מחכים לחזור לתל אביב...
מחכים לחזור לתל אביב...פלאש 90

תחת הכותרת 'איך אומרים עוודה בעברית', מקיים היום ומחר ארגון השמאל הקיצוני 'זוכרות' את הכנס השלישי שלו, ולאירוע נבחר אתר שהרים לא מעט גבות - מוזיאון ארץ ישראל שבתל אביב.

בהודעה שפרסם הארגון לקראת הכנס ציינו באופן ברור וישיר, אולי למען מי ששכח, כי "הכנס הבינלאומי השלישי לשיבת הפליטים הפלסטינים יתקיים על אדמת הכפר אלשיח מונס שעמד באזור עד הנכבה".

נזכיר כי הארגון שם לו למטרה בכנסיו ובאירועים שונים אותם הוא מקיים לאורך השנה להכניס לשיח הישראלי את תודעת הנכבה, האסון הפלשתיני שבהקמת המדינה, כך לגרסתם, ואת תודעת דרישת השיבה הפלשתינית לכפרים מהם יצאו או הוצאו בימי מלחמת העצמאות.

לנוכח תפיסה זו בלטה התמיהה סביב הבחירה לקיים את הכנס דווקא בעיר תל אביב שהוקמה כידוע על חורבותיהם של שבעה כפרים ערבים שהיו במקום עד למלחמת העצמאות, ובפרט במוזיאון ארץ ישראל שכאמור ניצב במתחם הכפר שייח מוניס.

בהודעה שפרסם הארגון נכתב כי "הכנס הבינלאומי השלישי לשיבת הפליטים הפלסטינים מבקש להתבונן בדרכים השונות לקידום שיבה כיום ובמציאות שתיווצר לאחר השיבה המעשית של הפליטים הפלסטינים. נקודת המוצא של הכנס הינה ההכרה בזכות השיבה ומטרת הכנס הינה לבחון איך תתרחש השיבה בפועל, וכיצד היא יכולה להוות הזדמנות לחיים משותפים בארץ וליצירת משטר דמוקרטי, שוויוני וצודק עבור כלל התושבים והתושבות".

בין הדוברים בכנס ניתן למצוא את פרופ' אילן פפה ובין הנושאים שיעסקו בהם משתתפי הכנס - כיצד ניתן ללמוד משיבת פליטים לכפריהם במקומות שונים בעולם, השלכות השיבה על הפרקטיקה והאידיאולוגיה הציונית ועוד.