תלבושת השכבה על שם אלה הי"ד
תלבושת השכבה על שם אלה הי"דצילום: צביה שדות נגב

במסגרת מסורת חדשה המתקיימת בשנים האחרונות באולפנת צביה שדות נגב, בוחרות תלמידות שכבת כיתה ט' בחודש אדר שם לשכבה שילווה אותן לאורך שנות לימודיהן. בחירת השם מתבצעת לאחר מעגלי שיח בין התלמידות שמעלות הצעות שונות ודנות בהן.

לקראת פורים המתקרב בחרה שכבת כיתה ט' הנוכחית בשם 'אלה' שילווה את התלמידות לאורך שנות התיכון. זאת לציון זכרה של תלמידת האולפנה, אלה אבוקסיס הי"ד שנהרגה מפגיעת רקטת קסאם לפני 11 שנים כאשר גוננה בגופה על אחיה הצעיר. ביומן ערוץ 7 שוחחנו עם כנרת רוזנפלד, מחנכת כיתה ט' באולפנה ומי שהייתה גם המחנכת של אלה ז"ל.

על המנהג המיוחד של קריאת שם לשכבה סיפרה רוזנפלד וציינה כי מדובר במסורת הנמצאת בראשית דרכה, ושכבת 'אלה' מגיעה לאחר שכבת 'יהונתן' על שמו של יהונתן פולארד ושכבת 'שחר' לציון גאולתם של ישראל כאיילת השחר.

רוזנפלד מספרת כי את ההחלטה מקבלות התלמידות עצמן ובמקרה זה היא כמי שהייתה המחנכת של אלה תרמה להחלטה בכך שסיפרה על דמותה הייחודית של תלמידתה. בדבריה ציינה כי בהיות אלה ז"ל תלמידת האולפנה דמותה מלווה את התלמידות לאורך השנה כולה, וגם כיון, כאשר התלמידות אינן מכירות את אלה עצמה הן מכירות את דמותה מתוך היכרות עם פועלה ואישיותה, בין השאר גם מנוכחות דיוקנה בבית הספר, אבן מיוחדת שהוצבה לזכרה ועץ אלה שניטע לכבודה וטקסים שמתקיימים לזכרה יחד עם בני משפחתה ואישים שונים. "זה מאוד משמעותי גם לנו וגם למשפחה", היא אומרת.

"אנחנו מאוד משתדלים להעלות את זכרה, לא רק בגלל המעשה ההרואי שהיא עשתה רגע לפני מותה, אלא בעיקר בגלל מה שייצגה בחייה. אלה הייתה בחורה מאוד מיוחדת, לכאורה רגילה, מסוג האנשים הרגילים שמסתובבים ביננו ורק אחרי מות מגלים את הייחודיות שלהם, והבנות חוות את זה לומדות על זה ושומעות על זה".

בדבריה מציינת רוזנפלד כי כבת שדרות היא שומרת על קשר עם משפחת אבוקסיס ובמסגרת זו עלתה האפשרות להנציח בדרך חינוכית ייחודית זו את דמותה וכך התקבלה ההחלטה בעידודה.

על האופן שבו יבוא לידי ביטוי בפועל אקט ההנצחה הזה ביומיום של שכבת תלמידות כיתה ט', אומרת רוזנפלד כי שוחחה עם הבנות לפני ואחרי ההחלטה על תחושותיה האישיות "אני מרגישה שזו זכות גדולה ואחריות גדולה להיקרא על שמא של אלה ולנסות לדבוק בצניעות בעדינות באהבת האדם ואהבת התורה שהיו בה והלוואי שנזכה. מתוכנן יום התנדבות בשדרות, ביקור במשכן אלה יחד עם המשפחה ולאט לאט נראה איך לוקחים את השם הזה ומעבירים אותו גם לרמת המעשים ביומיום".

ביום ראשון התקיים טקס ההכרזה על שמו של המחזור במעמד בני משפחתה. אביה של אלה ז"ל, יונתן אבוקסיס אמר באירוע: "הנצחת זיכרונה של אלה ולמידה מדרכה ואישיותה המיוחדת מחמם אל הלב בצורה שלא ניתן לתאר, אני מודה לתלמידות שהגו את הרעיון".​