אורי אריאל
אורי אריאלצילום: יצחק הררי, פלאש 90

השר אורי אריאל, שר החקלאות, מוצא את עצמו במתקפה חריפה מצידם של יריבים פוליטיים לצד חקלאים וכלכלנים בעקבות רפורמת ענף הלול. אלה ואלה מאשימים אותו בייבוש ההתיישבות בצפון ובסוף לציונות מתחת ידיו.

בראיון ליומן ערוץ 7 משיב השר אריאל, לטענות המוטחות בו ומתייחס גם לפרשת הבשר הפלסטיני והלחצים שהועלו עליו לאשר את כניסתו לישראל למרות שאינו עומד בתקני בריאות הכרחיים.

בראשית הדברים נשאר השר אריאל אודות הטענות סביב רפורמת הביצים והטענות לפיהן הרפורמה תוביל לטישת ישובי גבול הצפון. "מי שמשתמש בהאשמות כאלה לא יודע על מה הוא שח", אומר אריאל וקובע כי התנהלותו היא זו שדווקא מחזקת את ישובי הצפון.

ראיה לדבריו הוא מביא מהחלטה שהעביר לפני כשבוע בועדת הכלכלה "לתת תוספת מכסה לישובי הגדר על גבול הלבנון מתוך הכרה שהחקלאות היא ערך והם חומת המגן של ישראל. אישרנו להם תוספת של מכסות.

''לבוא ביום הזה כאשר אתמול חתמתי על התוספת הזו ולטעון שזו התעללות בהם זה פשוט כמה אנשים שמובילים ולא מבינים על מה מדובר. כשאני מדבר על העלאת וולקני לצפון זה נועד להחליש את הצפון או לחזק אותו? אנשים לא יודעים על מה הם מדברים".

"הודעתנו שכמו שהבטחנו לחקלאים בכל החקלאים, כולל למגדלי הביצים שפגשתי לפני חודש בים המלח, לא נקדם רפורמות ללא הסכמה עם החקלאים והמגדלים. הקביעה הזו בעינה עומדת. למה אנשים קמים בוקר אחד ומטרטרים את עצמם. כנראה שהם יודעים. הם עושים עוול לעצמם ולאחרים".

כשהוא מתבקש להסביר את הרפורמה המדוברת, מפרט השר אריאל כי "התכנית הכוללת מדברת על תמיכה ישירה, כלומר אנחנו מתכוונים להוריד מהמגדלים הרבה דברים שנמצאים עליהם, כמו מיסים על עובדים זרים – עלות של כמה מאות שקלים כל חודש לעובד.

''אנחנו רוצים להוריד את מחירי המים, את מחירי ביטוח הנזקים. יש עוד עשרות דברים כדי להביא את החקלאי הישראלי, שאנחנו רואים בו תרומה עצומה לציונות, למצב שבו הוא יוכל להתמודד עם התחרות של היבוא. ליצור תחרות אבל לתת כלים להתמודד עם מדינות אחרות. כל זה נעשה בתיאום עם נציגיהם בהתאחדות חקלאי ישראל ואיתם אנחנו מקדמים תכניות בענפים השונים - מדגה, פירות, ירקות ביצים חלב ועוד. כל נושא בפני עצמו".

"בנושא הביצים, הדברים הללו יידונו יחד איתם ומה שנגיע איתם זה מה שיהיה. יש הצעה שנקראת 'מתווה צביקה כהן' ע"ש אחד העובדים הבכירים שהגיע להסכמה עם הלולנים. יכול להיות שזו התכנית ויכול להיות שהאוצר יגיש הצעה אחרת. כרגע גם שר האוצר וגם אנוכי הודענו שלא נעשה דברים ללא הסכמתם", מחדד השר אריאל החושש ששיקולים זרים מניעים את המאבק בתכניתו, כך שגם קביעותיו אלה עשויות שלא להרגיע את המתעמתים והמטיחים בו האשמות.

"מישהו בכיר אמר לי שיש שם ויכוחים פוליטיים בינם לבין עצמם. אני לא יודע מה הדבר. אולי שומעים שמועות לא מבוססות. אני אומר בצורה הכי ברורה – נעשה את הדברים בתיאום איתם. כשהאוצר הביא חמש רפורמות בשנה שעברה אמרתי שאם יהיה מתואם עם החקלאים זה יעבור, ואכן אף רפורמה לא עברה בחוק ההסדרים כי זה לא תואם איתנו".

