נטספארק אינטרנט
נטספארק אינטרנטצילום: Shutterstock

עד לפני מספר שנים, ניתן היה לחלק את עולם התוכן לתחומים ברורים למדי. היו אתרי חדשות, אתרי משחקים, אתרים עם תכנים פוגעניים מובהקים ועוד.

מערכות הסינון שפותחו במציאות זו היו צריכות בעיקר להחליט: כן או לא, עובר או לא עובר. אם אתר או דף הכילו תכנים בעייתיים, התוכן כולו נחסם ואם הדף היה של אתר תקין – כל התכנים הוצגו.

כדי להקל על הסינון – המערכות היו צוברות במסדי הנתונים שלהן את כל הרשימות של האתרים ומסווגות אותן לראויים ולא ראויים.  מחד זה היה מצוין אך מאידך, לא התמודדו עם בעיות של שינויים תכופים בתוכן.

בשנים האחרונות הנושא הפך למורכב הרבה יותר. הופעת הרשתות החברתיות, אליהן מועלים תכנים מגוונים על-ידי מיליוני משתמשים בלי תכנית קבועה וכן שינוי דרמטי במבנה אתרי התוכן והחדשות שמכילים היום כבר הכל – חדשות, תרבות, יחסים, רכילות, כלכלה ועוד – לא מאפשרים לעבוד עם סינון כמו בעבר. תחום זה נקרא בשפה המקצועית "Mixed content" שפירושו – תוכן מעורב, לא מוגדר.

כדי להבהיר את הבעייתיות אתן כמה דוגמאות:

כתבה שהתפרסמה לא מזמן בנוגע לדוגמנית מפורסמת ועסקה בנושאים עסקיים הקשורים אליה, לוותה בתמונת ארכיון, אותה בחר העורך כנראה כדי להוסיף "צבע", של הדוגמנית שבה היא הופיעה בצורה מאוד חושפנית כחלק מקמפיין שבו היא השתתפה.

המערכות המסורתיות שלא יודעות להבחין בין שני התכנים המופיעים באותו דף (התוכן הלגיטימי והתמונה הבעייתית) – היו צריכות לבחור "להציג" או "לחסום". בכל בחירה כנראה שנמצא שהמערכת לא ממש עשתה את מה שציפינו ממנה.

פייסבוק – האם רשת חברתית כמו פייסבוק צריכה להיחסם או להיפתח? לנושא יש שוב את שני הפנים – מצד אחד דף פרטי של מישהו שבדרך כלל מציג תמונות שלו והגיגים על החיים יהיה לגיטימי במיוחד לחברים שלו – ומה אם יום אחד הוא יחליט להעלות או לשתף תמונה בעייתית? הרי אנחנו לא יכולים לצפות את מה שיתרחש שם? ומצד שני – דף עסקי של חברת בגדי ילדים שברור שהורים וילדים ירצו לראות ויום אחד יחליטו להעלות לשם קטלוג בעייתי של תמונות קטינים חושפניות (ראו את סיפור רשת ההלבשה התחתונה FIX). האם היא צריכה להיחסם? והאם אחרי שהרשת שינתה את התכנים שהוגדרו בעייתיים – הדף ייפתח?

אתר חדשות כמו Ynet המכיל תכני חדשות, ספורט וכלכלה אבל מכיל גם קטגוריות שחלק מהפרסומים שם נכנסים לפי דעתי לקטגוריות שהתכנים שלהם קשורים לאתרים מסוג מאוד מסויים ולא לעולם החדשות (לדוגמה קטגורית "יחסים") – האם אתר זה צריך להיחסם או שאנחנו משאירים גם את הגישה לתכנים הבעייתיים?

שוב, יש עוד המון דוגמאות, אבל אני מקווה שהבעיה מובנת.

כדי להתמודד עם הבעיה של Mixed content מפתחות חברות הסינון בשנים האחרונות, טכנולוגיות בעלות יכולת למידה והבחנה בין תכנים שונים, ההקשרים שלהם והיחס אליהם. אפליקציות מתקדמות כדוגמת נטספרק מובייל יודעות להגיע לדף מעורב ולא משנה אם זה דף פייסבוק, אתר Ynet או כתבה בעיתון כלכלי, לסרוק אותו ולהחליט מה מתוך הדף יוצג ומה לא. במקרים בהם ניתן "להעלים" מהדף את התוכן הפוגעני, זה מה שהאפליקציה תעשה.

כמובן, גם לנושא זה קיימת מגבלה – במקרה בו דף יכיל יותר מדי תכנים פוגעניים ורק חלק קטן של תכנים לגיטימיים – המערכת כנראה "תעדיף" לחסום את כל הדף על כל סיכון שלא יהיה.

עכשיו נגיע לעולם של האתרים הגדולים ומערכות הסינון הקיימות בהן וננסה להבין מה ההבדל בין חסימת תכנים באמצעות הגנות מקובלות כמו של גוגל במצב "בטוח" או של יוטיוב במצב "מסונן" לבין אלו המסופקות באפליקציות ומערכות הסינון המתקדמות.

בעולם הזה הדילמה חוזרת למקום בו עסקנו בפוסט הקודם – מה נחשב "בטוח" או לא ולמי במערכות שצריכות להחליט באופן גורף לגבי התכנים אליהם גולשים המשתמשים באתרים אלה.

הפתרון המיידי שאותו ניסו מערכות אלה לאמץ היה קביעת קטגוריית גיל לכל תוכן כמו בסרטים בטלוויזיה (מותאם לילדים, לבני נוער, למבוגרים וכו'). על פניו, הפתרון הזה נכון. עם זאת, כפי שכבר אמרנו – הוא מאפשר לתת פתרון עם מכנה רחב ונמוך ביותר מפני שהוא כלל לא מתייחס לעולמות תרבותיים שונים, לגיאוגרפיה, לערכים או לשוני בין אוכלוסיות בעלות אמונות שונות. בנוסף בכל אחת מהמערכות הללו יש בעיה של תכנים נוספים המוצעים לגולשים ומכיוון שההגדרות גם שם בעייתיות, הגולש עלול בתוך כמה לחיצות למצוא את עצמו בעולמות בהם הוא לא רוצה להיות ובוודאי שאינו רוצה שילדיו יהיו בהם.

במערכות הסינון המתקדמות, אלה שפועלות מעל למערכות המצב הבטוח של האתרים הגדולים, מתאפשרת בחירה איכותית יותר של הגדרות הסינון, הקטגוריות עליהן הן יפעלו, רמת החשיפה התרבותית ועוד...

עד כאן להיום, בפוסט הבא – האתגר שבסינון בעולמות הסמארטפונים – סינון מחוץ לתקשורת הפנימית (WiFi) וכן עולם האפליקציות.

הכותבת היא מנהלת הדף והקבוצה "אמא סלולרית" בפייסבוק

להצטרפות לקבוצה לחץ כאן