מוציאים צלבים לקראת המיסה אתמול במתחם קבר דוד
מוציאים צלבים לקראת המיסה אתמול במתחם קבר דודיונתן יוסף

מחר, יום חמישי, ברחבי הארץ יחגגו את חג הפורים למעט בערים המוקפות חומה ובעיר העתיקה בירושלים, בקבר דוד יקיימו מאות אנשי כמורה נוצרים את טקס 'יום חמישי הקדוש' שמצליח לעורר סערה וזעם בקרב פעילי קבר דוד.

בראיון לערוץ 7 מביעה הרבנית יוכבד גרוסמן, מראשי הפעילות במקום, את הזעזוע העמוק מהמתוכנן. "אצלם זה נקרא 'יום חמישי הקדוש', זה כמו ליל הסדר שלהם, מגיעים לשם עם 300-400 כמרים ונזירים כשהקוסטוס, האחראי מטעם הותיקן על המזרח התיכון ואחד המקורבים ביותר לאפיפיור, יהיה בראש האירוע".

ממשיכה הרבנית גרוסמן ומתארת את הטקס הכרוך באירועי יום חמישי הקדוש כאשר למקום מובאים 12 ילדים נוצרים ערבים ושוטפים את רגליהם זכר לרחיצת רגליהם של הקבצנים בפתח בית המקדש על ידי ישו. "מדובר בטקס עבודה זרה לכל דבר", קובעת הרבנית ומציינת כי "אין שאלה שזה טקס עבודה זרה שמתוכנן לסביבות השעה שלוש מעל קבר דוד. הם הולכים בקבוצות ענק לטקס שיארך למעלה משעה".

בדבריה מעירה הרבנית גרוסמן כי הסטטוס קוו מאפשר תפילה בלבד ללא טקס ושאורכה של התפילה לא יחרוג מחצי שעה, אך האחראי על המקום נאות להוסיף את טקס שטיפת הרגליים. "זה קורה בעיצומו של חג הפורים כשאנחנו מצווים למחות את זרע עמלק. תאר לך חלילה טקס עבודה זרה על קברו של הרב מרדכי אליהו, של הרב שך או של רבי שמעון בר יוחאי...", מבקשת הרבנית גרוסמן לחדד את הזעזוע מהמעשה.

עוד היא מספרת כי פעילי קבר דוד ניסו למנוע את האירוע בכל דרך ואף שיגרו מכתבים לחברי כנסת ולשרים כשר הפנים ושר הדתות, אך "עדיין לא קיבלנו תגובות".

בדבריה היא מזכירה את החריגה מההסכמות כפי שבאה לידי ביטוי בחג השבועות הקודם, כאשר למרות הנחיותיה של מירי רגב שעמדה אז בראש ועדת הפנים ולפיהן לא יהיה טקס במקום ולא הקטרת קטורת, התעלמו הנוצרים שבמקום ובעוד היהודים אומרים תהילים במקום התפשט ריח הקטורת מהאולם שמעל הקבר ובהמשך אף נעצרו יהודים ופונו מהמקום.

ימים אחדים לאחר מכן פונו יהודים עם ספרי תורה מאתר הקבר והוכנסו למקום כמרים נוצרים נושאי צלבי ענק, "אנחנו הנשים נשארנו שם וצעקנו שמע ישראל. זו הרגשה של ביזיון. אנחנו בקבר דוד המלך! ישנה הסתרה נוראית. לא יתכן שבעיצומו של חג הפורים, החג שבו אנחנו חוגגים את ניצחון היהודים על אויבינו יגיעו אנשי עבודה זרה ויתפללו מעל הקבר".

בהמשך לדברים פנתה מערכת העיתון 'עולם קטן' ללשכת הרב שמואל רבינוביץ', רב הכותל המערבי והמקומות הקדושים, ששיגר למערכת תכתובת עם עוזרו האחראי על אתר קבר דוד.

במענה כתב העוזר כי "ידוע לי כמה חשוב לרב לשמר את הסטאטוס קוו הקיים במתחם הר ציון וקבר דוד לבל תיפגע חלילה קדושת מקום קבורת דוד המלך ע"ה. לאור כך ובהנחייתך אני מקפיד לוודא כי הנוצרים לא מפרים מצידם את הסטאטוס קוו לפיו הם מקיימים 5 תפילות בחדר הסעודה האחרונה. התפילה האמורה להתקיים ביום ה' היא תפילה במסגרת "יום חמישי הקדוש " אותם חוגגים הפרוטסטנטים כמידי שנה וזאת אחת התפילות מהחמש המותרות להם. בכל שנה התאריך משתנה.

