שקיות ניילון
שקיות ניילוןצילום: istock

מליאת הכנסת אישרה הלילה (שלישי) בקריאה שנייה ושלישית את חוק השקיות שקידם המשרד להגנת הסביבה, שמטרתו לצמצם את השימוש בשקיות ובכך להפחית את כמות הפסולת המזהמת.

על פי החוק, תיפסק לחלוטין חלוקה של שקיות נשיאה חד-פעמיות "דקות", שעוביין פחות מ-20 מיקרון. בנוסף, רשתות השיווק הגדולות לא יורשו לחלק בחינם שקיות נשיאה חד פעמיות שעוביין 21 מיקרון או יותר ויגבו עבור כל שקית סכום שאינו נמוך מעשר אגורות. 

המחיר שיגבו רשתות השיווק עבור השקיות יועבר במלואו לקרן הניקיון של המשרד להגנת הסביבה וישמש את המשרד לפרויקטים לצמצום זיהום האוויר ברחבי הארץ ולהסברה על החוק החדש.  

בתוך שנה ורבעון ייקבעו יעדים לחוק במטרה לעקוב אחר יישומו. כמו כן, קיימת סמכות לשר להגנת הסביבה להרחיב את החוק לכלל בתי העסק ולהעלות את מחיר השקית לצרכנים.

כיום מוציאות רשתות השיווק יותר מ-88 מיליון שקלים בכל שנה על חלוקת שקיות הנשיאה מניילון המכונות גם "שקיות גופייה", וסכום זה מגולגל אל הצרכן באמצעות מחירי המוצרים. המהלך שמקדם המשרד להגנת הסביבה יוביל לשינוי המצב כך שכל אדם ישא בעלויות לפי היקף הצריכה שלו.

מסקרים שערך המשרד עולה כי יותר מ-70% מהציבור תומכים בהפסקת חלוקת שקיות הניילון בחינם. ישראלי ממוצע צורך כ-275 שקיות פלסטיק בשנה וסך הכל נצרכות בישראל כ-2.2 מיליארד שקיות בשנה. חלק גדול מהשקיות מביאות לפגיעה בשטחים הפתוחים ולזיהום המרחב העירוני, שמורות טבע, חופי הים והים עצמו.

השר להגנת הסביבה, אבי גבאי, אמר כי "אנחנו עושים היום צעד חשוב לשמירה על הסביבה, ובלי להכביד על יוקר המחייה. לאחר שנים של דיונים – אני שמח שהצלחנו להעביר את החוק במושב הנוכחי של הכנסת בתמיכת ועדת הפנים של הכנסת".