זאב אלקין
זאב אלקיןפלאש 90

מה הייתה מטרת נסיעתך לצרפת?

"לנסיעה היו שלוש מטרות: השתתפות ביריד העלייה הגדול ובקרה על השימוש בתקציבים שמשרד העלייה מקציב לו, עמידה על הסיבות להאטת העלייה מצרפת, ובחינה של מרכיבי התוכנית לעידוד העלייה שעליה אנחנו שוקדים כעת".

מה למדת בנסיעה?

"הסיבה העיקרית להאטת קצב העלייה היא המצב הביטחוני בישראל. יהודי צרפת מעוניינים לעלות לארץ בגלל ערעור תחושת הביטחון האישי שם, וכשכאן לא בטוח זה בוודאי משפיע. פרט לכך יש בעיות נוספות שבהן צריך לטפל".

מה הן הבעיות הנוספות שמקשות על העלייה?

"בעיה מרכזית מאוד היא בעיית הדיור. לחלק ניכר מהעולים מצרפת וגם ממדינות אחרות אין נכס בבעלותם שאפשר למכור, כי במדינות הללו דיור ציבורי הרבה יותר נפוץ. המגבלה של 70 אחוזים משכנתא מקשה מאוד על העולים וצריך למצוא לכך פתרון".

לפי מה שאתה מבין, מה באמת קרה במשא ומתן הביטחוני שפרטיו הודלפו השבוע?

"אלוף פיקוד המרכז ומתאם פעולות הממשלה בשטחים באו עם הצעה שעיקרה היענות מסוימת לדרישה שהפלשתינים מעלים כבר מזמן, לפיה על צה"ל להפסיק לפעול בשטחי "A.

היכן הדברים עומדים כעת?

"כאשר הדברים הגיעו לשולחנו של נתניהו הוא העלה שתי דרישות נגדיות: הפסקת ההסתה והסכמה פלשתינית מפורשת לפעולה של צה"ל במקרה של פצצות מתקתקות. הפלשתינים השיבו בשלילה ולכן כל הסיפור נתקע".

מה עמדתך בנוגע לניהול המשא ומתן הזה?

"מיד כאשר הנושא הזה התפרסם הגבתי מאוד בחריפות, וכך עשיתי גם בפגישה שהייתה לי עם ראש הממשלה. ההצעות הללו בעייתיות מצד עצמן, והן גם בעייתיות בדרך שבה העניין הזה התנהל תוך עקיפת הקבינט. אני מקווה שהתנגדותי והתנגדות חבריי תוריד את זה סופית מסדר היום".

האם המשא ומתן הזה מלמד על הלך רוח בעייתי בדרג הצבאי?

"אני טוען כבר זמן רב שחלק ניכר מהצמרת הביטחונית שלנו עדיין שבוי בקונספציית אוסלו, לפיה הפלשתינים יעשו בשבילנו את העבודה 'בלי בג"ץ ובלי בצלם'. זה הלך רוח מסוכן שנאבקתי נגדו בתור יו"ר ועדת חוץ וביטחון ואני אמשיך להיאבק נגדו".