יהודי טורקיה לא הופתעו מהפיגוע. ארונות הנרצחים מובאים לישראל
יהודי טורקיה לא הופתעו מהפיגוע. ארונות הנרצחים מובאים לישראלצילום: הדס פרוש, פלאש 90

האם הפיגוע בטורקיה יביא להבשלת המגעים בין המדינות כדי לסיים את פרשת המרמרה ולפתוח דף חדש ביחסים הדיפלומטיים? נכון לעכשיו התשובה אינה חד משמעית.

התיאומים של הצד הישראלי מול הצד הטורקי בעקבות הפיגוע האחרון היו נראים כאילו שתי המדינות לא היו בסכסוך קשה בשנים האחרונות. גם מכתב התנחומים ששלח הנשיא ארדואן לנשיא המדינה ראובן ריבלין לא היה מובן מאליו, ותוכנו העיד על כך שמשהו בעוינות השתנה. באגרת נכתב: "נעצבתי מאוד לשמוע כי לרוע המזל, שלושה אזרחים ישראלים נהרגו ועשרה אזרחים ישראלים נפצעו במתקפת הטרור הנפשעת שהתרחשה אמש באיסטנבול".

"המתקפה האכזרית הזאת הוכיחה שוב כי על הקהילה הבינלאומית להתאחד במאבקה נגד הטרור המאיים על האנושות כולה ועל הערכים הבסיסיים שלנו, ומהווה פשע נגד האנושות. האומץ והרצון שמוכיח עמנו נגד פעולות ארגוני הטרור המבקשות לזרוע פחד, מעניקים לנו כוח במאבקנו", כתב ארדואן לריבלין.

הוא הוסיף: "אני מבקש לשלוח את תנחומיי העמוקים ביותר לעם הישראלי ולמשפחות שאיבדו את יקיריהן במתקפה הבוגדנית הזאת באיסטנבול, בעודם מבקרים בעיר ומבקשים להכיר טוב יותר את התרבות שלנו. אני מאחל החלמה מהירה לפצועים".

במשרד החוץ לא ממהרים לדבר במונחים של הישג. "ברור שהפיגוע הזה באיזשהו מקום מאפשר ליצור אווירה טובה יותר של הידברות ושל שיתוף פעולה. בכך אין ספק, ויעיד על כך הביקור של מנכ"ל משרד החוץ באיסטנבול והאופן שבו הרשויות הטורקיות שיתפו איתנו פעולה ועזרו לנו בכל ההיבטים", אומר ל'בשבע' דובר משרד החוץ עמנואל נחשון.

זה גם יכול להוביל להסדרת יחסי המדינות, שהידרדרו מאוד מאז אירועי המרמרה?

"גם אם יש אווירה טובה יותר – זה לא מבטל את העובדה שיש חילוקי דעות מאוד מהותיים בנושא הסדרת היחסים. אינני יודע כמה האווירה הטובה יכולה לפתור את כל הבעיות. אין ספק שיש פה שינוי באווירה וחלון זמן של רצון טוב. השאלה היא האם זה יחלחל למהלך ההסדרה בין המדינות".

מה ידוע לכם בשלב זה על חקירת הפיגועים? האם הטענה שכיוונו לישראלים נכונה?

"בשלב זה מאוד מוקדם לקבוע. בטורקיה יש שמועות שמסתובבות שהפיגוע כוון נגד ישראלים והמחבל עקב אחריהם. עדיין אי אפשר לדעת ואנחנו לא מתייחסים לזה. אני מניח שמערכת הביטחון הטורקית תחקור את הכול באופן מעמיק, וכשיהיה מידע קונקרטי הם יפרסמו אותו וגם יציגו אותו בפנינו".

האם המחבל בחר יהודים?

מהחקירה שנערכה עד כה קשה מאוד לקבוע שהמחבל מהמט אוזטרוק, שהשתייך לארגון דאע"ש, אכן עקב דווקא אחרי הקבוצה הישראלית. במשטרה הטורקית דווקא מעריכים כי מטרתו הייתה להתפוצץ באזור שיש בו אזרחים זרים, בלי קשר למוצאם. אחת העובדות שמאששות על פי התקשורת בטורקיה את הטענה הזאת, היא שגם אזרח איראני נהרג בפיגוע. במתקפת הטרור נרצחו שמחה דמארי הי"ד, יונתן (יוני) שור הי"ד ואברהם גולדמן הי"ד ונפצעו עוד 11 ישראלים.

