הרב פוזן זצ"ל (יושב) באירוע לכבוד ספרו
הרב פוזן זצ"ל (יושב) באירוע לכבוד ספרוצילום: ישיבת כרם ביבנה

ביום שישי האחרון הלך לעולמו הרב ד"ר רפאל (רפי) פוזן זצ"ל, מי שהיה תלמיד וגם מלמד בישיבת ההסדר 'כרם ביבנה' ובמשך עשרות שנים היה שליח ציבור בישיבה.

על דמותו הייחודית והקשר ל'כרם ביבנה' שוחחנו ביומן ערוץ 7 עם ראש הישיבה, הרב מרדכי גרינברג.

הרב גרינברג מספר על ראשית הקשר בין הרבה פוזן לישיבה וראשית הקשר בינו לבין הרב פוזן. "למדנו ביחד ביישוב. הוא למד שנה לפניי. הוא גם הגיע שנה לפניי לכרם ביבנה, אחרי מאבק עם בני משפחתו שרצו שילמד בישיבה אחרת. הם לא רצו שילמד בישיבת הסדר אבל הוא רצה ללכת לצבא. הם אמרו שיילך קודם שנתיים לישיבה ואחר כך לצבא".

התעקשותו של הרב פוזן הובילה לסיכום לפיו ייוועץ עם אחד מגדולי הדור והוא אכן כתב לסטטייפלר את שאלתו. הסטייפלר השיב ארוכות, "ביום שנכנסתי לתפקידי, לפני 23 שנים, קראתי את המכתב הזה", מספר הרב גרינברג.

במכתבו זה מציין הסטייפלר שאינו מכיר את דרגתו בתורה של הבחור כותב המכתב, אך ייעץ לו כיצד ללמוד ומה ללמוד. המכתב הארוך בכתב ידו של הסטייפלר היה לאבן דרך מכריעה בשאלה היכן ילמד ואכן הרב פוזן בחר בכרם ביבנה כנתיב לימודיו.

לאחר שנות לימודיו בישיבה עבר ללמוד בסלובודקה "בגלל הסקרנות האינטלקטואלית שהייתה בו ובזכות קשרים שהפעיל עבורו ראש הישיבה. הוא קשר קשרים עם גדולי תורה בבני ברק. לאחר מכן הלך ללמוד באוניברסיטה. הייתה טרוניה גדולה בסלבודקה על כך, אבל הוא השלים עם כולם".

"לא ניתן היה להתעלם מנוכחותו. הוא היה מאוד דומיננטי. היה סקרן מאוד ומגיב על כל דבר. שומע שיחה ברדיו או קורא מאמר בעיתון ומיד היה מתיישב לכתוב או לדבר עם הדובר. הייתה לו כתיבה אמנותית שמרתק לקרוא אותה", מספר הרב גרינברג ומציין כי העברית היפה שהייתה לו היא ככל הנראה תכונה מולדת מאביו ש"היה מחכמי פרנקפורט, תלמיד חכם במידה שקשה למצוא היום. היו לו כמה תארי דוקטורט. הוא לימד אותנו ב'ישוב' ולאחר מכן היה מנהל בית הספר התיכון ומילא מקום של מורה בכל תחום – תנ"ך היסטוריה, קבלה, פיזיקה ועוד".

ממשיך הרב גרינברג ומתאר את דמותו של הרב פוזן והקשר החי לישיבה. "הוא היה מחובר בטבורו לישיבה. היה בעל תפילה חמישים שנה בישיבה. ראש הישיבה לא היה מוותר עליו. כשנסע לשליחות בחו"ל חשב להביא אותו משם. הוא היה מזוהה עם הישיבה. הוצאנו דיסק של תפילת הימים הנוראים והדיסק הזה התפרסם בכל העולם.

"החזן הראשי של ישורון ביקש את הדיסק ולאחר כמה דקות של הקשבה התקשר ואמר שלא שמע דבר כזה מעולם. הבוגרים שלנו אומרים שבכל מקום שהם מתפללים הם מתפללים בנגינה ובנעימה של הישיבה".

באחרונה הושלמה הוצאתו לאור של ספרו השלישי של הרב פוזן זצ"ל, על תרגום אונקלוס לספר ויקרא. הרב גרינברג אינו יודע היכן וכיצד החל העיסוק של הרב פוזן בתרגום אונקלוס, אך הוא מספר: "לפני שלושה שבועות הוציא את הכרך של ויקרא.

"קיימנו אירוע גדול במוצאי שבת ויקהל והגיעו החברים מהדורות הקודמים. אמרתי שם דברים שהנקודה היסודית בהם היא שיש מחברים ספרי מחשבה או למדנות שאוהבים לעסוק בהם ולקרוא אותם והוא לקח נושא שהוא לכאורה זניח והפך אותו למשהו גדול. לא היה אכפת לו שזה לא היה הנושא שכולם מחפשים".

לגבי ספרי ההמשך על שאר התורה מציין הרב גרינברג כי חומר הגלם קיים, כפי שסיפר לו הרב פוזן, אך יש למצוא מי שיוכל ויידע לערוך את הדברים וללטשם עד שיובאו לדפוס.

"ביום כיפור האחרון לא ידע אן יוכל להתפלל אבל הוא רצה להתפלל אז הוא התפלל בראש השנה וזה היה מוצלח מאוד ונתן לו כוחות להתפלל גם ביום כיפור. הוא קיבל היתרים מהרב נבנצל לעשות זאת באופן שגם אם הוא לא צם יהיה חזן. התפילה עברה בהצלחה רבה ונתנה לו כוחות מחודשים".

בחתימת דבריו מציין הרב כי כתיבתו המיוחדת בעיתונים 'הצפה' ו'הארץ' הובילה את אנשי 'הארץ' לבקש ממנו שיכתוב טור באופן קבוע בעיתונם.