את החמ"ד".

בעקבות סירוב מנהלי התוכנית, שיגרה אחת הסטודנטיות מכתב אישי לשר החינוך נפתלי בנט ובו הסבה את תשומת לבו לפרשה וביקשה את טיפולו. עד כה היא לא נענתה.

"מצוינות היא עמידה על עקרונות"

לאור דחיית בקשתן נאלצו הסטודנטיות לקחת חלק בכנס. אולם שתי סטודנטיות הגיעו להחלטה כי למרות המחיר האישי והכלכלי הכבד – הן דבקות באמונתן וייעדרו מהכנס. כעת הן ערוכות למאבק ציבורי במידה וידיחו אותן מתוכנית המצטיינות.

בת ציון גורדון (20) מאיתמר, שסירבה לקחת חלק בכנס, מבהירה ל'בשבע' כי לא יכלה לפעול בניגוד למצפונה ולערכיה: "עומדות מאחורינו 21 בנות שהביעו מחאה, ועוד סטודנטים שתמכו בדעתנו אך חששו לחתום. מדובר בביקורת של הרבה יותר משתי סטודנטיות", מבהירה גורדון. "כותרת הכנס 'ביחד נגיע רחוק' מקוממת. עמדתי כלפי מי שאינו יהודי נובעת מאידיאולוגיה אחרת. אנחנו באות מתוך התורה. יש מקום לשיח בין יהודים וגויים בתורה, אבל הוא נובע קודם כול מהבדלה מאוד ברורה. תופעת ההתבוללות לצערי מתפשטת בארץ ובעולם בשנים האחרונות, והקירבה שהכנס קורא אליה עלולה לעודד לכך".

גורדון פנתה לרב דב ליאור שתמך בהחלטה: "הרב ליאור אמר שזה יהיה קידוש השם גדול לדבוק בערכים שלנו. לא ייתכן שבמציאות שכל יום שאין פיגוע זה נס, רוצים שהם ילמדו אותנו איך לחנך. ביום שהכנס מתקיים, לפני חמש שנים, נרצחו השכנים שלי ליישוב, משפחת פוגל הי"ד, בידי מחבלים ערבים מהכפר הסמוך. ביום כזה ובתקופה שסכינים ממשיכות להיות מונפות על יהודים בארצם, אני בוחרת להדגיש את ייעודנו כעם הנבחר. לא ייתכן שמחצית מהדוברים בכנס היו ערבים, והסיורים הם בהדרכת מחוז צפון והחברה הערבית של של"ח".

לגבי המחיר שתיאלץ לשלם היא מבהירה כי "אני מאמינה שמצוינות אמיתית היא עמידה על העקרונות שלי ושמירה על התודעה היהודית שאנחנו רוצים לחנך עליה את הדור הבא".

במכתב ששיגר הרב דב ליאור לגורדון נכתב כי "איך ייתכן כי משרד החינוך של מדינת ישראל יכריח סטודנטים להשתתף בכינוסים הסותרים את ערכי החינוך היהודיים הבסיסיים? הביעו את מחאתכם בפני הנהלת משרד החינוך ואני מקווה שתמצאו אוזן קשבת לאמת היהודית הבוקעת מעומק לבכם".

מתנועת 'דרך חיים' החותרת לצביון יהודי למדינת ישראל ואשר מסייעת לסטודנטיות נמסר כי "מצער מאוד לראות שדווקא משרד החינוך, מי שאמור לשאת את הדגל של זכויות הפרט, פוגעים בחופש הדת והמצפון וכופים על סטודנטים שומרי תורה ומצוות להקשיב לתכנים הנוגדים את אמנותם".

יו"ר מועצת החמ"ד, הרב אבי גיסר, לא רואה איסור הלכתי בהשתתפות בכנס: "עצומת הסטודנטיות מביעה יומרה הלכתית בקביעה שזה אסור מבחינה הלכתית. זה לא מופיע במכתבו של הרב ליאור ואינו נכון גם מטעם החמ"ד. לגבי הביקור בכנסיות אני בטוח שלא היה שום חיוב גורף לסטודנטים להיכנס פנימה לכנסייה. מדובר בהתנגדות גורפת לכנס שיש בו כותרת של דו-קיום. עמדת החמ"ד היא דווקא בעד דו-קיום בין המדינה היהודית והדמוקרטית ובין האוכלוסייה הערבית של אזרחי ישראל", מבהיר הרב גיסר.