בשנה שעברה זה נחגג ב5/4 למניינם בשנה הבאה זה יחגג ב16/4 והשנה זה יחגג ב27/3 . אכן זה יצא במקרה בערב חג הפורים בירושלים - אך אין כל קשר ולא מדובר בשום שינוי בסטאטוס קוו. המדובר בתהלוכה בהשתתפות כ300 / 200-איש המתקיימת מהכנסייה הפרוטסטנטית דרך הכניסה המשותפת ליד ביה"כ הספרדי עד לחדר הסעודה האחרונה. כל האירוע לוקח כ40-50 דקות. כך אושר להם גם השנה ע"י המשטרה. אעדכן אותך בכל שינוי או פירצה בסטאטוס קוו אם חלילה תהיה כזו".

הרבנית גרוסמן שומעת את הדברים ומתפלאת על מה שהיא מגדירה ככיבוס מילים ועל עצם הקביעה שמדובר בתפילה פרוטסטנטית בה בשעה שהפרוטסטנטים אינם מאמינים כלל במורשת הקתולית ולכן אינם מייחסים חשיבות לאתר קבר דוד. לדבריה האירועים הנוצריים המתקיימים בקבר דוד הם קתולים ומתבצעים על ידי שליחי הוותיקן, בעוד על האולם המכונה אולם הסעודה האחרונה אחראים הפרנציסקאנים. לדבריה מעט תמוה שהאחראי על המקום אינו מודע לפרטים הנוגעים לזהותם הדתית של המבקשים לפעול במקום.

בנוסף היא אומרת כי התגובה מכעיסה אותה שכן "התפקיד להילחם על המקום הוא על משרד הפנים ומשרד הדתות. האחראים על המקום מטעם הנוצרים אמרו לי שהדברים הם בתיאום עם משרד הפנים והדתות. לדעת רבני כל המגזרים מדובר בעבודה זרה. הם עוברים על הסטטוס קוו שאינו בהיר ואינו ידוע בדיוק.

''עוברים על זה כל הזמן ולא רק בחמשת הימים הללו ואף אחד לא מפקח על זה. יש שם מפקחים שאמרו לי שהם לא יכולים לריב איתם. מעבר לכך, מה עם היהדות? מי קודם? יום חמישי הקדוש או פורים?".

לטעמה של הרבנית גרוסמן בכוחו של הציבור הישראלי לפעול לבלימת התופעות הללו במקום. במקביל לאיזכור חוסר המענה ממשרדי הפנים והדתות היא מציינת כי האירוע היחיד שנבלם על ידי איש ציבור היה על ידי משה פייגלין בכהונתו כחבר כנסת. "הוא היה היחידי שהגיע ברגליו, והיה היחידי שמנע את העבודה זרה בעצמו. הוא הגיע בשבועות לפני שנתיים ומנע זאת".

לדבריה מדובר באירוע נוסף ברצף אירועים המחייבים הדלקת נורות אדומות באשר ליחסה של מדינת ישראל למורשת העם היהודי ולקודשי ישראל. בין השאר היא מזכירה בהקשר זה את העימות מול הרפורמים על רחבת הכותל. "לפני ארבעים שנה חברי הכנסת הלכו לראות את המטוסים האמריקאים בטקס שנכנס לשבת, ובגלל חילול שבת פורקה הממשלה.

''היום אותן נשים רוצות את הכותל... אנחנו צריכים להילחם על המקומות הקדושים של עם ישראל. זה בנפשנו ולא ניתן. אני מתחננת לציבור להגיע לשם להתפלל. קורים שם ניסים ונפלאות. אנחנו עושים בשבילו? הוא יעשה בשבילנו הרבה יותר ממה שאנחנו עושים. צריך שיהיו במקום משמרות אמירת תהילים יומם ולילה".

מלשכת רב הכותל והמקומות הקדושים נמסר כי "הרב פועל בנדון ופנה למשטרה ולשר הפנים".