באשר לאמירות של חברי כנסת כדוגמת ח"כ חיים ילין המאשימים את השר אריאל כי הוא אינו שר החקלאות אלא שר ההתנחלויות, אומר אריאל כי מדובר באמירה שאינה מכבדת אותו ולמעשה אמירה המוכיחה שאין טיעונים של ממש נגד מהלכיו ולכן בוחרים להפנות אליו אמירות חסרות משמעות שכאלה. "כשאני שומע שעוברים לסגנון הזה אני מבין שאין טענות ענייניות ועוברים לניגוח פוליטי. אני לא במשחק הזה".

הסוגיה הנוספת שעליה שוחחנו עם השר אריאל היא הלחצים שהופעלו עליו לאשר הכנסת בשר מהרשות הפלסטינית לישראל על אף שאינו עומד בסטנדרטים בריאותיים הכרחיים.

אריאל אינו מדבר על מה שהיה אצל קודמיו שכן לטענתו אינו יודע מה היה אז, אך לגבי התנהלותו שלו הוא מבהיר "לא נתתי לזה יד ולא הסכמתי".

צילום: גרשון אלינסון, פלאש 90

על אופי הלחצים שהופעלו עליו הוא אומר: "מה שהסבירו לי ואני מעריך שהסבירו גם להם זה שעלול להיות משבר מדיני ומשבר עם הרשות הפלסטינית. בימים המתוחים הללו אלו מילים שאין בינם לבריאות הציבור דבר וחצי דבר. שיקולים זרים לחלוטין.

''מעבר לכך, אומרים לי שזה ייצור משבר עם הרש"פ כשכל יום ראש הממשלה ושר הביטחון אומרים שהמסית הראשי הוא אבו מאזן אז נותנים לו מתנות על חשבון בריאות הציבור? אני אתן מתנות לאיש שאחראי על ההסתה ופגיעה באזרחים ישראליים מתנות?".

"אז הם ישבו, וצריך לדעת את זה, במה שהם קוראים שם ממשלה שלהם, והחליטו להחרים חברות ישראליות. מבחינתי זה לא יביא אותי ליותר פתיחות. אקשיח את העמדות. לא יאיימו על מדינת ישראל ולא יאיימו עליי בחרמות, בעיקר לא עבאס שמאיים בחרמות על חברות ישראליות. אצלנו לא מאיימים אלא מנסים להסביר את המציאות ואת ההיבט הכולל".

ממשיך השר אריאל ואומר: "אני מבין את ההיבט הכולל ואני מבין שיש מתיחות ושאבו מאזן מסית נגד ישראל, אבל אני לא מתכוון שזה יהיה על חשבון בריאות הציבור. הדרג המקצועי במשרדי ענה למי שצריך במשרד הביטחון שאם הם יעשו שינוי אצלם, שינוי עם לוח זמנים ברור לשינוי ולא רק הבטחות, כי הבטחות הם נותנים כבר שנים, בלי מראית עין של ביקורת, לא ניתן לפגוע בבריאות של אזרחי ישראל כדי לרצות את הפלסטינים. יש גבול לכל תעלול. זו כמעט הפקרות".

בהמשך הדברים מספר השר אריאל על בכיר מאחת המעצמות שנפגש עם בכיר במשרדו וניסה ללחוץ על הכנסת הבשר הבעייתי מהרשות הפלסטינית לישראל. "תשובתי הייתה שברגע שתכניסו בשר כזה אליכם נשקול לאשר להכניס אלינו. גם כאן לא התחייבתי אלא אמרתי שנשקול... אבל בזאת תמה השיחה אתו.

''אין להם כוונה לסכן את חיי אזרחיהם הם מוכנים להילחם עד טיפת דמנו האחרונה. זו שערורייה מהסוג הגרוע. אפעל שהרש"פ תיכנס למשפחת העמים בנושא וטרינריה ושוק המזון, ואם יעמדו בזה אז יש לנו הסכמים איתם בנושאים מסחריים וכנראה שזה יעבוד, ואם לא אז זה לא יקרה".

ומה באשר לחשש שמא הכלכלה הפלסטינית תקרוס בגלל מדיניות ישראלית? השר אריאל אינו מתרשם מאיומי הסרק הללו ואומר: "הכלכלה שם לא רק שלא מתמוטטת, אלא היא מתחזקת, בין השאר הודות לממשלת ישראל שאישרה הכנסת עשרות אלפי פועלים לעבודה בחקלאות בניין ודברים נוספים.

''אנחנו מאפשרים להם כלכלה שאין כדוגמתה. הייתי רוצה שישוו את כלכלת הרשות הפלסטינית לכלכלת מצרים ירדן או תימן. התוצאה ברורה לי. ברש"פ חיים הרבה יותר טוב. יש מה לשפר כמובן ואני בעד כבישים מרפאות וכו', אבל ברור שהכלכלה שם גבוהה מכל מדינות האזור, וחלק גדול נובע מהאפשרויות שאנחנו, מדינת ישראל מעמידים לרשותם".