כמה כלי תקשורת בטורקיה דווקא אימצו את הגישה הזאת, ואף ניסו להתחקות באמצעות סרטוני אבטחה אחרי צעדיו של המחבל. עם זאת התגלו כמה בעיות בגרסה הזאת, שכן המרחק היה גדול והמחבל לא נראה צמוד אל הקבוצה לאורך כל הדרך ממלונם שבאזור בשיקטאש עד לשדרות איסטיקלאל, שבהן אירע הפיגוע.

כאמור, הטורקים מעריכים שהכוונה הייתה לפגוע באזרחים זרים. מהחקירה עלה כי המחבל זיהה שמדובר בתיירים כשאיתר אותם במסעדה שבה ישבו לאכול. כשיצאו ניגש אליהם וביצע את הפיגוע.

בטורקיה מנהלים כוחות הביטחון חיפושים אחרי עוד שלושה פעילי דאע"ש שקיים לגביהם חשש כבד שבכוונתם לבצע פיגוע במתווה דומה.

הקהילה היהודית בטורקיה מעדיפה לשמור על שתיקה, כפי שעשתה לאורך השנים האחרונות. מי שכן יכול לספר על המתרחש בה הוא אייל פרץ, יו"ר עמותת ארקאדש, המאגדת את יוצאי טורקיה בישראל.

פרץ שהה השבוע בטורקיה וסיפר משם כי יהודי המדינה לא היו מופתעים מהפיגוע. הוא מספר גם כי מרכזי הקניות במדינה היו שוממים עוד לפני הפיגוע. "החרדה הייתה גדולה מאוד. אחרי הפיגוע הקודם באנקרה הריחו באוויר שיש סיכוי לפיגוע גם במקום אחר".

גם במטה ללוחמה בטרור, שבו צפו פיגוע אפשרי במדינה, יכלו השבוע רק להצטער על העובדה שאזהרת המסע הקודמת שלהם לא פעלה את פעולתה. לאחר התייעצות ובהנחיית ראש הממשלה, מיד לאחר הפיגוע עדכן המטה את אזהרת המסע לטורקיה, והעלה את רמת החומרה שלה.

בהודעת המטה נאמר כי "בחודשים האחרונים ישנה עלייה ניכרת ברמת האיום בטורקיה. הדבר בא לידי ביטוי בהיקף פיגועי הטרור המשמעותי בחודשים האחרונים, בדגש על פיגועי התאבדות מצד המחתרת הכורדית וגורמי המדינה האסלאמית ברחבי המדינה, בייחוד באיסטנבול ואנקרה".

גורמים במטה אומרים לנו שהסיכויים שהאזהרה תיפול על אוזניים קשובות נמוכים. "מי שרוצה להגיע לטורקיה יגיע אליה, בדיוק כפי שאנחנו מזהירים מפני יציאה לסיני בשל הטרור של דאע"ש שם – ואנשים ממשיכים לצאת לשם באופן שוטף".

שביעות רצון בישראל

בחזרה לעניינים המדיניים: עוד עדות לשיפור היחסים - ודווקא מצד ארדואן, קיבלה ישראל בליל הפיגוע. אירם אטקאס, אחראית תחום התקשורת הדיגיטלית ב'מפלגת הצדק והפיתוח' וחברת פרלמנט מטעם המפלגה, צייצה בעקבות הפיגוע בטוויטר: "הלוואי שכל הפצועים הישראלים בפיגוע ימותו". הציוץ האנטי-ישראלי עורר סערה וזמן קצר לאחר מכן הוסר מהרשת החברתית.

ישראל פעלה בערוצים הדיפלומטיים והביעה מחאה על הפרסום. בעקבות המחאות הודיעה מפלגת השלטון הטורקית כי היא פיטרה את חברת המפלגה שצייצה נגד ישראל. דובר משרד החוץ עמנואל נחשון אומר ל'בשבע' כי "הטורקים פעלו באופן מהיר ונחרץ. אנחנו פעלנו מיידית בהנחיית ראש הממשלה, והם היו מאוד מהירים ופיטרו את האישה הזאת מהמפלגה. אנחנו מאוד שבעי רצון מהתגובה".

בסביבתו של ראש הממשלה אומרים כי הפערים בין הצדדים ניתנים לגישור, ומציינים כי ישראל עשתה כברת דרך גדולה כדי להגיע למצב שבו יוסדרו מחדש היחסים, אבל טורקיה טרם התחייבה לא לאפשר לטרוריסטים לצאת משטחה. בירושלים מקווים שדווקא אירוע הטרור שיצר הלם ושותפות גורל יצליח להביא את המשא ומתן הארוך והמייגע בנושא לכדי מיצוי, אבל באופן ריאלי אומרים לנו כי הדבר ייקח חודשים, במקרה הטוב.