המאגר הביומטרי
המאגר הביומטרירשות האוכלוסין

הוועדה המשותפת ליישומים ביומטריים המורכבת מוועדות החוקה, הפנים והמדע, החליטה להיענות לבקשת שר הפנים ואישרה את הצו שמאריך את פיילוט התיעוד והמאגר ביומטרי בתשעה חודשים.

15 חברי כנסת תמכו בהארכת הפיילוט בוועדה. מולם התנגדו 13 חברי כנסת. תוצאה דומה הושגה גם בבקשה להצבעה חוזרת (רביזיה). אישור הארכת הפיילוט מחייב באופן יוצא דופן אף את אישור מליאת הכנסת. ההצבעה תיערך עוד היום במליאת הכנסת. 

שר הפנים אריה דרעי ביקש מיו"ר הוועדה המשותפת, ח"כ ניסן סלומינסקי, לכנס את הוועדה כבר השבוע על מנת לאשר את הצו שיאריך את תקופת הפיילוט בתשעה חודשים נוספים עד ליום ב' בטבת תשע"ז, 31 בדצמבר 2016.

כזכור, תקופת הפיילוט החלה ב-30.6.13. בחודש יולי אשתקד הוועדה המשותפת ליישומים ביומטריים אישרה את בקשת שר הפנים דאז סילבן שלום, והאריכה תקופת הפיילוט של המאגר הביומטרי בתשעה חודשים נוספים עד ליום - 31.3.16.

סמנכ"ל משרד הפנים אבי חליבה אמר כי שר הפנים דרעי פגש את כל הגופים הרלוונטיים, לרבות גורמי הביטחון והודיע כי אין חולק על נחיצות המאגר. יו"ר הוועדה סלומינסקי השיב לחליבה, "אם השר החליט, אין צורך בהארכה של תשעה חודשים. חליבה השיב לסלומינסקי "עדיין נותרה שאלת תחולת המאגר. בחינה זו דורשת מס' חודשים נוספים".

הממונה על היישומים הביומטריים במשרד ראש הממשלה, רם ולצר, אמר כי "המלצות הוועדות השונות קבעו כי כל הבחינות הושלמו וכי קיים צורך במאגר ביומטרי של תמונות פנים בלבד. התעודות יכילו גם טביעות אצבע, אולם ללא מאגר של טביעות אצבע. הפרויקט בעיקרו הוא תיעוד לאומי חכם".

ראש חטיבת טכנולוגיות במטה ללוחמה בטרור, יואב זקס, אמר "המאגר מאובטח ברמה גבוה מאוד. הודענו שכל הזמן נמשיך לשפר את האבטחה''. לדבריו, ''לא מדובר פה ביצירת סיכון מהותי נוסף. אין מה לדבר על פריצת הצופן מכיון שהמאגר לא מחובר לגורם חיצוני כל שהוא".

חברי כנסת רבים שהשתתפו בדיון הביעו את התנגדותם להארכת תקופת הפיילוט. ח"כ תמר זנדברג אמרה "מטריד אותי שקיים מאגר זוחל, למרות שהכנסת החליטה ללכת רק על תקופת מבחן. למעשה, בשיטת הסלמה המאגר יצא לדרך".

ח"כ יעל כהן-פארן אמרה "תחושתי היא שהצוות מאוד מוטה, ולא רוצה לשמוע ביקורת או חלופות". ח"כ יעל גרמן הציעה מנגנון השמדה אוטומטית של טביעות האצבע. "אני חוששת מפריצת המאגר וכן מפני שימוש בו ע"י גופי הביטחון".