בית הנשיא, הערב
בית הנשיא, הערבצילום: מארק ניימן, לע"מ

בבית הנשיא בירושלים נערך הערב (ראשון) טקס הענקת "פרס דניאלי" שניתן השנה לראשונה ל-16 אנשי צוות רפואי מתחום אונקולוגית ילדים, הכוללים רופאים, רופאות ואחיות.

באירוע השתתפו נשיא המדינה ראובן ריבלין, שר הבריאות יעקב ליצמן, שרת המשפטים איילת שקד, מנהלי בתי החולים תל השומר, הדסה, רמב"ם, איכילוב וסורוקה ומנהלי מחלקות המטו-אונקולוגיה.

"פרס דניאלי" לרפואה עם לב בא להוקיר ולהעלות על נס את האנושיות והמסירות של הרופאות, הרופאים, האחיות והאחים המצטיינים בטיפולם בחולים שתחת השגחתם.

הפרס נוסד לזכר דניאלי (דניאלה) זוננפלד ז"ל שנהרגה בתאונת דרכים במהלך שירות לאומי במחלקה האונקולוגית לילדים בבית החולים שניידר.

בדבריו סיפר הנשיא ריבלין כי על אף שלא הכיר את דניאלה ז"ל, שמע רבות על אישיותה המיוחדת במפגש שקיים עם אביה וכי חייה הקצרים היו רוויי נתינה. הנשיא ציין בדבריו כי במסורת הרפואית היהודית הושם דגש רב לא רק על מקצועיותו של הרופא אלא גם על טוב ליבו, רחמיו, ומסירותו והקשבתו לכאבו של החולה.

"הפרס ניתן לרופאים ואנשי צוות רפואי שמשדרים אדיבות לב, חמלה, ומסירות נפש, התכונות הללו אינן עניין של מה-בכך. בתוך תלאות היומיום ומורכבות המקצוע ניצבים כמגדלור, רופאות, רופאים ואנשי צוות רפואי המצליחים לשלב בין טיפול מקצועי לבין מגע אנושי, חם ואוהב", אמר ריבלין.

לדבריו, לעיתים קרובות מדי אנו ממעיטים בכוחם של נגיעה, חיוך, מילה טובה, אוזן קשבת, מחמאה כנה, או המעשה הקטן ביותר של אכפתיות. "אך עלינו לזכור כי לכל אלו יש את הפוטנציאל לשנות חיים. פעמים רבות, יחס הומאני שווה הרבה יותר מכל בדיקה רפואית או תרופה".

מוטי זוננפלד, אביה של דניאלי ז"ל, אמר כי "החפץ חיים כותב בספרו 'אהבת חסד', על הדגש שהנביא מיכה כותב על חסד כאהבת חסד. דניאלי שלנו פשוט אהבה לעשות חסד מאז ומתמיד. חסד עם הזולת. ומצאה בשנים האחרונות לחייה הקצרים הזדמנות מצוינת גם במחלקה בשניידר וגם עם נוער בסיכון בעכו. בפרשת השבוע אשר עוסקת במיתתם של בני אהרון, שאיבד שניים מתוך ארבעת ילדיו, נכתב 'וידום אהרון'.

''מה פירוש תגובה זו? הרשב"ם אומר כי כאשר הגיע משה לנחם את אהרון אמר לו להמשיך בעבודתו ולא להפסיקה, כי זו נחמתו. אנחנו מנסים לעשות לזכרה של דניאלי דברים שלפי הבנתנו הייתה היא מאד שמחה לעשות בעצמה אם הייתה כאן".

שמות הזוכים:

  • ד"ר איילת בן ברק, בית החולים רמב"ם. משמשת כרופאה בכירה במחלקת אונקולוגיה ילדים בבית החולים רמב"ם, ומנהלת שרות המטולוגיה ילדים.
  • ד"ר גיל גלעד, בית החולים שניידר. קצין רפואה במיל'. משמש כרופא בכיר במחלקה המטולוגית-אונקולוגית ילדים במרכז שניידר. מדריך ומנחה סטודנטים לרופאה בקורס לחינוך רפואי.
  • ד"ר דרור לוין, בית החולים דנה סוראסקי. מנהל את המרפאה להמטו-אונקולוגיה ילדים, ומנהל השירות לגידולי עצם ורקמה רכה בבית החולים דנה סוראסקי. בנוסף, משמש כסגן יו"ר הועדה הרפואית של "איחוד הצלה".
  • ד"ר יורם נוימן, בית החולים ספרא תל השומר. משמש כסגן מנהל מחלקה וכמנהל המכון המטו-אונקולוגיה ילדים בבית החולים אדמונד ולילי ספרא תל השומר.
  • פרופ' סרגיי פוסטובסקי, בית החולים רמב"ם. משמש כסגן מנהלת המערך להמטולוגיה-אונקולוגיה ילדים, ואחראי על תחום גידולי מוח, סרקומות וטיפול פליאטיבי.
  • ד"ר עבד אל סאלם אבו קוידר, בית החולים סורוקה באר שבע. התמחה ברפואת ילדים ובהמטו-אונקולוגיה ילדים בסורוקה. כיום משמש כרופא בכיר ביחידה זו.
  • ד"ר שפרה אש, בית החולים שניידר. משנת 2011 מנהלת את יחידת אשפוז יום אונקולוגית ילדים בשניידר, ומשנת 2015 משמשת כיו"ר איגוד להמטולוגיה ואונקולוגיה ילדים בישראל.
  • ד"ר מירה חריט, רופאה במחלקה להמטו-אונקולוגיה ילדים.
  • תמר נתנזון-ברכה, אחות בבית החולים שניידר. משנת 2013 משמשת נתנזון כאחות מפקחת קלינית מערך המטולוגי אונקולוגי באותו בי"ח.
  • שולה בקל, אחות בבית החולים העמק עפולה. כיום משמשת בקל כאחות אחראית ביחידה האונקולוגית לילדים בבית חולים העמק.
  • קרן שטריגלר, אחות בבית החולים הדסה עין כרם. כיום משמשת שטריגלר אחות באשפוז יום המטו-אונקולוגיה ילדים, ובמחלקת ילדים הדסה עין כרם.
  • ענת יהל, אחות בבית החולים שניידר. בעבר שימשה כאחות וכסגנית אחות במחלקת ילדים, ובין השאר כמדריכה קלינית במערך ההמטו-אונקולוגית. כיום מתאמת יהל השתלות מח עצם.
  • חיה הירשברג, אחות בבית החולים סורוקה. החל משנת 2010 עובדת במחלקת המטואונקולוגית ילדים בבי"ח סורוקה.
  • דינה קרסנטי, סגנית אחות אחראית בבית החולים רמב"ם. סגנית אחות אחראית במחלקת המטו-אונקולוגיה בבית החולים רמב"ם ואחראית טיפול יום במחלקה. קרסנטי שותפה בפורום התלסמי הארצי, וערכה מחקר חשוב בנושא כאב בשיתוף בי"ח הדסה.
  • גילי גילת, אחות בבית החולים ספרא. משנת 2000 עובדת גילת במערך ההמטו-אונקולוגיה ילדים בבי"ח ספרא תל השומר, באשפוז יום וביחידה לטיפול תומך לילדים חולי סרטן.
  • אביבה ימין, סגנית אחות אחראית בבית החולים דנה-סוראסקי תל אביב. עובדת באשפוז יום המטו-אונקולוגיה ילדים בתפקיד סגנית אחות אחראית, לוקחת חלק פעיל בנושא של הדרכת מטופל ומשפחתו, לווי ותמיכה בילד הטונקולוגי ובמשפחתו.