הר הבית
הר הביתצילום: מרים אלסטר, פלאש 90

במחקר חדש היוצא לאור מטעם המרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה פורס העיתונאי החוקר פנחס ענברי את מפת הכוחות בהר הבית ומגלה כי לא הרשות הפלסטינית וגם לא הוואקף הם השולטים בהר.

בראיון ליומן ערוץ 7 הוא מתאר את המציאות המשונה בליבה של ירושלים.

"בראש התנועות האסלאמיות הפועלות בהר הבית נמצאת תנועה שאנחנו לא כל כך מכירים אותה, תנועת השחרור, 'תחריר', והיא החזקה ביותר בהר הבית", מגלה ענברי בראשית דבריו ומסביר כי מדובר ב"תנועת החליפות שדוגלת בהקמת חליפות מוסלמית, ולפיכך לא מכירה באף מדינה ערבית או ברש"פ, היא לא מכירה בשום דבר שמקורו במערב כמו מדינות דמוקרטיות מסודרות. האויב הראשי שלה זה הרש"פ".

ממשיך ענברי ומספר כי "ראש התנועה שוהה בבירות ויש להם פעילות ענפה בבריטניה במערב אירופה, אסיה, רוסיה ועוד. הר הבית נחשב בעיניהם כמקום מרכזי אבל הוא לא היחיד".

אם למישהו מאיתנו הדברים נשמעים כמו מקבילה של דאע"ש, מסביר ענברי כי עבור הקבוצה הזו גם דאע"ש הוא גוף שצריך להיאבק בו. "הם נגד דאע"ש כי הח'ליף של דאע"ש לא עונה על הקריטריונים האסלאמיים. הם לא מכירים בח'ליף של דאע"ש. מבחינתם הח'ליף המוסמך האחרון האמיתי  היה הח'ליף העותומאני ורק החליפות העותומאנית היא החליפות היחידה".

לטעמו של ענברי העובדה שהציבור הישראלי לא שמע על התנועה ופעילותה בישראל היא "מחדל גדול מאוד שלנו", כלשונו. לדבריו התנועה שולטת על מסגדי אל אקצה, "כל הכנסים הגדולים שמתקיימים במתחם ההר הם שלה, הם שגרשו את השליחים הירדנים מהר הבית וכמעט ביצעו לינץ' בשר הדתות הפלשתיני". הוא מספר כי כאשר הגיעה למקום משלחת פלשתינית חבריה "רעדו מפחד ולא נכנסו להר הבית כי חששו מאמבוש של תנועת התחריר".

באשר ליחסה של התנועה לישראל הוא מציין כי אמנם לא מדובר בציונים, כלשונו, אלא במתנגדי מדית ישראל, אך ככאלה הסבורים שבסדר העדיפויות שלהם ישראל נמצאת בתחתית, הרבה מתחת לרשות הפלסטינית ולתנועת החמאס שהם האויב המרכזי בהיותם מעוותים את האיסלאם כפי שבעיניהם הוא אמור להיות.

" המטרה כרגע מבחינתם היא הרש"פ וחמאס. חמאס ניסו לעשות שביתות במזרח ירושלים ומי שהכשיל זאת היו אנשי תחריר כי הם אומרים שבחירות זה דבר פסול כי זה מערבי, וחמאס השתתפו בבחירות. הם בעד שריעה טהורה לחלוטין. הפ נגד הנוצרים יותר מאשר נגד הישראלים. הם לא בעדנו אבל לא נגדנו. לא רוצים להיאבק בנו כדי שלא לסטות מהיעד של הפלת הרש"פ".

עם זאת מעיר ענברי כשהוא נשאל אודות הנימה הדומה לכאורה לזו העולה מקרב אנשי דאע"ש, ואומר כי "הם נגד דאע"ש, אבל מתוכם יוצאים אנשים מטיפים שדוגלים בדאע"ש. הם מעין מדגרה לדאע"ש".

"הם לא מאפשרים שום דריסת רגל בהר הבית וגם לירדן יש בעיה, גירשו באלימות נציגים ירדנים", אומר ענברי וכשהוא מתייחס לחשיבותה של ירושלים בעיניהןם הוא מסביר כי על פי תפיסתם את הכרזת חליפות האמת יבצעו באל אקצה, ומשום כך יש לשלוט ולהיאחז במקום.

באשר לשאר הכוחות סביב הר הבית ובתוכו מסביר ענברי כי "הוואקף הוא הגורם היחיד שישראל מדברת איתו ומכאן כוחו של הוואקף. להם יש לפחות משכורות מסודרות. הם הגוף שבו ישראל מכירה. אנשי הוואקף נמצאים תחת לחץ מהתנועות האחרות וצריכים להתיישר פעם לכאן ופעם לכאן בגלל חולשתם.

''מי מסוגל להופיע על הר הבית – זו מפלגת השחרור. אנחנו לא יודעים מה כוחו של חמאס כי הוא מוגדר כארגון טרור ופעילותו חשאית. לעומת זאת התחריר פועל בגלוי ולא מוגדר כארגון טרור. הם נגדנו בדיבורים ולא במעשים".